Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-10-10, 19:06
  #49
Medlem
-
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2019-10-10 kl. 19:09.
Citera
2019-10-10, 19:07
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razorblaze
Svenskt rättssamhälle i ett nötskal !
Dom skall ha fängelse för grovt vållande till annans död !!

Vill bara börja med att säga att jag tycker händelsen är precis lika sjuk, som du tycker. Och det dom två stödassistenterna (inkl. den inkompetenta ledningen) på Kofferdalen gjort är oförlåtligt och så jävla amatörmässigt så det är inte sant!!

Nu till det juridiska: Generellt så finns det ett "skydd" i Sverige för att straffas rättsligt för misstag man gör på jobbet. Därför krävs det oerhört mycket för att ens åtalas för brott i yrket, som t ex Tjänstefel.

När man fälls för Vållande till annans död i arbetsplats-relaterade brott så är praxis att det yrkas/ att man döms till villkorlig dom. Även vid GROVT vållande till annans död (som du är inne på) så är villkorlig dom möjligt. Exempel på detta är Kolmårdens chef, då en anställd djurskötare dödades av en varg.
Men även i det nyss avgjorda Eric Torell-målet så yrkade åklagaren på villkorlig dom för polisen som sköt. Men också yrkade åklagaren på villkorlig dom vid bussolyckan i Sveg. Det jag vill säga med detta är att detta inte är ett dugg ovanligt, utan snarare standard...
Citera
2019-10-10, 19:22
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enheltvanligkvinna
Vad är det som händer? Idag meddelar åklagaren att han yrkar på villkorlig dom och höga dagsböter... Efter tre dagar i rätten med vittnen som kan styrka slarv, försummelse, oansvar och vållande till detta som skulle kunna undvikas pratar han om villkorligt... Inte heller får de ansvariga cheferna ta sitt yttersta ansvar trots att dom faktiskt i sitt lönekuvert får åtskilliga tusenlappar varje månad för just det yttersta ansvaret! Hade dem gjort det som så många bad om i så många månader hade detta aldrig hänt! Dom visste! Dom är kvar på sina positioner! Dom lyfter fortfarande dessa tusenlappar! Dom skiter i vad som händer ”där nere” Bara dom kan visa goda ekonomiska resultat och försäkra högre upp att dom har allt under kontroll! Vila i frid du fina!

Vill bara börja med att säga att jag tycker händelsen är precis lika sjuk, som du tycker. Och det dom två stödassistenterna på Kofferdalen gjort är oförlåtligt och så jävla amatörmässigt så det är inte sant!! Och att cheferna slapp att stå till svars både rättsligt och i IVO:s utredning är katastrof - Och att dom dessutom är kvar på sina tjänster finns det inte ens ord för!!!

Nu till det juridiska: Att rättegången har visat "slarv", "försummelse" och "oansvar" är helt i sin ordning och liksom en självklarhet. För det är ju just DET som lett till en fällande dom för Vållande till annans död.

Generellt så finns det ett "skydd" i Sverige för att straffas rättsligt för misstag man gör på jobbet. Därför krävs det oerhört mycket för att ens åtalas för brott i yrket, som t ex Tjänstefel.
När man fälls för Vållande till annans död i arbetsplats-relaterade brott så är praxis att det yrkas/ att man döms till villkorlig dom. Även vid GROVT vållande till annans död (som du är inne på) så är villkorlig dom möjligt. Exempel på detta är Kolmårdens chef, då en anställd djurskötare dödades av en varg.
Men även i det nyss avgjorda Eric Torell-målet så yrkade åklagaren på villkorlig dom för polisen som sköt. Men också yrkade åklagaren på villkorlig dom vid bussolyckan i Sveg. Det jag vill säga med detta är att detta inte är ett dugg ovanligt, utan snarare standard...
Citera
2019-10-10, 20:20
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lh9865619
Mördare??? Hoppas du seriöst skämtar.
Det som inte går fram riktigt i tidningar eller i media är att.
Det fanns rutin skrivet att man fick lämna pojken i badkaret. Som var ett av bevisen i rättegången.
Sedan så hade inte obduktionen gjorts rätt. Alltså det finns inte orsak till varför pojken dog.
Pojken hade epilepsi. Han kunde alltså lika gärna fått anfallet i sitt rum (där det står att han får vara själv). Och man kan få otroligt stora skador av epilepsi och man kan dö av detta. Så dödsorsaken kan varit ett epilepsianfall. Då undrar jag dock vad man hade för rutin oxå hur man skulle få upp denne ur badkaret som var en aning stort vid anfall... mkt som är konstigt att en ledning tillåter ett sådant stort badkar..
så nej man vet ej om pojken drunknade. Så hela rubriken är fel!

Jag undrar varför ledningen inte fått mera skit? Varför får dessa chefer vara kvar? Sedan undrar jag varför pedagogerna sitter och säger att det inte var en olyckshändelse i rättegången?

Det var pedagoger av den äldre sorten. Och tyvärr är dom chefernas lilla miniboss. Och pedagoger som mest jobbar dagtid och aldrig ser några av brukarna då dom antingen är på skolan eller DV. Så ibland undrar jag hur man tro sig veta allt inom varje person/individ och knappt jobbat med dem. Man blir aldrig fullärd bara för man läst till stödpedagog. Eller som nu personen som var pedagog på detta boende inte hade den utbildningen alls kan tro sig veta allt. Ni hör den ena personen hade alltså inte utbildning pedagog men ville gärna spy galla på männen.
Jobba på golvet med brukarna och med det andra kollegorna och stötta det är den nya unga dagens pedagoger. Pedagogerna skall stötta i dokumentationen och i den genomförandeplanen.
Sedan är det tyvärr den äldre generationen som borde bytas ut helt. För det jävla gnäll och ofokus på det man skall göra verkar helt hamnat efter. Man gnäller och har sig. Och grupperingar bildas. Dom vet knappt vad en genomförandeplan är. Eller komma med nya mål och utveckling. Men fika och dricka kaffe det är galet gott.


Jag undrar vart rutinerna finns att pojken skulle ha ständigt övervakning? Att pojken aldrig fick lämnas på grund av sin epilepsi?. Vad jag vet så är det pedagogernas ansvar att se till att det finns rutiner för detta tillsammans med ledningen.

Mördat någon skärp er för fan. Då hade man gjort detta med vilje.. snälla blir så trött på er alla. Antingen är det för att ni har något mot dessa män personligen. Eller så vet ni inte hur det är att jobba på ett boende. Detta är en ren olycka. Så är det bara. Det kunde enligt mig hända vem som helst den kvällen nu råkade dessa jobba den kvällen...

Så om nu det stod i rutinerna att man fick lämna i badkaret? Hur ställer ni er till detta? Bara en fråga till alla som inte verkar varit på rättegången? Eller var ni för blinda i detta?
Eller varför visste inte pedagogen om att det stod i rutinen att man fick lämna?

Sedan är det tragiskt att pojken dog all kärlek till familjen.
Vill dock påpeka en sak som kom ut i media att pojken inte tyckte det är kul att vara på kortids att han inte gillade det alls. Jag kan säga er att det är helt normalt. Alla som bor på boende/kortids vill helst bo eller vara hos sin familj. Boendet/kortids kan aldrig ersätta en familj. Så den skulden skall inte läggas på boendet att han inte ”tyckte om”. Vem vill inte vara hos sin familj?
Jag vet att pojken hade det bra utöver den olyckshändelse som hänt. Och att personalen har gjort sitt bästa.



Tack från en som läst på och vet!

Hej! Här kommer en annan som läst, följt fallet och vet...
Vill först och främst instämma i att de två fällda stödassistenterna inte är några "mördare". Den som påstår det vet f-n inte vad den snackar om! Nu till dina påståenden...

1. Rutinen sa INGENTING om att man fick lämna Måns i badkaret. Däremot fanns det under rättegången många olika uppfattningar om vad "uppsikt" och "uppsyn" egentligen innebar. MEN att det i Måns rutin för bad i badkar stod skrivet: "Måste vara under uppsikt hela tiden" - Och att det i den generella badrutinen för verksamheten stod skrivet: "Lämna aldrig gästen utan uppsyn" kan ALDRIG betyda att det är/var OK att lämna Måns i badkaret. Skulle man dock envist hänga kvar vid tolkningsfrågan: "Betyder uppsikt / uppsyn att man måste sitta bredvid hela tiden?" Så är svaret att oavsett vad det betyder och innebär, så kan man aldrig hävda att man haft "uppsikt" eller "uppsyn" om resultatet är att det gått såpass lång tid så att Måns både hunnit hamna under vatten och sedan avlida!

2. Någon obduktion har inte gjorts. Precis som du säger kan ett epileptiskt anfall ligga bakom dödsfallet. Men att en person får EP-anfall och PANG dör händer i princip aldrig, tror knappt det finns något sådant fall i Sverige i modern tid. Isåfall har det givetvis varit så att Måns fått ett vanligt EP-anfall, blivit medvetslös, hamnat under vattnet och sedan drunknat. Hade personal funnits där hade givetvis ingen drunkning skett! Vill du dock kravla dig fast vid att detta var ett livshotande epileptiskt anfall (mot alla odds, från ingenstans), så hade närvarande personal kunnat ringa ambulans, göra livsuppehållande åtgärder, medicinera och iallafall gett Måns en reell chans!

3. Man kan absolut diskutera meningen med ett så stort badkar. Men då får man också komma ihåg att Måns var 17 år, så storleksmässigt var det ju ingen generell fara (om personal funnits där vill säga). Jag tror också att om en badvakt kan rädda folk i stora 50 meters-bassänger, så borde livräddning i ett badkar av 2 personal inte vara helt omöjligt!

4. Givetvis är ordet "olyckshändelse" en tolkningsfråga. Men pedagogen Bo Sannum sa väl detta för att han VET att det fanns rutiner och för att han VET att de två tilltalade är lata djävlar som inte brukade följa rutinerna! I övrigt höll pedagogen Bo Sannum med dig, då han gav oerhört mycket skit till cheferna, och inte heller förstod vad dom sysslat med under denna tid.

5. Ursäkta, men vad är det för jävl.. påståenden och bortförklaringar?? "Pedagoger jobbar dagtid och ser inte bla bla bla". Oavsett vad pedagogen gör så lämnar man väl inte ett funktionshindrat barn/ungdom (dessutom med epilepsi) i ett badkar fyllt med vatten??? Kom igen nu!!!???? Och hur lite än pedagogen kan om individerna, så har pedagogen UPPENBARLIGEN haft rätt när denne sagt att Måns inte skall lämnas ensam i badkaret!!!

6. Om det hade stått i rutinerna att det var OK att lämna Måns/gästerna i badkaret (vilket jag redan påvisat ej var fallet). Så hade jag tyckt att det var ALL PERSONALS, inkl. DESSA TVÅ PERSONERS ansvar att påtala olämpligheten med att lämna en person med denna problematiken ensam i ett badkar - Och därefter sett till att rutinen sågs över. Jag tycker också det är dessa två personers ansvar att använda sunt förnuft och se till farorna detta skulle kunna innebära. Jag ser också att det är dessa två personers ansvar att inte "gissa" eller "övertolka" vad "uppsikt" och "uppsyn" innebär!

Jag förstår utifrån din text att du har någon personlig och/eller känslomässig syn på vad som hänt. Men du måste faktiskt se till verkligheten och faktan i detta!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback