Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 14:41
  #1
Medlem
king_ozzelotts avatar
Tjenare, =)

Mod får gärna flytta tråden om jag helt missprickar här.

På senare tid har jag läst mycket om front och back-end och detta har fått upp mitt intresse.

Inte bara för att jag bor utomlands (Bulgarien), men också för att man kan på andra företag tjäna rätt bra med cash på att kunna dessa två typer.

Vad jag har förstått med min klena kunskap är att "front-end" är det kunderna ser och "back-end" är databasen bakom. Tror nog att det är just det första som lockar mig mest..

Men, nu till frågan..

Finns det någon bra onlinekurs eller liknande eller något bra sätt att lära sig detta på själv?
Tar gärna emot PM också så det går bra.

Om du själv jobbar med detta, berätta gärna hur du lärde dig (vart)? och om du har lust får du gärna svara på lönefrågan.

//Ozzelott
Citera
2018-01-06, 15:21
  #2
Medlem
Falafelns avatar
Front-end handlar om att, precis som du säger, utveckla "det kunderna ser", dvs själva hemsidan. Back-end handlar idag när Single Page Applications (SPA) tar över mer och mer om att förse front-end med data via ett API. Förr i tiden var det vanligt bland mer komplexa hemsidor att servern genererade en HTML-sida som webbläsaren renderade. Det gör man inte längre, utan man låter istället back och front-end kommunicera via ett API där de utbyter information som ska sparas eller visas på hemsidan.

Jag är högskoleingenjör med 4 månaders erfarenhet där jag sitter på konsultuppdrag och utvecklar en stor och komplex hemsida i Östergötland (både front-end och back-end). Jag har 31 000 kr i månaden. Jag är alltså inte "webbutvecklare", även om jag sitter på ett sånt uppdrag för tillfället.

Kolla upp angular och ReactJS om du vill lära dig front end.
Citera
2018-01-06, 17:10
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Det är inte smart att välja antingen eller av dessa två idag. Vill du framtidssäkra dig så blir du en full-stack utvecklare. Du lär dig både front- och backend. Alltså du skall kunna hela applikationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback