Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-08, 07:08
  #13
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För många är det så men inte för alla. Det finns många för vilka saker får kosta mer om miljö och hälsa skonas.

Politiken är komplex och behöver ta hänsyn till många motstridiga viljor. Om vi säger åt svenska pappersbruk att de inte får släppa ut någonting så blir de säkert utkonkurrerade av utländska bruk med lägre krav på nolltid. Bättre för Östersjön kanske men sen vill vi väl ha industri i Sverige också. Om man kom överens om lika krav för alla världens massa- och pappersbruk hade väl varit bäst men det vet nog du också hur trögt det går att komma överens internationellt. Och sen behöver de ju inte ner till nollutsläpp heller, lite skit tål sjön men det skulle gärna vara mindre än idag.

Nej nej nej, politik är enkelt. Opportunister som slickar det rövhålet som skiter ut mest pengar, svårare än så är det inte. Påstår du något annat är du antingen naiv eller korkad.

Hehe, "vi vill väll ha industrier i Sverige också" trollar du nu eller? Har du levt under en sten dom senaste 15 åren?
Citera
2018-01-08, 23:27
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Nej nej nej, politik är enkelt. Opportunister som slickar det rövhålet som skiter ut mest pengar, svårare än så är det inte. Påstår du något annat är du antingen naiv eller korkad.

Hehe, "vi vill väll ha industrier i Sverige också" trollar du nu eller? Har du levt under en sten dom senaste 15 åren?
Åh wow, fick du en bok med härskartekniker i julklapp eller? "Påstår du något annat är du antingen naiv eller korkad." Man vill ju inte vara naiv eller korkad så då kan jag ju inte säga emot dina klockrena argument.

Eller, skit ner dig idiotdjävel! Det där skitsnacket kan du försöka med mot någon nybörjare, på mig biter det inte. Bara för att du är misslyckad och känner att hela samhället är emot dig så betyder det inte att alla politiker är korrupta. En del är det, långt ifrån alla. Som jag sa, och som det är så har politiker att ta hänsyn både till miljö och arbetstillfällen. Är detta svårt för dig att förstå? Förespråkar du att endast industrier med nollutsläpp ska tillåtas i Sverige? Har du själv nollutsläpp?

Om det var sant som du påstår (läs ljuger om) att politikerna bara gör som de med fetast plånbok vill, de som kan muta dem, hur kommer det sig då att vi har en massa lagar som industrin inte gillar? Som jag också sa så måste man göra en avvägning mellan olika intressen och inte vara fundamentalistisk åt något håll.

Och nej, jag har inte sovit under en sten de senaste 15 åren. Jag har däremot jobbar längre än så i svensk industri, bl a med design av reningsverk just till massa- och pappersbruk. Och ja, vi vill ha och har industrier i Sverige. I en del fall dras de med besvärligare pålagor än sina utländska konkurrenter, ibland inte. Jag har själv haft miljökontrollanter i hasorna i tjänsten men jag kan inte säga att de hade fel utan det var vi som inte hade skött oss. Jag vet även exempel där man sett mellan fingrarna med utsläpp då en industri är allt hela bygden lever på. Jag kan förstå sådant, det är inte så djävla svart och vitt.

Vad gäller Nymölla är väl det intressanta om deras utsläpp är en stor del av förklaringen till dålig miljö i Hanöbukten, har du någon aning om det? Hur många procent av totala föroreningarna alltså.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-01-08 kl. 23:32.
Citera
2018-01-09, 07:52
  #15
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Åh wow, fick du en bok med härskartekniker i julklapp eller? "Påstår du något annat är du antingen naiv eller korkad." Man vill ju inte vara naiv eller korkad så då kan jag ju inte säga emot dina klockrena argument.

Eller, skit ner dig idiotdjävel! Det där skitsnacket kan du försöka med mot någon nybörjare, på mig biter det inte. Bara för att du är misslyckad och känner att hela samhället är emot dig så betyder det inte att alla politiker är korrupta. En del är det, långt ifrån alla. Som jag sa, och som det är så har politiker att ta hänsyn både till miljö och arbetstillfällen. Är detta svårt för dig att förstå? Förespråkar du att endast industrier med nollutsläpp ska tillåtas i Sverige? Har du själv nollutsläpp?

Om det var sant som du påstår (läs ljuger om) att politikerna bara gör som de med fetast plånbok vill, de som kan muta dem, hur kommer det sig då att vi har en massa lagar som industrin inte gillar? Som jag också sa så måste man göra en avvägning mellan olika intressen och inte vara fundamentalistisk åt något håll.

Och nej, jag har inte sovit under en sten de senaste 15 åren. Jag har däremot jobbar längre än så i svensk industri, bl a med design av reningsverk just till massa- och pappersbruk. Och ja, vi vill ha och har industrier i Sverige. I en del fall dras de med besvärligare pålagor än sina utländska konkurrenter, ibland inte. Jag har själv haft miljökontrollanter i hasorna i tjänsten men jag kan inte säga att de hade fel utan det var vi som inte hade skött oss. Jag vet även exempel där man sett mellan fingrarna med utsläpp då en industri är allt hela bygden lever på. Jag kan förstå sådant, det är inte så djävla svart och vitt.

Vad gäller Nymölla är väl det intressanta om deras utsläpp är en stor del av förklaringen till dålig miljö i Hanöbukten, har du någon aning om det? Hur många procent av totala föroreningarna alltså.

Ja! Det var årets julklapp, visste du inte det?

Vänta här nu, du påstår alltså att det inte bet på dig men kan ändå inte motså impulsen att kalla mig misslyckad och idiotjävel? Du får ursäkta mig men jag kan inte riktigt ta det seriöst från en som jobbar på ett pappersbruk.

Jajjemen, svensk industri har ju fullkomligen blomstrat det senaste decenniet Somliga har helt enkelt jävligt svårt att se det som sker framför ögonen på dom..
Citera
2018-01-29, 22:45
  #16
Medlem
Callebiltes avatar
Ffy vad hemskt! Vi måste kräva att de flyttar verksamheten.. Kanske till Finland eller Ryssland!!!
Citera
2018-01-29, 22:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Ja! Det var årets julklapp, visste du inte det?

Vänta här nu, du påstår alltså att det inte bet på dig men kan ändå inte motså impulsen att kalla mig misslyckad och idiotjävel? Du får ursäkta mig men jag kan inte riktigt ta det seriöst från en som jobbar på ett pappersbruk.

Jajjemen, svensk industri har ju fullkomligen blomstrat det senaste decenniet Somliga har helt enkelt jävligt svårt att se det som sker framför ögonen på dom..
Så en som jobbar på pappersbruk och kanske känner till lite från inside är diskvalificerad bara för han jobbat på det han känner till. Verkar logiskt..
Citera
2018-02-02, 09:33
  #18
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vad spelar det för roll om någon annan är värre, vi kan väl ändå hjälpa moder natur genom att börja med att förändra oss själva.

Sverige har väl förändrat sig mest gällande Östersjön, men de på andra sidan havet har inte riktigt förstått allvaret.

Östersjön kan vi kanske påverka, men i andra miljöfrågor så spelar det stor roll vad andra gör. För vi kan inte påverka det globala klimatet så mycket, då vi är för små för det, så därför bör vi sluta försöka, för det enda vi gör är att straffa oss själva i de flesta fallen. Sverige är fanatiska i denna fråga, men som sagt vi ska för det värna om östersjön. Det är en av få saker i våran miljöhysteri som är logiskt.

Jag vet inte hur pass mycket av vad du skrev om stora enso är sant och hur giftigt det verkligen är, men om det är som du skrev så låter det inte bra. Men det finns en tendens att överdriva.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2018-02-02 kl. 09:35.
Citera
2018-02-05, 21:00
  #19
Medlem
321js avatar
Finns det ingen teknik som kan rena dessa utsläpp i dag?
Citera
2018-06-22, 09:08
  #20
Medlem
321js avatar
Finns det ingen teknik som kan rena dessa utsläpp i dag? Någon borde väl kunna svara på denna fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback