Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-07, 02:01
  #1
Medlem
För några år sedan kunde man anlända i Stockholm en fredag eftermiddag (från kl 17) och sen parkera gratis hela helgen fram till måndag morgon. Detta gällde alltså längs gator, man fick ofta leta en liten stund. Men det gällde precis överallt i innerstan, har gjort detta både vid Humlegården, Sankt Eriksplan, Reimersholme och på något mer ställe.


Frågan: är det likadant idag, 2018?
Citera
2018-01-07, 06:12
  #2
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
För några år sedan kunde man anlända i Stockholm en fredag eftermiddag (från kl 17) och sen parkera gratis hela helgen fram till måndag morgon. Detta gällde alltså längs gator, man fick ofta leta en liten stund. Men det gällde precis överallt i innerstan, har gjort detta både vid Humlegården, Sankt Eriksplan, Reimersholme och på något mer ställe.


Frågan: är det likadant idag, 2018?
Ja.
Jag var i Stockholm i somras, och bodde på Reimersholme, alltså centralt i staden.
Från fredag kväll till måndag morgon var det gratis att parkera.
Det var även gratis vardagar från tidig kväll till sen morgon (09.00 tror jag det var).

För övrigt tyckte jag det var en mycket bra stad att köra bil i, bilvänligare och bättre än många andra europeiska städer.
Amsterdam är rena mardrömmen som bilförare, fler cyklar än bilar på gatorna där, helt sjukt och man får verkligen ha stenkoll varje sekund, annars har man snart en cykel på motorhuven..
Dessutom sinnessjuka parkeringsavgifter, jag fick betala 80:- i timmen i city vissa tider!
Fick även P-böter en gång, var och handlade i 10 minuter.. - bötesbelopp: 120 euro...
Citera
2018-01-07, 07:55
  #3
Medlem
Kostar på lördagar nu dock så har inte alla gator fått nya skyltar.

Tack för det sosse svin....
Citera
2018-01-07, 10:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
För några år sedan kunde man anlända i Stockholm en fredag eftermiddag (från kl 17) och sen parkera gratis hela helgen fram till måndag morgon. Detta gällde alltså längs gator, man fick ofta leta en liten stund. Men det gällde precis överallt i innerstan, har gjort detta både vid Humlegården, Sankt Eriksplan, Reimersholme och på något mer ställe.


Frågan: är det likadant idag, 2018?
Svar: Nej.

Under 2016 och 2017 infördes nya avgifter, och nya skyltar, vilket innebär att det kostar att parkera på gatan på lördagar, vilket var gratis förut.

Diskuteras även här:

(FB) Många Stockholmare kommer bli chockade snart - höjda P-avgifter
Citera
2018-01-07, 11:02
  #5
Medlem
Tack för svar, bra att jag fick reda på detta. Hade kanske undermedvetet något fragment i huvudet om att något var på gång, så tur att jag frågade.

Bortser man från Norrmalm gäller alltså följande i centrala staden (från Stockholms stads hemsida, länk i inlägget ovan):
15 kronor/timme vardagar 07–19, 10 kronor/timme lördagar 11–17
Dvs 60 kr på lördagen, kanske några tior även på fredag kväll innan klockan slår 19. Med andra ord fortfarande överkomligt. Men synd att MP och andra svin ska förstöra bra saker.

Hoppas fortfarande att det finns många parkeringar! Tidigare kunde man hitta på varje gata i princip.

Hur är det, de nya reglerna gäller först när de skyltats antar jag? Vilket borde ha skett nu dock.
Citera
2018-01-07, 13:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Tack för svar

Hoppas fortfarande att det finns många parkeringar! Tidigare kunde man hitta på varje gata i princip.

Hur är det, de nya reglerna gäller först när de skyltats antar jag? Vilket borde ha skett nu dock.
Det är nog lättast att hitta en parkering på lördagar. Då ska ju alla iväg o handla på ICA-Maxi eller hälsa på Åke och Maggan och annat viktigt.

Vad jag har sett så är hela innerstaden omskyltad (vilket är en förutsättning för de nya avgifterna, ja).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2905451

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback