Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-06, 17:35
  #13
Medlem
ormbitens avatar
Ligger i soffan och slösurfar på Youtube.

Hittade lite filmer om övervakningskamerors upplösning...

Som denna film t.ex.
https://m.youtube.com/watch?v=ZkAUosDyLnI

Mina befintliga kameror når väl kanske upp till kameran med den sämsta skärpan i filmen... Om dom nådde upp till samma som den bästa (sista) i filmen så vore jag nöjd.

Avståndet som jag ska övervaka är väl ungefär två tredjedelar av avståndet i filmen mellan kameran och bilen.
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2018-01-06 kl. 17:59.
Citera
2018-01-06, 17:58
  #14
Medlem
BubbasBoys avatar
Bra länk. Men glöm inte att det där är digital zoom de leker med.

Om du vet var det du vill fånga på bild kommer befinna sig i inspelningsögonblicket så kan 1 megapixelkamera räcka utan problem. Men det innebär att du måste välja rätt lins till kameran. Ansiktsbilder tagna på tre billängders avstånd, som går att använda för att identifiera någon, kräver att linsen begränsar ”synfältet”, precis som SilentVictory skrev tidigare (pixel per meter). Men nu blir det matematik och det finns appar som räknar ut vad som behövs, så det tänker jag inte gå in på.

Tror du gör rätt med att byta hela systemet om kamerorna börjar balla ur. Hör med de lokala förmågorna men dra öronen till dig om de påstår att digital zoom skulle hjälpa dig. Jag kan inte se att du skulle ha nytta av det (det brukar finnas i se flesta mjukvaror idag så om de säger att du exempelvis får bättre närbilder med hjälp av det så be om en demonstration, med samma avstånd och mål som där du ska installera dem).

Lycka till!


/BubbasBoy
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback