Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 22:45
  #1
Medlem
Hej!
På väg att köpa en Macbook Pro beggad (årsmodell 2017).

Vilka steg bör jag ta och vad bör jag kolla i datorn hos säljaren innan köpet genomförs?

Finns det någon ”checklista” för en lekman att gå igenom?

Tacksam för tips på vad jag bör kolla - och var man hittar detta i datorn. (mest van vid PC tidigare)
Citera
2018-01-06, 22:47
  #2
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NasNordic
Hej!
På väg att köpa en Macbook Pro beggad (årsmodell 2017).

Vilka steg bör jag ta och vad bör jag kolla i datorn hos säljaren innan köpet genomförs?

Finns det någon ”checklista” för en lekman att gå igenom?

Tacksam för tips på vad jag bör kolla - och var man hittar detta i datorn. (mest van vid PC tidigare)

Kvitto är väl bra men även att den är utloggad från icloud och rensad.
__________________
Senast redigerad av felstavadd 2018-01-06 kl. 22:56.
Citera
2018-01-06, 22:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NasNordic
Hej!
På väg att köpa en Macbook Pro beggad (årsmodell 2017).

Vilka steg bör jag ta och vad bör jag kolla i datorn hos säljaren innan köpet genomförs?

Finns det någon ”checklista” för en lekman att gå igenom?

Tacksam för tips på vad jag bör kolla - och var man hittar detta i datorn. (mest van vid PC tidigare)

Kolla under äpplet, "om den här datorn" - aktuell OSX ska vara allt UTOM El Capitan. En katastrof, som när den installerades sänkte ALL prestanda. Nuvarande OSX är Sierra och High Sierra.
Citera
2018-01-07, 06:57
  #4
Medlem
Det enda jag brukar kolla är batteristatus med coconut battery, för att se hur slitet batteriet är.
Kan också ge en god indikation om hur mycket datorn har använts.
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Om du är osäker på att säljaren är helt ärlig med vad som sitter i datorn kan du dubbelkolla inifrån osx. Tryck på äpplet och sedan "about this mac" och där efter "system report" därifrån så kan du undersöka ramminne, cpu, hårddisk etc.

Vad gäller OS-version skulle jag faktiskt rekommendera att du ominstallerar datorn själv, oavsett vad du får med. Du behöver ingen skiva eller usb-minne, räcker med att hålla inne alt-knappen under uppstart, så får du möjlighet att ominstallera datorn rakt från internet.
Citera
2018-01-07, 07:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kolla under äpplet, "om den här datorn" - aktuell OSX ska vara allt UTOM El Capitan. En katastrof, som när den installerades sänkte ALL prestanda. Nuvarande OSX är Sierra och High Sierra.

Överdrivet skitsnack, och det är fullkomligt irrelevant vilket OS som är på datorn, då det bara är att installera senaste High Sierra själv, gratis.

Dessutom är det ytterst osannolikt att en Mac från förra året skulle ha gamla El Capitan installerat. Den levererades väl högst sannolikt med Sierra installerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Det enda jag brukar kolla är batteristatus med coconut battery, för att se hur slitet batteriet är.
Kan också ge en god indikation om hur mycket datorn har använts.
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Om du är osäker på att säljaren är helt ärlig med vad som sitter i datorn kan du dubbelkolla inifrån osx. Tryck på äpplet och sedan "about this mac" och där efter "system report" därifrån så kan du undersöka ramminne, cpu, hårddisk etc.

Vad gäller OS-version skulle jag faktiskt rekommendera att du ominstallerar datorn själv, oavsett vad du får med. Du behöver ingen skiva eller usb-minne, räcker med att hålla inne alt-knappen under uppstart, så får du möjlighet att ominstallera datorn rakt från internet.


Behövs väl inget Coconut Battery för att kolla batteristatus, då man kan göra det via äpplet och System Report.

Vad som är närmast mest viktigt är väl att även kolla upp så datorn är ärlig i sig, och inte stulen typ.
Citera
2018-01-07, 08:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Kvitto är väl bra men även att den är utloggad från icloud och rensad.

Är icloud ett program/app, eller hittar jag det under inställningar?

Finns väl även något som heter ”hitta min iphone” - finns liknande för mac datorn?
Citera
2018-01-07, 08:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Det enda jag brukar kolla är batteristatus med coconut battery, för att se hur slitet batteriet är.
Kan också ge en god indikation om hur mycket datorn har använts.
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Om du är osäker på att säljaren är helt ärlig med vad som sitter i datorn kan du dubbelkolla inifrån osx. Tryck på äpplet och sedan "about this mac" och där efter "system report" därifrån så kan du undersöka ramminne, cpu, hårddisk etc.

Vad gäller OS-version skulle jag faktiskt rekommendera att du ominstallerar datorn själv, oavsett vad du får med. Du behöver ingen skiva eller usb-minne, räcker med att hålla inne alt-knappen under uppstart, så får du möjlighet att ominstallera datorn rakt från internet.

Vid den typen av ominstallation av MacOS: Kan jag då välja vilken version av Sierra jag vill installera?
Ska köra några program på datorn som ännu inte funkar med High Sierra så måste därför köra Sierra på datorn.
Citera
2018-01-07, 11:47
  #8
Medlem
Beror på om du köpt laddat ner tidigare versioner så då kan du det.Annars blir det original det året datorn tillverkad levererad ..

Men köpa så ny begagnad?Måste vara väldigt billig då

Kolla så allt är ur loggat iCloud mm

Tycker du ska prova köra Apple Diagnostics så ser du ju om det är något fel
Citera
2018-01-07, 15:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Behövs väl inget Coconut Battery för att kolla batteristatus, då man kan göra det via äpplet och System Report.
Nja. System report skriver inte ut originalkapaciteten på batteriet eller batteriets ålder. Allt du ser är nuvarande maxkapacitet och antalet cykler.

Vill du ta reda på hur det står sig mot originalkapaciteten får du googla fram det värdet och räkna själv. Batteriets ålder vet jag inte hur man hittar.

Sen tycker jag det är trevligt att kunna jämföra kapaciteten med andra som använder verktyget med, för att få sig ett hum om det är ett normalt värde i förhållande till ålder eller cykler.

En annan trevlig grej med coconut är att kunna läsa ut batteristatus från iPhones, men det är givetvis off topic till denna tråd.
Citera
2018-01-07, 15:07
  #10
Medlem
dubbelpost
__________________
Senast redigerad av Snigel 2018-01-07 kl. 15:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback