Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 15:41
  #1
Medlem
Clownfiskens avatar
Har en MacBook Pro Mid-2010 (High Sierra), HDD ersatt 2014. När jag startar datorn uppkommer det vanliga start-up-ljudet. Sedan visas Apple-logotypen med den vita bakgrunden och laddningsbaren, vilken laddas, efter en stund, upp till ca 90%. Därefter fryser datorn, dvs jag kommer inte fram till inloggningsskärmen.

Jag har testat att starta om flertalet gånger, men får samma resultat. Jag har också testat att starta i Safe-mode med hjälp av Shift+PowerButton, men resultatet blir det samma som tidigare, dvs 90%. Likaså har jag prövat Cmd+Opt+R+P+PowerButton, utan annorlunda resultat.

Inga perifera saker (mus, extern hårddisk e.d.) är anslutna.

Har någon en aning om vad problemet kan vara? Kan det vara hårddisken måntro?

Tack på förhand!
Citera
2018-01-05, 17:25
  #2
Moderator
Rassas avatar
Låter som diskfel, ja. Om du har möjlighet att skapa ett bootbart USB-minne på en annan mac så kan du starta med Alt-tangenten nedtryck, välja USB-minnet som startskiva och köra en skivkontroll och eventuell formatering av hårddisken.

DiskMaker X är ett bra program att använda för att skapa macOS-installationer på USB-minne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback