Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-07-12, 16:07
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Trådar med snarlika ämnen sammanfogade
/Mod

Tackar!
Citera
2022-08-21, 12:08
  #38
Medlem
Van life i Sverige är väll ok under de varmare månaderna under vintern är det nog bara ren plåga skulle jag vilja påstå men går säkert o ta sig igenom kolla bara på alla zigenare i vårt land dom verkar ej gå någon nöd på dom.
Citera
2022-09-18, 08:59
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Vissa människor väljer att hoppa av ekorrhjulet och säljer hus och ägodelar för att istället bo i en husbil/husvagn/van. I USA är det tydligen en rätt stor folkrörelse, dels bland unga och äventyrslystna men en stor del av nomaderna är i övre medelåldern -och väldigt många är kvinnor.
De har oftast gått i pension och sparat ihop pengar, är frånskilda eller trötta på att sitta fast med hushållsarbete och gubbe. Så de skaffar en husbil eller ombyggd van, en liten hund som sällskap och sen drar de ut på vägarna.
De vloggar och umgås med likasinnade, internet används flitigt och det är lätt att få nya vänner.
Det jag funderar över är om något liknande finns i Sverige?
Jag begriper givetvis att inte många lever åretruntliv i en van i detta nordliga land. Men under sommarhalvåret?
Tanken tilltalar mig. Jag är medelålders, har jobbat hela mitt liv och jag har hus, barn, gubbe... Inget fel alls egentligen, jag älskar min familj, men då minstingen blivit stor och flyttat vill jag kanske inte leva så här längre. Jag drömmer om ett enklare liv, dvs ett liv med mer fritid, mindre jobb, färre prylar, lägre utgifter och större frihet. Finns det fler som mig?

Är man på aktieforum, som jag, finner man ganska många män i medelåldern som lever ett spartanskt liv på en hopsparad slant.

Sällan man kör omkring dock, utan mer vinterbonad "sportstuga" med vedspis.

Då kör väl tanterna omkring i husbil för 25 kr milen...
Citera
2022-09-21, 15:52
  #40
Medlem
Limma skinkbits avatar
Många av de här mindre van:arna man ser på Youtube har ingen toalett. Tänk vilken jävla mardröm att vakna mitt i natten skitnödig som fan med ösregn ute. Tänk sen att när man väl har varit ute, grävt sitt hål i marken och gjort det man ska, kommit in och gått och lagt sig igen, inser att man måste gå igen. Matförgiftning!
Det är illa nog att råka ut för detta en enda gång på en liten semesterresa men de som kör "Full time van life" utan toalett, hur fan står de ut? Eller är det fejk alltihop?
Citera
2022-09-24, 20:31
  #41
Medlem
sebastian_s avatar
Jag har alltid lika svårt att förstå Van-livet. Inte ens den absolut lyxigaste vanen är lika bra som den värsta stugan . En stuga på 35 kvm anses som skit, men den är dubbelt så stor som en van. Och har el och rinnande vatten. Om man dessutom ska utforska och resa runt på sommarhalvåret när det inte är högsäsong så kan man hyra dem hur billigt som helst. En sommarstuga måndag-fredag i maj kostar exempelvis ingenting.
Citera
2023-09-12, 13:17
  #42
Medlem
hippien47s avatar
Vanlife 2065?

Idag är det lätt att köpa en skåpbil och renovera för inte många kronor. Min tanke var att spendera pensionen i en husbil i Spanien. Hur tror ni förutsättningarna ser ut om 40 år? Bensin och dieselbilar har slutat säljas så enbart begagnade återstår. Tror ni man lär köpa en eldriven skåpbil isåfall? Bensinen lär ju inte vara billig. Tror ni vanliga människor kommer ha råd med detta leverne?
Citera
2023-09-12, 13:21
  #43
Medlem
VoktorDodkas avatar
Då får man ha solpaneler på taket, kanske ett solsegel, och stå kvar och fricampa tills batteriet är laddat.
Citera
2023-09-12, 15:20
  #44
Moderator
Popesizes avatar
Tråden "Vanlife 2065" sammanfogad med tråden "Van-life' i Sverige?"

// Moderator
Citera
2023-09-18, 19:05
  #45
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Idag är det lätt att köpa en skåpbil och renovera för inte många kronor. Min tanke var att spendera pensionen i en husbil i Spanien. Hur tror ni förutsättningarna ser ut om 40 år? Bensin och dieselbilar har slutat säljas så enbart begagnade återstår. Tror ni man lär köpa en eldriven skåpbil isåfall? Bensinen lär ju inte vara billig. Tror ni vanliga människor kommer ha råd med detta leverne?

Haha! Att se 40 år framåt i tiden är inte lätt. När det gäller bilar så har nog det mesta ändrats jämfört med idag. Elbilar är nog det enda alternativet, även som begagnat. Jag tvivlar på att det ens kommer att finnas mackar att tanka bensin/diesel/etanol på. Eller också har bränslecellsteknologin utvecklats såpass att den är ett alternativ.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback