Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-23, 17:47
  #25
Medlem
Ska även till Los Angeles. Ganska kluvna svar angående om man ska boka bil innan eller när man är där. Vilken uthyrningsfirma bör man boka med om man bokar hemmifrån? Respektive bokar på plats? Kan tillägga att jag skulle kunna boka någon annanstans än flygplatsen.

Några trevliga mattips?
Några trevliga bartips?

Hur tar man sig billigast till Las Vegas utan bil?

Åker ensam
Citera
2018-01-23, 21:59
  #26
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soloride
Ska även till Los Angeles. Ganska kluvna svar angående om man ska boka bil innan eller när man är där. Vilken uthyrningsfirma bör man boka med om man bokar hemmifrån? Respektive bokar på plats? Kan tillägga att jag skulle kunna boka någon annanstans än flygplatsen.

Några trevliga mattips?
Några trevliga bartips?

Hur tar man sig billigast till Las Vegas utan bil?

Åker ensam

Till Las Vegas utan bil tar man sig med Greyhound-buss om man vill se lite av landskapet.
Går såklart fortare med flyg men då ska du till flygplatsen, checka in, säkerhetskontroller osv.
Bussen brukar ta runt 5-6 timmar.
Citera
2018-01-24, 11:17
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soloride
Ska även till Los Angeles. Ganska kluvna svar angående om man ska boka bil innan eller när man är där. Vilken uthyrningsfirma bör man boka med om man bokar hemmifrån? Respektive bokar på plats? Kan tillägga att jag skulle kunna boka någon annanstans än flygplatsen.

Några trevliga mattips?
Några trevliga bartips?

Hur tar man sig billigast till Las Vegas utan bil?

Åker ensam

Jag brukar boka via t.ex. Holiday Autos i förväg. Har aldrig hittat billigare pris, och jag har jämfört de flesta hyrfirmor.

Själv hade jag inte åkt dit utan att ha bil, men det är ju jag.
Absolut bästa sättet att ta sig mellan LA och LV i min bok är att köra Route 66 från LA till Kingman. Visst får man räkna med en extra övernattning efter vägen, men det är det lätt värt.
Bor man nära The Grove i LA så finns det en del okej restauranger och en bar på området, ganska lugnt när vi var där dock. Vet inte om det blir lite livligare senare på kvällen eller helgerna?!
I Las Vegas finns det mesta man kan tänka sig. Beror helt på vilken typ av mat och dryck du är ute efter. Själv gillar jag området runt Freemont Street. Oak&Ivy i Container Park har ett bra utbud av whisky och drinkar t.ex.! Men finns många bra restauranger i Las Vegas om man är hungrig. Pepper Mill är ett ställe jag inte hunnit testa ännu som skall vara helt okej.
Citera
2018-01-24, 14:29
  #28
Medlem
Tack för svar. Jag tittade på bilar igenom booking.com där jag bokade boende och hittade hyrning för 1900kr för 8 dagar. Känns nästan lite för bra för att vara sant haha.
Är det inte generellt dyrt med parkering eller det finns gott om gratisparkering? Och hur stor skillnad är det att köra där borta jämfört med här hemma, samt om där är saker man bör tänka på i trafiken? Högersvängning vid rödljus & köra om på höger sida har jag hört man får göra!
Citera
2018-01-25, 17:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soloride
Tack för svar. Jag tittade på bilar igenom booking.com där jag bokade boende och hittade hyrning för 1900kr för 8 dagar. Känns nästan lite för bra för att vara sant haha.
Är det inte generellt dyrt med parkering eller det finns gott om gratisparkering? Och hur stor skillnad är det att köra där borta jämfört med här hemma, samt om där är saker man bör tänka på i trafiken? Högersvängning vid rödljus & köra om på höger sida har jag hört man får göra!

Generellt så är det enklare och billigare att parkera och köra "over there". Jämför då med t.ex. Stockholm, Göteborg och Malmö som är de lite större svenska städerna, men som knappast kommer upp i samma nivå som LA.
Men visst, tar det stop så kan det ta lite tid om man har otur, men oftast är det relativt smidigt och enkelt att ta sig fram. Använd GPS, annars blir det jobbigt!

Vissa hotell tar betalt för parkering, men det står i princip alltid om man bokar via t.ex. Hotels.com! Så det bör man kolla upp innan. Bor man väldigt centralt så är det mer vanligt kanske, annars är det ganska ovanligt att de tar betalt för parkeringarna.
Skall du in i centrala Hollywood eller valfri shoppinggata så kostar självklart parkeringarna, men de brukar inte vara så blodiga. Finns en del "parkerings områden" där man betalar en summa $10-20 för ett visst antal timmar. Minns inte exakt, men det brukar vara tillräckligt för våra besök iaf.

I lite mindre välbesökta områden brukar det ofta vara gratis, samma gäller shoppingcenter, etc.

I övrigt är det ganska likt här hemma bortsett från det du tog upp.
Och undvik "road rage" då man aldrig vet vem som har ett raketgevär i handskfacket!

Interstate/freeway inne i storstäderna kan verka lite skrämmande till en början. Men man vänjer sig väldigt fort och i princip ALLA följer trafikreglerna (till stor del) så, iaf jag tycker att det är väldigt lugnt att köra bil där. Det är en stor fördel om man är någorlunda utvilad och har lite tid på sig att ta sig dit man ska i början. Hoppa inte ut i rusningstrafiken direkt efter en långflygning... det kan vara lite onödigt stressigt!
Citera
2018-04-16, 19:11
  #30
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Frågar dels för min egen nyfikenhet men också kanske till ts och hans far, hur lättillgängligt är kokain i LA? Vore exotiskt att få prova på crack också medans man är i amerikat.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2905420

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback