Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 18:17
  #1
Medlem
Guld-Jussis avatar
Jag behöver hjälp med hur jag ska ansluta en nyinköpt TV-box. Läget är följande: Jag har ett fungerande wifi, tv-boxen har uttag för cat5-kabel som egentligen ska gå till routern men pga avståndet och risk för ful kabeldragning vill jag istället använda med av en AP/repeater (Anderson WSR 1.5) som jag har i min ägo. Den senare har två uttag för cat5; WAN/LAN och LAN. Jag vill således kabelkoppla min TV-box till Anderson som i sin tur ska fånga upp signal från min router. Om det funkar alltså.

Planritning: Router - (luft) - Anderson AP/repater - (cat5-kabel) - TV-box

Men jag får det inte att funka. Så min fråga är egentligen vilken funktion Anderson ska ha; AP eller Repeater samt vilken av uttagen på Andersson som min TV-box ska cat5-kablas till. Eller försöker jag göra något som inte går?

Tack på förhand!
Citera
2018-01-06, 20:01
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Lycka till. Repeater gör att du får halv hastighet och 4x pingtider. Har du grannar kan det slå ännu hårdare. Att köra TV över trådlöst är ganska dumt egentligen. Dra en kabel och koppla absolut inte in repeatern.
Citera
2018-01-06, 20:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Lycka till. Repeater gör att du får halv hastighet och 4x pingtider. Har du grannar kan det slå ännu hårdare. Att köra TV över trådlöst är ganska dumt egentligen. Dra en kabel och koppla absolut inte in repeatern.

Fast det ska inte bli halv hastighet i det här fallet eftersom TVn är ansluten med kabel till repeatern.

En repeater behöver förresten ta till en del knep för att fungera eftersom wifi är utformad för att klienter ska ansluta direkt till AP och inte via en repeater. I bästa fallet så använder man WDS men då gäller att AP och repeater använder samma typ av WDS.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wirele...ibution_system
Citera
2018-01-06, 20:20
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Men det kommer att anslutas trådlösa klienter till repeatern. Det gör det alltid.

Snälla, länka till lite mer artiklar om saker jag jobbat med i över 10 år.
Citera
2018-01-06, 22:11
  #5
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Lycka till. Repeater gör att du får halv hastighet och 4x pingtider. Har du grannar kan det slå ännu hårdare. Att köra TV över trådlöst är ganska dumt egentligen. Dra en kabel och koppla absolut inte in repeatern.

Så du menar att min idé om att använda AP/repeater som brygga är möjlig men inte lämplig ur prestandasynpunkt?

Gör det någon skillnad om jag låter den agera AP istället för repeater? Kan jag hindra andra enheter att ansluta dvs göra så att WSR1.5 endast bryggar mellan sig själv och wi-fi-routern med mindre prestandaförlust?
Citera
2018-01-07, 19:45
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Majoriteten av TV-boxar kräver multicast och dessutom är superkänsla för tappade paket, tappar du paket över trådlöst (som man ALLTID gör) kommer din bild se ut som skit.

Det går inte att leverera IP-TV över Wi-Fi, slutdiskuterat. Du har större lycka och köra trådlöst HDMI än Wi-Fi
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback