Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 12:38
  #1
Medlem
Hoppas reseforumet kan passa för denna fråga. På Aeroflots hemsida går det att läsa följande:

Due to closure of JFK airport over adverse weather conditions 4-5 January and the followed on 5 January refusal of ground handling agent SwissPort to service flights SU533/SU539, which landed at alternate airport of Washington DC (IAD), Aeroflot has made alterations to its timetable.

Min översättning, så att vi tolkar texten på samma sätt:
Då JFK-flygplatsen stängdes den 4-5 januari på grund av ogynnsamt väder, samt marktjänsbolaget SwissPorts påföljande vägran den 5 januari att ge service till flighterna SU533/SU539, som hade landat på sin alternativa flygplats i Washington DC (IAD, Dulles International Airport), har Aeroflot gjort ändringar i sin tidtabell.

Min tolkning är att flygen inte kunde komma iväg som de skulle efter landningen i Washington, utan blev fast där. Uttrycket "refusal" / "vägran" är ganska starkt i sammanhanget. Menar man att det är SwissPorts fel att flygen inte kom iväg? Jag får känslan att det kan finnas något mer bakom utöver snöovädret, som hade varit den naturliga förklaringen. Några spekulationer följer nedan.

1) SwissPort har vägrat att serva dessa flygningar, eftersom SwissPort har någon slags konflikt med Aeroflot.
2) Sanktionerna mot Ryssland förhindrar SwissPort att ge service åt ett ryskt flygbolag (oklart varför det skulle gälla SwissPort och inte andra liknande bolag, Aeroflot kan ju uppenbarligen flyga till USA utan problem i vanliga fall).
3) SwissPort har vägrat att serva dessa flygningar, eftersom Aeroflot inte vanligtvis landar på Dulles-flygplatsen och de inte har något avtal om att hjälpa Aeroflot.
4) SwissPort har vägrat hantera alla marktjänster den nämnda dagen, beroende på snöoväder (vet inte om det var snöoväder även i Washington). Alternativt var det många extraflyg denna dag på grund av snöoväder i New York och omdirigerade plan till Washington, vilket gjorde att man helt enkelt inte hann med alla plan, däribland de två Aeroflot-planen.

Har googlat men inte fått upp några svar. Så, någon som vet svaret på min fråga? Eller har någon teori om vad man menar? Det är alltså främst termen "refusal" som gör att jag ställer denna fråga.
Citera
2018-01-06, 18:38
  #2
Medlem
Sovietdoges avatar
Det är definitivt 2 olika saker

Av dina spekulationer tror jag mest på 1

Jag tror inte på 2, 3 och 4 för att

2. Swissport är Scweiziskt, va har de emot Ryssland?

3. Marktjänst bolags kontrakt gäller ofta världen över även om ett viss specifikt bolag inte flyger på en viss flygplats
Om Swissport har kontrakt med Aeroflot så kommer Swissport på Washington ta den flight när den kommer automatiskt
Om inget bolag på Washington har kontrakt med Aeroflot så har de rätt att göra vad de vill
Om det är flera bolag på Washington som kan ha kontrakt med Aeroflot nånstans i välrden så är det upp till stationerna på Washington att förhandla om den flygplatsen

4. Inget oväder i Washington?

Eftersom det bara häller Washington så tror jag det måste hänt något när den landade där
Om det hade varit problem för Aeroflot för alla flygplatser där Swissport har dem så hade de varit en annan femma
__________________
Senast redigerad av Sovietdoge 2018-01-06 kl. 18:45.
Citera
2018-01-06, 19:05
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Swissport sysslar med "ground handling" på IAD. http://www.swissport.com/index.php?i...rnal&swissport[action][default]

Swissport ägs av kineser. http://www.hnagroup.com/en-us/what-w...ern-logistics/

För övrigt listas Aeroflot bland trafikerande flygbolag på http://www.flydulles.com/iad/dulles-...tional-airport , en sida som verkar rätt efterbliven, men jag hittar inga av deras alls.
Citera
2018-01-09, 20:14
  #4
Medlem
Jag skulle misstänk att swissport inte hade personal/kapacitet att hantera extra flygningar.

Det finns inte en massa extra personal på flygplatser idag, man har bara precis så mycket personal som behövs för att klara av planerade flygningar. Det gör att om en flygplats får en massa extra flygningar (t.ex. pga snöoväder någonstans i närheten) så finns det inte markpersonal att hantera den ökade trafikmängden.

Ifall man har möjlighet kan man då välja ett annat alternativ, men i ett scenario med en stor mängd flyg som behöver divertera kan det vara att man inte har något val. Det kan också vara så att man inte haft bränsle att ta sig till ett bättre alternativ.

Min gissning är alltså att Aeroflot har diverterat till Washington, antagligen medvetna om att det inte finns personal på marken, och nu kan man inte komma iväg igen. Då är det lättare att skylla på en underleverantör.
Citera
2018-01-12, 14:59
  #5
Medlem
Tack för era svar, bra gissningar.

Inget annat flygbolag som gick ut med något liknande efter snöovädret?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2905239

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback