Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-11, 19:00
  #25
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, TPTEST5 finns inte längre att ladda ner från bredbandskollen/iis. Motiveringen var att det inte går att köra på Windows 10. Har du källkoden så vet du vad du ska göra......eller? Är källkoden public domain?

Med TPTEST var man ju inte beroende på webläsaren.

Ja TPTest har varit public domain. Jag har den då jag gjort en egen version av TPTest som sparade resultatet till en central server (var 10+ år sen)
Citera
2018-01-11, 19:01
  #26
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Nu har jag kollat upp hur det ligger till med kapaciteten i Sverige och det är bara ca. 20 procent som används under högtrafik. Jag ser det som högst osannolikt att det skulle vara kapacitetsproblem i stamnätet. Möjligtvis så kan det vara problem i ett specifikt område på grund av att operatören har för många abonnenter.

haha ASG
Citera
2018-01-11, 22:24
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
haha ASG

Haha, där fick du din lilla nolla.

https://www.netnod.se/ix-stats/sums/


Operatörena har också statistik på sina egna förbindelser inom landet.

Här har vi T3 som visar realtidsstatistik i deras kärnnätverk. Största belastningen är mellan Luleå & Piteå där 1-10 procents av kapaciteten används. Resten av landet använder bara 0-1 procent av stamnätets kapacitet.


http://www.t3.se/coren%C3%A4t
Citera
2018-01-12, 18:48
  #28
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Haha, där fick du din lilla nolla.

https://www.netnod.se/ix-stats/sums/


Operatörena har också statistik på sina egna förbindelser inom landet.

Här har vi T3 som visar realtidsstatistik i deras kärnnätverk. Största belastningen är mellan Luleå & Piteå där 1-10 procents av kapaciteten används. Resten av landet använder bara 0-1 procent av stamnätets kapacitet.


http://www.t3.se/coren%C3%A4t

Så du tycker alltså att "högtid" är 02 på natten när ingen jävel förutom DU är vaken? Pucko
https://www.netnod.se/ix-stats/sums/All.html

Jag har följt netnod i sådär 20 år, dessutom går största delen av trafiken UTANFÖR netnod.
Inte heller går majoriteten av trafiken hos en fjutt ISP som T3

/Ingen-nolla
Citera
2018-01-12, 20:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Så du tycker alltså att "högtid" är 02 på natten när ingen jävel förutom DU är vaken? Pucko
https://www.netnod.se/ix-stats/sums/All.html

Jag har följt netnod i sådär 20 år, dessutom går största delen av trafiken UTANFÖR netnod.
Inte heller går majoriteten av trafiken hos en fjutt ISP som T3

/Ingen-nolla

Tror du verkligen att diagrammet visar netnods maxkapacitet? Det är långt ifrån den totala kapciteten.

Pucko!
Citera
2018-01-13, 19:25
  #30
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Tror du verkligen att diagrammet visar netnods maxkapacitet? Det är långt ifrån den totala kapciteten.

Pucko!

Självklart inte, men det vet du ju, så det kan du ju berätta!
Citera
2018-01-14, 03:56
  #31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Med vpn brukar jag ligga runt 125-145ms till centrala usa med online datorspel, utan vpn kan det gå ner mot 100-110 en bra dag så du kan ha rätt i att 25-45 är inom europa.

Men där kan man ladda ned programmet.

Programmet TPTEST 5.02 ger:
Den här appen har blockerats av säkerhetsskäl
Citera
2018-01-14, 19:23
  #32
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Självklart inte, men det vet du ju, så det kan du ju berätta!

Jag tror inte att någon vet exakt hur mycket det rör sig om. Det finns en artikel i Techworld och den totala internettrafiken i hela Sverige kan inte mätas eller uppskattas på något enkelt sätt för ingen har alla siffror samlade. Topparna i trafiken som strömar genom NetNod är drygt 1 Tbps (1,2), vilket man kan se i deras statistik.

Det står ingenting i artikeln om hur snabba förbindelserna är till andra världsdelar, men av vad jag vet så är den totala kapaciteten till Asien på 5,5 Tbps. Arista har nyligen hjälp NetNod med uppgradering av deras interna nätverk. Det snackas om att utrustningen har en ryggradskapacitet på 15 Petabits per sekund.

Kapacitet för switching och routing-applikationer med molndrivna Arista EOS® mjukvarutekniker som Arista FlexRoute™ och AlgoMatch™ ligger på mer än 150 Tbps. Jag är beredd att hålla med i nedanstående artikel att det svenska nätet kommer att hålla för framtida trafikökningar.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.65...trafik-sverige
Citera
2018-01-16, 19:26
  #33
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag tror inte att någon vet exakt hur mycket det rör sig om. Det finns en artikel i Techworld och den totala internettrafiken i hela Sverige kan inte mätas eller uppskattas på något enkelt sätt för ingen har alla siffror samlade. Topparna i trafiken som strömar genom NetNod är drygt 1 Tbps (1,2), vilket man kan se i deras statistik.

Det står ingenting i artikeln om hur snabba förbindelserna är till andra världsdelar, men av vad jag vet så är den totala kapaciteten till Asien på 5,5 Tbps. Arista har nyligen hjälp NetNod med uppgradering av deras interna nätverk. Det snackas om att utrustningen har en ryggradskapacitet på 15 Petabits per sekund.

Kapacitet för switching och routing-applikationer med molndrivna Arista EOS® mjukvarutekniker som Arista FlexRoute™ och AlgoMatch™ ligger på mer än 150 Tbps. Jag är beredd att hålla med i nedanstående artikel att det svenska nätet kommer att hålla för framtida trafikökningar.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.65...trafik-sverige

Så du vet inte, men ändå kan du säga att det är 20% - intressanta tankegångar du går i.

Självklart går det att räkna på, bara att räkna antalet operatörers 1Gigabit, 10Gigabit och 100Gigabit portar.
Citera
2018-01-17, 18:34
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Så du vet inte, men ändå kan du säga att det är 20% - intressanta tankegångar du går i.

Självklart går det att räkna på, bara att räkna antalet operatörers 1Gigabit, 10Gigabit och 100Gigabit portar.

Hur förvirrad är du egentligen? Det var jag som påstod 20% använd kapacitet efter att ha läst detta i en tidningsartikel. Det var innan operatörerna började med en större uppgradering av deras infrastruktur. När arbetet är klart så lär det vara betydligt mindre kapacitetsutnyttjande än vad som stod i artikeln.

Du kan väl Googla "Northern Light-nätet" och se vad Bahnhof har pysslat det senaste året. Varje stad anslöts med 2x100 Gbit/s och det finns redan idag möjlighet att ansluta varje stad med 96x100 Gbit/s (till att börja med). Det finns med andra ord mycket mer att ge i framtiden.
Citera
2018-01-17, 19:56
  #35
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Hur förvirrad är du egentligen? Det var jag som påstod 20% använd kapacitet efter att ha läst detta i en tidningsartikel. Det var innan operatörerna började med en större uppgradering av deras infrastruktur. När arbetet är klart så lär det vara betydligt mindre kapacitetsutnyttjande än vad som stod i artikeln.

Du kan väl Googla "Northern Light-nätet" och se vad Bahnhof har pysslat det senaste året. Varje stad anslöts med 2x100 Gbit/s och det finns redan idag möjlighet att ansluta varje stad med 96x100 Gbit/s (till att börja med). Det finns med andra ord mycket mer att ge i framtiden.

Jag lever faktiskt i verkligheten och har arbetat med ISPer de senaste 20 åren så jag är nog inte förvirrad. Men om du tycker att en tidningsartikel samt vad en liten ISP som Bahnhof gör (som har fyra kunder) väl sammanfattar hur Internet fungerar i Sverige visar bara att du är en idiot som kan lika mycket om ämnet som du kan om hur våra kärnkraftverk fungerar, dvs 0.
Citera
2018-01-17, 21:14
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Jag lever faktiskt i verkligheten och har arbetat med ISPer de senaste 20 åren så jag är nog inte förvirrad. Men om du tycker att en tidningsartikel samt vad en liten ISP som Bahnhof gör (som har fyra kunder) väl sammanfattar hur Internet fungerar i Sverige visar bara att du är en idiot som kan lika mycket om ämnet som du kan om hur våra kärnkraftverk fungerar, dvs 0.

Med tanke på vad du har påstått i andra trådar, så tvivlar jag starkt på att du ens är 20 år gammal. Jag påstod att bara 20 procent av trafiken används under högtrafik. Du postade följande, vilket bevisar att du var övertygad om att diagrammet visar NetNods totala kapacitet.


Citat:
Så du tycker alltså att "högtid" är 02 på natten när ingen jävel förutom DU är vaken? Pucko
https://www.netnod.se/ix-stats/sums/All.html

Bar för att visa vem som är puckot, så postar jag följande länk.

https://www.businesswire.com/news/ho...0619005060/en/

Citat:
Working together with Arista has helped Netnod to develop a flexible, future-proof infrastructure that accommodates significant increases in capacity at the same time as reducing the cost per terabit compared with traditional routing platforms

Citat:
Working together with Arista has helped Netnod to develop a flexible, future-proof infrastructure that accommodates significant increases in capacity at the same time as reducing the cost per terabit compared with traditional routing platforms,” said Lars Michael Jogbäck, CEO at Netnod. “Arista 7500R/7280R and EOS support our next-generation platform as we develop industry-leading IX services and offer Netnod customers more connection options than ever before.

Citat:
We selected Arista EOS and the 7500R2 as a part of our new edge architecture, which will become the foundation for our hyper-scale security platform. This was based on the combination of deep telemetry, dense 100G, and large routing scale, while providing stability and extensibility with Arista EOS,” said Wen Temitim, Chief Network Scientist at StackPath.

Citat:
In addition, the newest member of the 7500R Series, the 7516, increases port scale, with up to 576 ports of line rate 100G Ethernet. These scale up improvements provide the building blocks for scale-out network designs, including spine capacity of an industry leading 15 Petabits per second.

Jag förstår att du har svårt att greppa det här när du bara sitter på ett fjuttigt 100 Mbps Com Hem abonnemang.

NetNod har en topp på 1,2 Tbps under högtrafik, vilket är jävligt lång ifrån maxkapaciteten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback