Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 09:46
  #1
Medlem
Jag läste i tidningen att det gjorts inbrott hos socialtjänsten i Malmö.
Det har stulits datorer.
Kan det vara någon som vill stoppa ett omhändertaganden eller snoka rätt på någon eller tillskansa sig information i något ärende? De hade gått in genom att slå sönder fönster.
Varför ligger socialtjänsten så långt ner så folk bara kan slå sönder fönster och gå in.
Citera
2018-01-05, 14:15
  #2
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag läste i tidningen att det gjorts inbrott hos socialtjänsten i Malmö.
Det har stulits datorer.
Kan det vara någon som vill stoppa ett omhändertaganden eller snoka rätt på någon eller tillskansa sig information i något ärende? De hade gått in genom att slå sönder fönster.
Varför ligger socialtjänsten så långt ner så folk bara kan slå sönder fönster och gå in.

Man får ju hoppas att sekretessbelagd information ligger krypterat och kanske inte ens direkt på datorn.
Tror snarare det är något random pundhuvud som behövde en snabb peng, men man vet ju aldrig.
I staden där jag bor ligger socialtjänsten på första våningen så det är nog inget ovanligt.
Citera
2018-01-05, 18:58
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag läste i tidningen att det gjorts inbrott hos socialtjänsten i Malmö.
Det har stulits datorer.
Kan det vara någon som vill stoppa ett omhändertaganden eller snoka rätt på någon eller tillskansa sig information i något ärende? De hade gått in genom att slå sönder fönster.
Varför ligger socialtjänsten så långt ner så folk bara kan slå sönder fönster och gå in.

Normalt så finns ingen specifik information på de enskilda datorerna. Alla klientjournaler ligger säkert på externa servrar, precis som i sjukvården. Datorn är är bara en "låda med skärm" som du loggar in på. Finns vanligtvis två sätt att logga in, aningen via vanligt lösenord och användarnamn eller via ett personligt ID kort med chip som utfärdas av arbetsgivaren och som normalt har en sexsiffrig PIN kod.

Sedan för att "komma vidare" in i dokumentationssystemet så behöver du ofta klicka in dig i systemet och även göra en inloggning där med användarnamn och lösenord eller via e-ID. Jag har ingen aning om exakt vilket system soc. använder i Malmö, för att man skall komma åt info om klienter så måste man alltså ha tillgång till användarnamn eller någon av de anställdas kort, samt lösen och PIN . Sen så måste man ju veta VILKET system man ska gå in i.

Sannolikt så är det någon pundare eller något gatu"barn" som tror att de kan göra några snabba slantar hos hälaren.

Själv jobbar ju jag i Sjukvården och har bärbar dator. Jag kan även logga in i vissa system via mobilnätet eller WiFi,, men då går det genom någon VPN på någon vänster. Vet inte exakt hur det funkar, men får ett extra inloggningssteg när jag inte är inom sjukvårdens väggar. Dessutom accepteras inte alla nätverk.

Själva utrustning tror jag inte är värd några jättepengar, i alla fall inte på svarta marknaden.
Citera
2018-01-05, 19:04
  #4
Moderator
Chantres avatar
2018-01-05 04:41, Stöld/inbrott, Malmö

Inbrott på kontor, Möllevången.

Ett inbrott konstateras i ett kontor på Bangatan tillhörande socialtjänsten. Ett vittne ska ha sett två gärningsmän lämna platsen springande. Eventuellt har datorer eller liknande tillgripits efter att en ruta slagits sönder.
Organisation
Polisen Skåne
Citera
2018-01-05, 19:05
  #5
Medlem
Lobengulas avatar
Pundare är väl lågoddsare. Datorer inom det offentliga är inte speciellt värdefulla, inköpspris typ 3500 kr och har de något år på nacken så är värdet inte mer än någon tusenlapp om ens det. Vi snackar i3 lågbudget.

Som någon annan sa så finns det ingenting känsligt på lokala disken. Allt finns på servrar. Ja om nu IT-avdelningen har gjort sitt jobb rätt.
Citera
2018-01-05, 19:29
  #6
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Pundare är väl lågoddsare. Datorer inom det offentliga är inte speciellt värdefulla, inköpspris typ 3500 kr och har de något år på nacken så är värdet inte mer än någon tusenlapp om ens det. Vi snackar i3 lågbudget.

Som någon annan sa så finns det ingenting känsligt på lokala disken. Allt finns på servrar. Ja om nu IT-avdelningen har gjort sitt jobb rätt.

Den svaga länken här är om det jobbar någon överårig batikhäxa som har skrivit upp anv.namn och loggin på en post-it och satt på datorskärmen. Men för att komma åt systemet den vägen så måste man befinna sig i socialtjänstens WiFi.s täckningsområde om man ska in ett djupare system som klientsystemet. Enbart ett fåtal har möjlighet att logga in varifrån de än befinner sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback