Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-05, 13:40
Medlem
Det finns tusentals artiklar (jag menar vetenskapliga publikationer) om vad som är bra och vad som är dåligt för hälsan. Om man bara kollar på kost så finns det ju hur mycket vetenskap som helst om t.ex bacon ökar risken för kolorektal cancer men bara litegrann, men man kan ju slå ihop just den artikeln med alla andra tusentals vetenskapliga studier. Om man kollar på uppbyggning av plack i kärlen t.ex (ateroskleros) så är det den vanligaste orsaken till hjärtinfarkt och stroke.

Om man kan hålla sina blodkärl "rena" och minimera sin risk för cancer så känns det ju som att man verkligen kan minska sin risk för dom vanligaste dödsorsakerna enormt mycket. Sedan kombinerar man det med regelbundna hälsokontroller och undersökningar för att upptäcka t.ex aneurysm i hjärnan eller aortan så man kan behandla detta innan det leder till att dom spricker osv.

Låt säga att jag summerar absolut alla vetenskapliga artiklar om vad som är hälsosamt eller dåligt för hälsan och efterlever dom till punkt och pricka så borde det väl göra en enorm skillnad i risk för bland annat cancer, proppar osv? Om vi ponerar att absolut inga miljöfaktorer längre fanns kvar för att negativt kunna påverka ens hälsa.

Är det någon som har försökt att vetenskapligt komma fram till vad det absolut optimala är för att leva så länge som möjligt och undvika sjukdomar?

Att motionera, inte röka, inte vara överviktig osv är självklara riskfaktorer och behövs inte nämnas här.
Senast redigerad av anjuna5 2018-01-05 kl. 13:47.
Citera
2018-01-05, 13:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Det finns tusentals artiklar (jag menar vetenskapliga publikationer) om vad som är bra och vad som är dåligt för hälsan. Om man bara kollar på kost så finns det ju hur mycket vetenskap som helst om t.ex bacon ökar risken för kolorektal cancer men bara litegrann, men man kan ju slå ihop just den artikeln med alla andra tusentals vetenskapliga studier. Om man kollar på uppbyggning av plack i kärlen t.ex (ateroskleros) så är det den vanligaste orsaken till hjärtinfarkt och stroke.

Om man kan hålla sina blodkärl "rena" och minimera sin risk för cancer så känns det ju som att man verkligen kan minska sin risk för dom vanligaste dödsorsakerna enormt mycket. Sedan kombinerar man det med regelbundna hälsokontroller och undersökningar för att upptäcka t.ex aneurysm i hjärnan eller aortan så man kan behandla detta innan det leder till att dom spricker osv.

Låt säga att jag summerar absolut alla vetenskapliga artiklar om vad som är hälsosamt eller dåligt för hälsan och efterlever dom till punkt och pricka så borde det väl göra en enorm skillnad i risk för bland annat cancer, proppar osv?

Är det någon som har försökt att vetenskapligt komma fram till vad det absolut optimala är för att leva så länge som möjligt och undvika sjukdomar?

Att motionera, inte röka, inte vara överviktig osv är självklara riskfaktorer och behövs inte nämnas här.

Flashback är fel forum för sådana här diskussioner. Reddit & Longecity är det du eftersöker med inriktning mot nootropics.
Citera
2018-01-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Flashback är fel forum för sådana här diskussioner. Reddit & Longecity är det du eftersöker med inriktning mot nootropics.

Coolt, visste inte att det fanns ett forum som LongeCity, tack!

Vet inte varför du tycker att flashback är "fel" forum dock. Flashback har kategorier för diskussioner inom alla möjliga ämnesområden.
Citera
2018-01-05, 14:06
Medlem
Lev som en japan.
Citera
2018-01-05, 14:46
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:

Låt säga att jag summerar absolut alla vetenskapliga artiklar om vad som är hälsosamt eller dåligt för hälsan och efterlever dom till punkt och pricka så borde det väl göra en enorm skillnad i risk för bland annat cancer, proppar osv? Om vi ponerar att absolut inga miljöfaktorer längre fanns kvar för att negativt kunna påverka ens hälsa.

Att leva hur sunt som helst och motionera så in i helvete spelar ingen roll om dina släktingar har sjukdomar som förs vidare via gener. Köp en trisslott och hoppas att du vinner, lite så är hälsan också, vissa får cancer, vissa får hål i tänderna.
Citera
2018-01-05, 14:54
Medlem
Citat:

Enligt Dr. Greger så går det att minska samt ta bort redan uppbyggt plack genom att gå över till en 100% vegan diet.

https://www.youtube.com/watch?v=7rNY7xKyGCQ

Det viktigaste när man är på en vegan diet är B12 och Omega 3. Vegan/vegetarisk diet utan optimal Omega 3 balans ger ingen lägre risk för hjärtproblem.

https://www.youtube.com/watch?v=q7KeRwdIH04

Har varit mest nojjig över eventuell proteinbrist på vegandiet. Så jag köpte två vegankokböcker för att få förslag på veganrätter med rätt proteinbalans. 2018 planerar jag gå över till vegandiet men tillåter mig äta kött en gång varannan vecka (58 måltider vegan och 2 st med kött/kyckling/fisk).

Har varit intresserad av Life Extension länge och brukar hänga på Longecity-forumet ibland.
Senast redigerad av Dr.Bong 2018-01-05 kl. 15:02.
Citera
2018-01-05, 15:01
Medlem
HosTorViBors avatar
Jag förstår rent matematiskt hur man minskar risken för större delen av sjukdomarna, både som sjuk och frisk.

Men tjänar inget själv på att dela med mig, så det är ointressant.

I slutändan är det som tidigare skribent skrev: Vissa klarar sig bättre än andra, det mesta går inte att påverka.
Citera
2018-01-05, 15:36
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:

Kolla in John Bergman, kiropraktor från USA, har massor med youtubevideos.
Citera
2018-01-05, 15:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Kolla in John Bergman, kiropraktor från USA, har massor med youtubevideos.
Det bästa är att du ser till att födas med rätt gener.
Citera
2018-01-05, 16:43
Medlem
WilliamKillmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HosTorViBor
Jag förstår rent matematiskt hur man minskar risken för större delen av sjukdomarna, både som sjuk och frisk.

Men tjänar inget själv på att dela med mig, så det är ointressant.

I slutändan är det som tidigare skribent skrev: Vissa klarar sig bättre än andra, det mesta går inte att påverka.
Vilken lömsk jävla egoist du är! För att leva länge ska man röra sig mycket och äta vegan diet.
Citera
2018-01-05, 17:32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Coolt, visste inte att det fanns ett forum som LongeCity, tack!

Vet inte varför du tycker att flashback är "fel" forum dock. Flashback har kategorier för diskussioner inom alla möjliga ämnesområden.

Det var nog ett felaktigt ordval ifrån mitt håll. Jag menar främst på att nivåerna på diskussionerna på Longecity och Reddit är betydligt mycket högre än vad Flashback någonsin kommer uppnå.

Detta har främst att göra med att användarbasen är betydligt mycket mer större, då dessa forum inriktar sig mot de engelsktalande länderna, som har fler människor än Sveriges lilla 10 miljoner, vilket gör att du kan ha riktigt nischade diskussioner om neurobiologi/molekylärbiologi och fysiologi i största allmänhet.

Jag talade med en person ifrån Reddit där det slutade upp med att vi tog kontakt på Telegram och diskuterade om nootropics. Tydligen hade han kontakter som var de första i världen att injicera sig med olika experimentella substanser för att förlängda livslängden. Det var direkt-sourcat ifrån olika företag som sysslade med forskning inom detta.

Tyvärr minns jag inte vad det var för substans men riktigt intressant var det allafall!

Citera
2018-01-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det var nog ett felaktigt ordval ifrån mitt håll. Jag menar främst på att nivåerna på diskussionerna på Longecity och Reddit är betydligt mycket högre än vad Flashback någonsin kommer uppnå.

Detta har främst att göra med att användarbasen är betydligt mycket mer större, då dessa forum inriktar sig mot de engelsktalande länderna, som har fler människor än Sveriges lilla 10 miljoner, vilket gör att du kan ha riktigt nischade diskussioner om neurobiologi/molekylärbiologi och fysiologi i största allmänhet.

Jag talade med en person ifrån Reddit där det slutade upp med att vi tog kontakt på Telegram och diskuterade om nootropics. Tydligen hade han kontakter som var de första i världen att injicera sig med olika experimentella substanser för att förlängda livslängden. Det var direkt-sourcat ifrån olika företag som sysslade med forskning inom detta.

Tyvärr minns jag inte vad det var för substans men riktigt intressant var det allafall!

Haha, jag är såld!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in