Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-07, 11:59
  #1
Medlem
halechales avatar
Hej!

Det är så att min hyresvärd fördelar ut internet till min fristående bostad och jag har en router där som ingår i hyran.

Hur ska jag göra för att på något sätt få en ”egen” anslutning? Är det ens möjligt?

Jag tänker mig att tex använda en egen router i mellan som jag kopplar till den befintliga routern och därefter använder mig utav min egna för anslutning. Jag vill helst inte använda internet och att hyresvärden har möjlighet att se exakt vad jag gör.

Nu är chansen mycket liten att hen skulle göra det. Men man vill ha lite privatsurfning.
Citera
2018-01-07, 12:09
  #2
Medlem
Det finns utförliga guider för sånt här:

https://www.mullvad.net/en/guides/

Se t.ex. "DD-WRT routers and Mullvad VPN", "OpenWrt routers and Mullvad VPN", etc.
Citera
2018-01-07, 12:47
  #3
Medlem
duschrunkares avatar
Köp en egen router och koppla den till hyresvärdens router. På det sättet så får du ett eget subnät i vilket du till exempel kan ha servrar som hyresvärden inte kan komma åt.

Jag hade inte oroat mig för att hyresvärden skall spionera på mitt surfande, fokusera på de riktiga spionerna som till exempel Facebook och Google istället. Använd tor i de fall då ditt surfande är känsligt.
Citera
2018-01-07, 14:10
  #4
Avstängd
finanshajen-s avatar
VPN räcker och kräver ingen router. Sedan vet jag inte hur du tänkt att hyresvärden ser allt du gör.
Citera
2018-01-07, 15:20
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Sedan vet jag inte hur du tänkt att hyresvärden ser allt du gör.

Det är inget större problem om du har rätt utrustning.
Jag kan se all trafik som passerar min openwrt-router, jag kan även göra portspegling i mina switchar.
Citera
2018-01-07, 17:08
  #6
Avstängd
finanshajen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är inget större problem om du har rätt utrustning.
Jag kan se all trafik som passerar min openwrt-router, jag kan även göra portspegling i mina switchar.
Du finner det rimligt att hyresvärden sitter på denna utrustning?
Citera
2018-01-07, 20:58
  #7
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Du finner det rimligt att hyresvärden sitter på denna utrustning?

Att han har en router med t.ex openwrt är inte helt orimligt. Det handlar om att lägga på ny firmware på vanliga billiga konsumentroutrar. Däremot är det osannolikt att han sitter och övervakar sin hyresgäst.

Och det var du som ställde frågan "hur du tänkt att hyresvärden ser allt du gör" - jag svarade helt enkelt på din fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback