Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 20:52
  #1
Medlem
edse1991s avatar
Hej!

Hur får man det slätaste resultatet när man lackar? Ska man lacka flera lager och slipa emellan? Går det att våtslipa?

Lacken är vattenlösligt möbellack och finns i olika grader, matt/halvmatt/halvblank/blank. Jag antar att den blanka är den som ger det blankaste/slätaste resultat?
Citera
2018-01-05, 21:12
  #2
Medlem
sellakongens avatar
Ja, du skall slipa emellan. Första ggn reser sig träet lite, du slipar och lackar igen. Se till att inget slipdamm finns kvar innan du lackar nästa gg. Lycka till
Citera
2018-01-05, 21:14
  #3
Medlem
Välslipat från början, jämna drag och en pensel av hög kvalitet. Blank betyder inte slätast.
Citera
2018-02-19, 19:51
  #4
Medlem
utforskarens avatar
Kan tipsa om Epifanes klarlacker.
Och så våtslipar du med mycket finkornigt papper och, torkar rent med T-röd (eller är det Thinner?) och luddfri trasa/papper mellan varje lackning.

Minst 6-7 omgångar lack, men gärna så mycket som 10-12(!). Tunna lager utan rinn och droppar.

Se till att hålla miljön och kläderna så dammfria som möjligt.

Slutligen kan du polera alltsammans.
Citera
2018-02-19, 23:13
  #5
Medlem
jag och sonen polerade bordet med bilpolish ...hans bord.. efter lackning med sån där vattenbaserad lack. Vi blev vansinning nöjda :-)
Citera
2018-08-16, 19:09
  #6
Medlem
Gellack
Citera
2018-08-19, 14:16
  #7
Medlem
abbe101s avatar
Välslipad yta på träet från början 240-400 korn beroende på träslag.
Många tunna lager som mellanslipas och torkas av med en fuktad trasa eller luddfritt torkpapper, valet av vad trasan fuktas med beror på hur länge du vill vänta på att det torkar t-röd etc går snabbare än vatten.

För att få den där ultimata glansen så polerar man på slutet med polermedel. Personligen gillar jag Festools polermedel men det finns många andra produkter med samma funktion i de flesta butiker med bil tillbehör.
Citera
2018-10-12, 00:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Kan tipsa om Epifanes klarlacker.
Och så våtslipar du med mycket finkornigt papper och, torkar rent med T-röd (eller är det Thinner?) och luddfri trasa/papper mellan varje lackning.

Minst 6-7 omgångar lack, men gärna så mycket som 10-12(!). Tunna lager utan rinn och droppar.

Se till att hålla miljön och kläderna så dammfria som möjligt.

Slutligen kan du polera alltsammans.

Epifanes lacker behöver inte slipas emellan om man lackar med mindre än 72 h mellanrum

Det har en stor fördel då det annars kan finnas rester av föregående slipning som man missat att ta bort innan man lackar.

Du måste nästan ha förtunning då du lackar

Ofta slipar man innan sista lagret
Citera
2018-10-15, 11:37
  #9
Avstängd
Kick88s avatar
Jag är själv utbildad möbelsnickare.

Visst går det att få superfinish, men ju mindre lack ju bättre. Ytbehandlingen har egentligen bara två syften. Det ena är att skydda trät för solens uv-strålningar (Det är grundlacken) Och det andra för kunna rengöra ytan med en våt trasa.

Många av oss har blivit förtrollade av snyggt lackade amerikanska bilar. Men tro mig, inom trä så vill man nästan alltid ha så lite lack som möjligt.

När produkten går in i lackverkstaden är den klar. Lackeringen är en formsak.

- - -

Vore jag TS skulle jag hellre då lära mig lite om fernissa. Det är en gammal ytbehandlingsmetod med anor, med närmast konsthistoriskt värde att lära sig.
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-15 kl. 11:45.
Citera
2018-10-29, 15:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag är själv utbildad möbelsnickare.

Visst går det att få superfinish, men ju mindre lack ju bättre. Ytbehandlingen har egentligen bara två syften. Det ena är att skydda trät för solens uv-strålningar (Det är grundlacken) Och det andra för kunna rengöra ytan med en våt trasa.

Många av oss har blivit förtrollade av snyggt lackade amerikanska bilar. Men tro mig, inom trä så vill man nästan alltid ha så lite lack som möjligt.

När produkten går in i lackverkstaden är den klar. Lackeringen är en formsak.

- - -

Vore jag TS skulle jag hellre då lära mig lite om fernissa. Det är en gammal ytbehandlingsmetod med anor, med närmast konsthistoriskt värde att lära sig.

det är riktigt som står ovanför, detta gäller för möbler.
Men som någon skrev ovanför att lacka med 10-12 ggr det gäller mer båtar som skall hålla år efter år i alla väder.
Lägger man många lager lack känner man inte riktigt att det är trä utan det känns lite som en plastbit. Det finns också alternativa behandlingsmetoder t ex olja eller vaxa trä. Oljar man eller vaxar trä så känner man sig närmare trät och det känns mer äkta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback