Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-06, 10:34
  #1
Medlem
Tänkte ta och beställa ett par Dali Zensor 7 utan att egentligen lyssnat på dem med olika förstärkare. Har bara lyssnat på dem hemma hos en god vän och där gillade jag ljudet (en Denon stereoförstärkare) och de flesta verkar gilla ljudet. Finns det några bra surroundförstärkare som passar lite extra bra för film på zensor 7? Tänket mig prisklassen 4-6k
Citera
2018-01-06, 11:58
  #2
Medlem
NightSlashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintervilan
Tänkte ta och beställa ett par Dali Zensor 7 utan att egentligen lyssnat på dem med olika förstärkare. Har bara lyssnat på dem hemma hos en god vän och där gillade jag ljudet (en Denon stereoförstärkare) och de flesta verkar gilla ljudet. Finns det några bra surroundförstärkare som passar lite extra bra för film på zensor 7? Tänket mig prisklassen 4-6k

Denon och Dali passar enligt mig inte hop ljudmässigt då båda är ljusa och lite platta i karaktären. Dali behöver förstärkare med pondus som går åt det lite mörkare hållet.

Onkyo TX-RZ720 är mitt tips i prisklassen. Säljs nu för 6,000 kr men har kostat 10,000 kr. En riktigt bra maskin med pondus i ljudet som kommer får dina högtalare att leva ut.

Onkyo säljer inte bra i Sverige och det är bra för er som vill ha bra grejer till bra pris för Onkyo Europa sänker priserna rejält när året är slut som du kan se. Köper du andra märken med samma prestanda och ljud får du betala minst 10,000 kr.

Produktvideo.
__________________
Senast redigerad av NightSlasher 2018-01-06 kl. 12:01.
Citera
2018-01-06, 12:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightSlasher
Denon och Dali passar enligt mig inte hop ljudmässigt då båda är ljusa och lite platta i karaktären. Dali behöver förstärkare med pondus som går åt det lite mörkare hållet.

Onkyo TX-RZ720 är mitt tips i prisklassen. Säljs nu för 6,000 kr men har kostat 10,000 kr. En riktigt bra maskin med pondus i ljudet som kommer får dina högtalare att leva ut.

Onkyo säljer inte bra i Sverige och det är bra för er som vill ha bra grejer till bra pris för Onkyo Europa sänker priserna rejält när året är slut som du kan se. Köper du andra märken med samma prestanda och ljud får du betala minst 10,000 kr.

Produktvideo.

Tack för tipset, ser helt klart extremt intressant ut! I toppen av min budget och hade väl hoppats på cirka 5k, men rabatten ser ju rätt saftig ut
Citera
2018-01-06, 12:27
  #4
Medlem
Känns skumt att den kom till hembiobutiken i mitten på Juni och nu utgått. Undrar hur det kommer sig?
Citera
2018-01-06, 18:43
  #5
Medlem
NightSlashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintervilan
Tack för tipset, ser helt klart extremt intressant ut! I toppen av min budget och hade väl hoppats på cirka 5k, men rabatten ser ju rätt saftig ut

Du skrev upp till 6,000 kr, därför som jag tipsade om den. Du gör som du vill men du ville ha råd och du fick det också. försök åtminstone provlyssna på den innan du köper en billigare variant från ett annat märke.

Citat:
Ursprungligen postat av vintervilan
Känns skumt att den kom till hembiobutiken i mitten på Juni och nu utgått. Undrar hur det kommer sig?

För att märket inte säljer bra i Sverige. Onkyo gör riktigt bra grejer men har aldrig fått ett fäste på den svenska marknaden, troligen för att det finns så få återförsäljare som säljer den så man kan lyssna på den. Folk köper hellre då en förstärkare som man kan lyssna på.

Själv äger jag en Onkyo TX-RZ900 som jag kommer ha i något år till innan det blir dags att uppgradera och då ska det mycket till om jag köper något annat än just Onkyo.

Gillade tidigare NAD men gick över till Onkyo efter en provlyssnng för 8-9 år sedan då man där får ännu mer pondus i ljudet vilket jag gillar.
Citera
2018-01-06, 18:51
  #6
Medlem
Ja Onkyon ser helt klart intressant ut och det lutar faktiskt mot den. Har dock ingen chans att provlyssna men jag får väl eventuellt dra en chansning Tittar även på Yamaha RX-V781. Jag är total nybörjare men av vad jag har läst så verkar många favorisera just Yamaha när det gäller till filmljud. Ser dock klenare ut på pappret än Onkyon.
Citera
2018-01-07, 10:50
  #7
Medlem
Varför ska du ha en surroundförstärkare om du bara har ett par högtalare?
Citera
2018-01-07, 12:58
  #8
Medlem
Varför läser du inte jämförelsetester? Monitor Audio "vann" detta test. http://www.ljudochbild.se/test/atta-...dio-bronze-bx5

När det gäller förstärkare är MA (90 dB, 8 ohm)mer lättdrivna än Dali (90 dB, 6 ohm) för att Dali kräver mer effekt i 6 ohm. Varför ska du ha surroundförstärkare med bara 2 högtalare? Du får LÄGRE komponentkvalitet med fler kanaler. Mer är alltså inte bättre.

Här har du en annan testvinnare. http://www.ljudochbild.se/test/4-hem...onkyo-tx-nr636

Lägg märke till att det INTE är samma serie som den andra Onkyon i tråden. Därmed kan inte ljudet jämföras. Men du kan ju provlyssna hos BRL.
Citera
2018-01-07, 14:17
  #9
Medlem
NightSlashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintervilan
Ja Onkyon ser helt klart intressant ut och det lutar faktiskt mot den. Har dock ingen chans att provlyssna men jag får väl eventuellt dra en chansning Tittar även på Yamaha RX-V781. Jag är total nybörjare men av vad jag har läst så verkar många favorisera just Yamaha när det gäller till filmljud. Ser dock klenare ut på pappret än Onkyon.

Det finns en anledning till att Yamahan kostar 6,000 kr medan Onkyon normalt kostar 10,000 kr.
Citera
2018-01-07, 14:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightSlasher
Det finns en anledning till att Yamahan kostar 6,000 kr medan Onkyon normalt kostar 10,000 kr.
Yamahan är testvinnare i 8000 kronorsklassen.
Citera
2018-01-07, 17:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Varför ska du ha en surroundförstärkare om du bara har ett par högtalare?


Ska bygga ut med fler högtalare framöver, men har inte råd med mer än ett par frontar just nu
Citera
2018-01-07, 18:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightSlasher
Det finns en anledning till att Yamahan kostar 6,000 kr medan Onkyon normalt kostar 10,000 kr.
Pris är inte detsamma som kvalitet däremot.
Citat:
Ursprungligen postat av vintervilan
Ska bygga ut med fler högtalare framöver, men har inte råd med mer än ett par frontar just nu
Aha, okej. Ska du köra Spektor som surroundhögtalare senare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback