Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 13:45
  #1
Medlem
dart100s avatar
Ni följare (oftast kvinnor men alla följare kan svara) jag kan själv bara föra i foxstrot.
Vad förederar ni följare små små rörelser steg i lugnt lugnt tempo el snabba yviga rörelse el en blandning .. själv som förare föredrar jag små små lugna steg/rörelser men kan även dansa snabbt med med stora yviga rörelser..jag dansar oftast till musiken/texten och anpassar tempot efter musiken men dansar även väldigt lugnt ibland till snabba bugg låtar.

Kan givetvis dansa till takten åxå vid behov men föredrar att dansa till text/musik tempo.

Nästa fråga nekar ni danser om vet el tror att föraren som bjuder upp er är en duktig el avancerad dansare för att ni tror att ni inte klarar av att dansa med personen ifråga ?
Jag dansar med alla från avancerade till nybörjare och anpassar alltid min dans till den nivån följaren ligger på.
Problemet verkar bli när jag dansar med en avancerad följare som är van att dansa med mig då blir det avancerad dans ser då dom mindre vana detta så verkar det som om dom nekar och inte vill dansa för att dom är rädda att dom inte räcker till fast jag säger till dom att jag anpassar mig efter din nivå tråkigt att dom tackar nej tycker jag.

Tycker personligen att det är jätte roligt att dansa med nybörjare .. enligt ska man dansa för att det är roligt.
__________________
Senast redigerad av dart100 2018-01-06 kl. 14:07.
Citera
2018-01-06, 13:50
  #2
Medlem
Foxtrot.

Man kan väl knappast ha stegen i foxtrot till bugg?
Citera
2018-01-06, 14:09
  #3
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Foxtrot.

Man kan väl knappast ha stegen i foxtrot till bugg?

Det går alldeles utmärkt i den nya moderna dansen som jag dansar
Citera
2018-01-06, 14:10
  #4
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Det går alldeles utmärkt i den nya moderna dansen som jag dansar
Det lärs tillomed ut så på kurserna i dag att danssteg och takt inte är lika viktig som det var förr
Citera
2018-01-06, 15:12
  #5
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Foxtrot.

Man kan väl knappast ha stegen i foxtrot till bugg?

Jodå. Antingen får man dansa väldigt fort, eller så dansar man "i halvtakt", d.v.s det får gå två taktslag på varje danssteg i stället för ett. (Vet inte om "halvtakt" är en korrekt musikalisk term, men vi kallade det så när jag var med i danskretsar i alla fall.)
Citera
2018-01-06, 15:13
  #6
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Ni följare (oftast kvinnor men alla följare kan svara) jag kan själv bara föra i foxstrot.
Vad förederar ni följare små små rörelser steg i lugnt lugnt tempo el snabba yviga rörelse el en blandning .. själv som förare föredrar jag små små lugna steg/rörelser men kan även dansa snabbt med med stora yviga rörelser..jag dansar oftast till musiken/texten och anpassar tempot efter musiken men dansar även väldigt lugnt ibland till snabba bugg låtar.

Kan givetvis dansa till takten åxå vid behov men föredrar att dansa till text/musik tempo.

Nästa fråga nekar ni danser om vet el tror att föraren som bjuder upp er är en duktig el avancerad dansare för att ni tror att ni inte klarar av att dansa med personen ifråga ?
Jag dansar med alla från avancerade till nybörjare och anpassar alltid min dans till den nivån följaren ligger på.
Problemet verkar bli när jag dansar med en avancerad följare som är van att dansa med mig då blir det avancerad dans ser då dom mindre vana detta så verkar det som om dom nekar och inte vill dansa för att dom är rädda att dom inte räcker till fast jag säger till dom att jag anpassar mig efter din nivå tråkigt att dom tackar nej tycker jag.

Tycker personligen att det är jätte roligt att dansa med nybörjare .. enligt ska man dansa för att det är roligt.

När jag var nybörjare spanade jag in de duktiga dansarna och bjöd upp själv när det var damernas... men jag har aldrig varit blyg av mig (utom för specifika personer). Jag ville lära mig, helt enkelt!

Som svar på din första fråga, så ogillar jag skarpt yviga rörelser, gung, vaggande och svängningar med kroppen och armarna. Då blir det Folkets Park i någon småstadshåla år 1950. Överkroppen ska vara stilla och rak, och armarna ska vara stilla om de inte initierar en tur (som t.ex. att damen svänger under armen). I så fall ska armen göra en stark, bestämd förande rörelse som man inte kan ta miste på - och sedan tillbaka till stilla igen. Stegen bör också vara bestämda. Jag föredrar att kavaljeren gör ordentlig skillnad på det långa steget och de två korta.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-06 kl. 15:18.
Citera
2018-01-06, 16:49
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Det lärs tillomed ut så på kurserna i dag att danssteg och takt inte är lika viktig som det var förr

Dans handlar om takt, så hur går det då till?
Citera
2018-01-06, 18:10
  #8
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Dans handlar om takt, så hur går det då till?

Nä dans handlar inte enbart om takt i modern tid 2018..det handlar om att lyssna in tempo ,text och musik så dansar man den moderna foxen i dag
Citera
2018-01-06, 18:17
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Nä dans handlar inte enbart om takt i modern tid 2018..det handlar om att lyssna in tempo ,text och musik så dansar man den moderna foxen i dag

I otakt?
Citera
2018-01-06, 20:05
  #10
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
I otakt?

Japp även i otakt (baktakt)
Citera
2018-01-07, 19:44
  #11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Japp även i otakt (baktakt)

Baktakt ser jag inte som otakt. Tyckte mera att det lät som om man var inne på någon slags friform.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback