Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-05, 08:04
  #1
Avstängd
Lång historia kort, tål inte att se vad som pågår i världen, blir mig äcklad av det mesta. Har bestämt mig för att bli självförsörjande. Några av delmålen är göra militärtjänst i ett par år, efter det investera i saker typ ädelmetaller och andra råvaror, fastigheter och mark. Behöver jag mer pengar är jag självlärd i trading rätt okej. Målet är att ha ett place helt skuldfritt samt en saftig trädgård. Vad tycker ni om den planen?
Citera
2018-01-05, 08:15
  #2
Medlem
Skatteverket gilla inte självförsörjande. Går ju inte att leva gratis. (tycker de)

Ger mig fan på att du bli upptaxerad till slut och måste betala skatt ändå
Citera
2018-01-05, 08:17
  #3
Medlem
Att vilja lämna konsumtionssamhället och samtidigt syssla med trading känns inte särskilt seriöst
Citera
2018-01-05, 08:46
  #4
Medlem
Göra militärtjänst, du är alltså rätt ung. Har du redan nu tillgångar så att du kan investera i mark, fastigheter och ädelmetaller? Du har kanske fått ett arv.

Du nämner att du vill ha en rejäl trädgård, tänker du ha den för att odla mat eller enbart för rekreation?
Om du planerar att trädgården ska ge ett rejält bidrag till din mat så tror jag att du i stället för militärtjänst istället använder dessa år till en lantbruksskola, sedan skaffar du jaktlicens och lär dig jaga småvilt, för större djur behöver man vara ett jaktlag för att öka möjligheterna till byte. En bra hund behöver du också.

Investera i jordbruksmark och skog med jakträtt. Bygg ett vindkraftverk, installera solceller, se till att du har mark med möjlighet att bygga ett vatten kraftverk.

Men den allra bästa investering du kan göra är att se skaffa dig kunskaper och praktiska färdigheter.
Lycka till
Citera
2018-01-05, 08:50
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Skatteverket gilla inte självförsörjande. Går ju inte att leva gratis. (tycker de)

Ger mig fan på att du bli upptaxerad till slut och måste betala skatt ändå
Ja det är lite ironiskt att man blir sedd som en kriminell bara för att man vill ta hand om sitt eget liv. Man är inte värd ett skit mer än ett personnummer verkar det som. Jag tror ju fortfarande på ett samhälle med lagar och vill hålla mig inom den ramen, men jag tänker betala så lite skatt som möjligt. Har skatteverket en bok om alla skattelagar? Ska investera i en lagbok också.
Citera
2018-01-05, 08:56
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att vilja lämna konsumtionssamhället och samtidigt syssla med trading känns inte särskilt seriöst

Jag tänker att trading är ett verktyg som jag har i verktygslådan, men inget som jag vill syssla med sådär.
Citera
2018-01-05, 08:56
  #7
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Läste för många år sedan om en tysk som bosatt sig i tassemarkerna i Norrbotten och livnärde sig på va dskogen kunde ge (lagligt) och en mycket blygsam summa pengar.

Eftersom han var skriven i Sverige blev han givetvis sköntaxerad och krävd på skatt. Han hade en lång process med RSV men hur det gick kommer jag inte ihåg. Att dra ner på konsumtion är en sak men att försvinna fast ändå finnas kvar är i stort sett omöjligt.
Citera
2018-01-05, 09:03
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Göra militärtjänst, du är alltså rätt ung. Har du redan nu tillgångar så att du kan investera i mark, fastigheter och ädelmetaller? Du har kanske fått ett arv.

Du nämner att du vill ha en rejäl trädgård, tänker du ha den för att odla mat eller enbart för rekreation?
Om du planerar att trädgården ska ge ett rejält bidrag till din mat så tror jag att du i stället för militärtjänst istället använder dessa år till en lantbruksskola, sedan skaffar du jaktlicens och lär dig jaga småvilt, för större djur behöver man vara ett jaktlag för att öka möjligheterna till byte. En bra hund behöver du också.

Investera i jordbruksmark och skog med jakträtt. Bygg ett vindkraftverk, installera solceller, se till att du har mark med möjlighet att bygga ett vatten kraftverk.

Men den allra bästa investering du kan göra är att se skaffa dig kunskaper och praktiska färdigheter.
Lycka till

Citat:
Göra militärtjänst, du är alltså rätt ung. Har du redan nu tillgångar så att du kan investera i mark, fastigheter och ädelmetaller? Du har kanske fått ett arv.

Jag är ung men inte jätteung, hehe. Nej, jag äger inte mycket fysiska tillgångar i dagsläget, förutom silver. I militären kan jag tjäna lite pengar tänker jag. Det är dessutom skattebefriade pengar.

Citat:
Du nämner att du vill ha en rejäl trädgård, tänker du ha den för att odla mat eller enbart för rekreation?
Om du planerar att trädgården ska ge ett rejält bidrag till din mat så tror jag att du i stället för militärtjänst istället använder dessa år till en lantbruksskola, sedan skaffar du jaktlicens och lär dig jaga småvilt, för större djur behöver man vara ett jaktlag för att öka möjligheterna till byte. En bra hund behöver du också.

Jag tänker ha trädgården till att odla mat. Sen tänker jag ha kycklingar och sånt också. Jaktlicens är definitivt något som jag funderar på att investera i!

Citat:
Men den allra bästa investering du kan göra är att se skaffa dig kunskaper och praktiska färdigheter.

Det är tanken också, vill lära mig så mycket praktiskt som möjligt under ett par år framöver!
Citera
2018-01-05, 09:34
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
Läste för många år sedan om en tysk som bosatt sig i tassemarkerna i Norrbotten och livnärde sig på va dskogen kunde ge (lagligt) och en mycket blygsam summa pengar.

Eftersom han var skriven i Sverige blev han givetvis sköntaxerad och krävd på skatt. Han hade en lång process med RSV men hur det gick kommer jag inte ihåg. Att dra ner på konsumtion är en sak men att försvinna fast ändå finnas kvar är i stort sett omöjligt.
Planen är att koppla ur så mycket det bara går inom svensk lag givetvis. Drömmen hade varit att koppla ur helt, men jag förstår läget. Jag kan ju utnyttja lagen till min fördel så gott det går! De kanske skrivs om i framtiden, för det bättre alltså.
__________________
Senast redigerad av Labworks 2018-01-05 kl. 09:37.
Citera
2018-01-05, 09:41
  #10
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Lång historia kort, tål inte att se vad som pågår i världen, blir mig äcklad av det mesta. Har bestämt mig för att bli självförsörjande. Några av delmålen är göra militärtjänst i ett par år, efter det investera i saker typ ädelmetaller och andra råvaror, fastigheter och mark. Behöver jag mer pengar är jag självlärd i trading rätt okej. Målet är att ha ett place helt skuldfritt samt en saftig trädgård. Vad tycker ni om den planen?

Göra militärtjänst i några år? Vad är det för militärtjänst som är några år?
Vad menar du med att lämna konsumtionssamhället och hålla på med trading, då har du ju inte lämnat.

Skall du lämna får du väl se filmen "In to the wild" och göra likadant.
Citera
2018-01-05, 10:09
  #11
Medlem
Väldigt mycket fluff du kommer med? Har du inte sovit, inatt? Exakt vad är din plan? Hur går dina drömmar ihop med trading? Var ska du bo? Hur ska en dag se ut?
Citera
2018-01-05, 10:14
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
Läste för många år sedan om en tysk som bosatt sig i tassemarkerna i Norrbotten och livnärde sig på va dskogen kunde ge (lagligt) och en mycket blygsam summa pengar.

Eftersom han var skriven i Sverige blev han givetvis sköntaxerad och krävd på skatt. Han hade en lång process med RSV men hur det gick kommer jag inte ihåg. Att dra ner på konsumtion är en sak men att försvinna fast ändå finnas kvar är i stort sett omöjligt.
I värsta fall måste jag då flytta till ett land med mer liberala lagar, men finns det? Jag vet inte heller om jag hade klarat av en flytt ifrån Sverige eller inte. Naturen och allt skulle bli jobbigt att lämna ifrån sig kan jag tänka mig.
__________________
Senast redigerad av Labworks 2018-01-05 kl. 10:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback