Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 13:24
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hejsan, jag har nyligen gjort och misslyckats med ett hembryggt vin, det är jäkligt starkt men smakar så förbannat illa. Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna destillera det. Men eftersom det bara är en dryg halvliter så känns det jäkligt onödigt att bygga en plastbrännare eller något sådant för flera hundra kronor.
Så finns det något sätt att destillera vinet på ett snabbt och billigt och enkelt sätt?
Citera
2018-01-05, 13:32
  #2
Medlem
Tag en gryta och häll vinet i. Ställ ett litermått el dyl i mitten av denna.
Lägg på en skål eller dyl. Som lock på grytan, så att dess botten buktar ned över litermåttet.
Fyll skålen med is.
Ställ hela skiten på spisen, koka upp och skjud sedan mycket försiktigt.
Alkoholångorna kondenserar nu mot den kalla skålen och droppar ned i litermåttet.

Riktigt enkelt för att få fulhembränt.
Drick som det är eller kola.
Citera
2018-01-05, 13:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Hejsan, jag har nyligen gjort och misslyckats med ett hembryggt vin, det är jäkligt starkt men smakar så förbannat illa. Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna destillera det. Men eftersom det bara är en dryg halvliter så känns det jäkligt onödigt att bygga en plastbrännare eller något sådant för flera hundra kronor.
Så finns det något sätt att destillera vinet på ett snabbt och billigt och enkelt sätt?
Du kan destillera i frysen, googla så vet du hur, du kan ta en stor kastrull, lägga en upphöjning i botten och ställa en skål där. Placera ett kastrull-lock uppochner så att utbuktningen kommer neråt. Fyll på vinet i botten på stora kastrullen och täta locket med silvertejp eller nåt annat material, ta isbitar i en påse och lägg på kastrull-locket, Säät på spiseln och vinet kommer ånga upp mot locket och kulas av, då bildas droppar som droppar ner i skålen du ställde på en upphöjning...hänger du med?
Förr kallade folk det för "Handfatsbrännvin", bra också är ju att delarna, kastrullen och locket inte är en olaglig hembränningsapparat, kastrull, skål och lock är ännu inte olagliga
Citera
2018-01-05, 13:54
  #4
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Hejsan, jag har nyligen gjort och misslyckats med ett hembryggt vin, det är jäkligt starkt men smakar så förbannat illa. Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna destillera det. Men eftersom det bara är en dryg halvliter så känns det jäkligt onödigt att bygga en plastbrännare eller något sådant för flera hundra kronor.
Så finns det något sätt att destillera vinet på ett snabbt och billigt och enkelt sätt?
Man ska aldrig köpa vin på dunk och göra eget. Det är det äckligaste man kan dricka. Nu i efterhand fattar jag inte hur jag kunde dricka upp den skiten. Häll ut det istället. Du får knappt nå sprit över.
Citera
2018-01-05, 15:13
  #5
Medlem
franges avatar
En halvliter vin/mäsk får du kanske ut en deciliter sprit av - i synnerhet om du fulbränner. Men, tänk på att det behöver renas med aktivt kol för att få bort allt finkel - så det blir överhuvudtaget drickbart. Orenad hembränt smakar värre än vad mäsken (i ditt fall vinet) du destillerar gör. Betydligt värre.
Citera
2018-01-05, 17:40
  #6
Medlem
Kör det genom aktivt kol så försvinner det mesta av smaken.
Citera
2018-07-15, 20:49
  #7
Medlem
Tyvärr det går inte så lätt. Det är farligt och avrådes å det mest överförfriskande.
Citera
2018-09-22, 13:02
  #8
Medlem
Är inte det där ett bombsäkert sätt att få metanol i spriten? Jag ställer frågan ur ett hypotetiskt perspektiv.
Citera
2018-10-02, 20:31
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Hejsan, jag har nyligen gjort och misslyckats med ett hembryggt vin, det är jäkligt starkt men smakar så förbannat illa. Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna destillera det. Men eftersom det bara är en dryg halvliter så känns det jäkligt onödigt att bygga en plastbrännare eller något sådant för flera hundra kronor.
Så finns det något sätt att destillera vinet på ett snabbt och billigt och enkelt sätt?
Ett alternativ man kan pröva är att blanda det med dricka/vatten(med/utan bubbel).
Och sen se om man kan hitta nått som smakar bra.

Det var så jag fick göra med ett flädervin som jag inte hade möjligheten att plocka bort skalen ifrån citrusfrukterna i tid.
Så det blev GALET beskt, men efter utblandnings v sockerdricka så blev det riktigt jävla gott.
Så gott att jag har återskapat misstaget ett par ggr.
Citera
2018-10-02, 22:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Är inte det där ett bombsäkert sätt att få metanol i spriten? Jag ställer frågan ur ett hypotetiskt perspektiv.
Varför? Det är ju etanol man gör
Citera
2019-08-21, 16:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Är inte det där ett bombsäkert sätt att få metanol i spriten? Jag ställer frågan ur ett hypotetiskt perspektiv.


Metanol framställs, åtminstone tidigare, genom upphettning av svavelsyrabehandlat trä i en syrefri miljö, så kallad torrdestillering.
Tillverkningen av metanol sker numera vid en kemisk reaktion mellan gaserna väte och kolmonoxid (och ibland även koldioxid) över en metallkatalysator.

Finkel är helt ofarligt, smakar inget gott bara.

håll ca 60c på mäsken så blir det helt ok.
__________________
Senast redigerad av Grolim 2019-08-21 kl. 16:06. Anledning: var lite för kortfattad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback