Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 18:26
  #1
Medlem
Hasselhoffs avatar
Hej,

Efter en massa år på samma företag, där vi endast kunde välja ett bilmärke, ska jag nu byta bolag. Här finns inga begränsningar gällande modeller, men den får inte överstiga 7,5 pbb och ska vara miljöklassad (har inte kollat närmare vad det innebär...).

Detta är en djungel för mig, så jag tar tacksamt emot tips och rekommendationer. Vi är totalt 5 i familjen och har en mindre andrabil. Har idag den nya XC60:an D4 R-Design AWD och är mycket nöjd.

Tack!

Hänvisa till existerande tråd om sådan finnes.
Citera
2018-01-06, 20:42
  #2
Medlem
angarnas avatar
Eftersom ni är 5 så lär du vilja ha så stor bil som möjligt för semester etc.
Mercedes E-klass kombi 200d ryms i din budget och är nog det mest prispressade alternativet. Prova säger jag.
Citera
2018-01-07, 09:44
  #3
Medlem
Hasselhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angarna
Eftersom ni är 5 så lär du vilja ha så stor bil som möjligt för semester etc.
Mercedes E-klass kombi 200d ryms i din budget och är nog det mest prispressade alternativet. Prova säger jag.

Jag har fått för mig att Merca är en gubb-bil, men så är kanske inte fallet?
Vad är det för skillnad mellan C-, D-klass osv.?
Citera
2018-01-10, 16:22
  #4
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Miljöklassad har jag inte heller koll på men två bilar som dyker upp i huvudet är ju Kia Optima plugin hybrid och VW Passat plugin hybrid. Dom har ju extremt låga förmånsvärden på grund av miljöbonusen och om du dessutom kan köra det mesta på el så blir det billigt att köra dom också.

Båda bilarna är ju större än din XC60 så det borde vara bättre plats för barn med tillbehör också.

Kia:n har väl rätt klen motor och bensinmotorn måste gå för att få värme i bilen, dom problemen har inte Passaten.
Citera
2018-01-11, 07:25
  #5
Medlem
Jag har också en XC60. Barnen börjar bli stora och även om bilen är stor är den rätt trång där bak. Vi har provat Passar och BMW 520 som båda verkar helt ok. Det lutar åt BMW:n då den känns mer premium och de har ett erbjudande på tjänstebilar som är attraktivt.

XC60 faller bort helt enkelt för att jag tycker nya modellen blir för dyr.
Citera
2018-01-22, 20:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Miljöklassad har jag inte heller koll på men två bilar som dyker upp i huvudet är ju Kia Optima plugin hybrid och VW Passat plugin hybrid. Dom har ju extremt låga förmånsvärden på grund av miljöbonusen och om du dessutom kan köra det mesta på el så blir det billigt att köra dom också.

Båda bilarna är ju större än din XC60 så det borde vara bättre plats för barn med tillbehör också.

Kia:n har väl rätt klen motor och bensinmotorn måste gå för att få värme i bilen, dom problemen har inte Passaten.

Inget av dina förslag väger väl in under 7,5 pbb?
Citera
2018-01-23, 09:57
  #7
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Inget av dina förslag väger väl in under 7,5 pbb?
Jag vet att KIA satsade på den bilen för att bli en stor spelare på förmånsbilar/firmabilar och det borde väl betyda att den kvalar in där. 7,5 basbelopp är väl den magiska gränsen?

Söker jag lite på nätet så hittade jag detta:
https://bilweb.se/hallands-lan/kia-o...sonbil-4180897

Passaten är jag dock lite mer tveksam till.
Citera
2018-01-23, 17:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag vet att KIA satsade på den bilen för att bli en stor spelare på förmånsbilar/firmabilar och det borde väl betyda att den kvalar in där. 7,5 basbelopp är väl den magiska gränsen?

Söker jag lite på nätet så hittade jag detta:
https://bilweb.se/hallands-lan/kia-o...sonbil-4180897

Passaten är jag dock lite mer tveksam till.

Det var som tusan, dock är det ju en handlare och inte den generella prisbilden, dock intressant att man vill klippa åt sig mer företag genom aggressiv prissättning.

Normalpris är ju 400k så rabatten är rätt bra.
Citera
2018-09-07, 11:01
  #9
Medlem
Har själv kört Golf GTE i 3 år nu och tänkte byta till en Passat.. eftersom leveranstid var 6-12månader kollade jag istället på KIA Optima SW PHEV.

mycket positivt överraskad till allt från utrustning till känsla och körning. Det enda negativa är ju att motorn är något tröttare än GTE:n..

Däremot får du 100+ mil räckvid totalt jämfört med Golfen som jag kör ca 60-65mil med, tror passaten är liknande där. Skönt att slippa tanka så ofta vid långresor upp mot jämtland för mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback