Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 21:29
  #1
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Hej! Jag lånar detta konto då jag har en liten fråga.

Under gymnasietiden är det som ni vet mycket som ska hinnas med: umgås, plugga, träna, jobba, intressen och så vidare. Andra året på gymnasiet började jag experimentera med att sova i perioder. Jag åkte buss till skolan, cirka 90 minuter, så redan till och från skolan hade jag ju sovit perioder. Efter lite experiment och olika sömnscheman så sov jag i regel 1-2 timmar någon gång på natten utöver bussresorna. Dvs 4-5 timmar totalt. Sov även i perioder på helger och trivdes väldigt bra med all extra tid som jag kunde tillbringa att göra vad jag vill. Även efter gymnasietiden fortsatte jag, då bodde jag hemma och pendlade med buss in till stan där jag jobbade på en del olika ställen.

Nu för några veckor sedan flyttade jag en bra bit hemifrån för att jobba på en bekants företag. Flyttade från de vänner som jag annars umgås dagligen med och träning har sedan ett par månader inte varit aktuellt på grund av en skada. Detta i kombination med att jobbet ligger inom cykelavstånd från min lägenhet samt att jag vill bli lite vanligare gör att den extra tiden som periodsovande ger inte längre är lika attraktiv.

Nu till frågan: Hur ställer man om till att sova hela natten? Testade att skippa periodsömnen och gick sedan och la mig runt 23, men jag vaknade efter 3 timmar och kunde inte somna om! Blev sen trött runt åtta och sov då ca 1 timme. Har försökt ställa om i några dagar men jag vaknar alltid efter 2-3 timmar. Hur gör man för att sova länge?
Citera
2018-01-05, 21:43
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Du är vaken till 23 och går och lägger dig då om och om igen tills då kroppen fattar att detta är det som gäller numera. Finns liksom inget annat svar på frågan än att då måste ändra din kropps rutiner och det gör du enbart på det sättet. Sedan då att du håller dig ifrån att sova under andra tider än just mellan 23 tills då 6-7.
Citera
2018-01-05, 22:07
  #3
Medlem
kumlafucker84s avatar
Det är svårt. Du får väl lägga dig i sängen när du har vaknat. Fast du har verkligen tur som inte behöver så mycket sömn. Jag skulle gärna vilja byta med dig. Man får ut mer av dagen när man bara sover mellan 2 och 4 timmar
Citera
2018-01-06, 00:27
  #4
Medlem
nex112s avatar
När jag vänt på dygnet (lite annorlunda från dig då kanske) brukar jag trötta ut mig själv rejält, dvs gå upp normal tid, 06.00 och tvinga mig till att vara vaken till normal läggtid (22-23.00). Tills dess har jag blivit så trött att jag slockar på nolltid. Knepet där är att ställa klockan på 06.00 igen och genomlida ännu en dag av trötthet. Ett tips är att göra detta på lediga dagar så du kan ta det lugnt under dagen.

Morgonen efter det är man lite seg men det funkar. Frågan är om det funkar på dig när du vant kroppen med nya scheman. Men detta är vad jag skulle testa om jag vore du!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback