Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-04, 20:27
  #13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Rubbade jag era små cirklar nu?

Fakta om ayahuasca och dimetyltriptylin, med verkan- och biverkningar finns readily available på nätet. Att ni inbillar er att det är nyttigt har lika mycket fog som exempelvis homeopati.

Fast av homeopatvatten kräks man åtminstone inte av eller hallucinerar som fan i timmar.

Alldeles oavsett vad man tycker om drogen eller inte (er pundarinställning är ju redan given) så förklara gärna varför TS ska ha ekonomiskt stöd genom att få sin medicinskt onödiga undersökning gratis - när folk som vill ha silikontuttar, tuppkamsläppar och annat för att "må bra" vackert får betala för sig?

Varför skall Svensson på sin skattsedel betala för TS kalas?
Det är en vanlig hälsoundersökning. Sjukvården ska inte betala för kuren (men de borde).
Hälsoundersökningar bör alla göra med regelbundna mellanrum.
Att du är en pojkrumsliberal med aspie är inte relevant för någonting, särskilt inte för tråden.
Citera
2018-01-04, 20:31
  #14
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safeandsound
Jag har aldrig rökt eller tagit psykedeliska droger innan. Ja, jag betalar väl skatt som vem som helst jag med. Det ända som är så synd med västvärldens många länder är att bara de negativa om droger lyfts upp. Jag anser mig också få ha rätten till en undersökning om jag så vill, för jag bor i Sverige och betalar skatt. Det är vad jag tycker. Tråkigt att du inte tycker samma, och har en skev bild av detta. Intressant att du anser dig själv som en högre människa än oss andra. Jag lyckas nog annars ganska bra i livet ska du se.

Droger som bevisligen fungerar och har avsedd effekt har genomgått klinisk prövning och säljs på apotek som "läkemedel". Och till subventionerat pris och högkostnadsskydd för de patienter som behöver dem. Och DMT-kryddade växtdekokter hör inte till dessa.

Vad du anser dig ha rätt till "om du så vill" är irrelevant när det kommer till den gemensamma resurs som svensk allmän sjukvård innebär. Du har rätt till den sjukvård som du medicinskt motiverat behöver, men det är ingen gratis godiskiosk av vårdåtgärder fritt att välja ur "om du så vill". Förklara gärna vad som är skevt med detta, och att jag har synpunkter på det? Det är trots allt skattemedel jag varit med och pungat ut som du önskar bränna i onödan.

Att jag skulle anse mig vara en högre stående varelse än dig är ett strawmanargument. Googla gärna detta samtidigt som du kollar upp hur DMT fungerar och varför det INTE används som antidepressivum.
Citera
2018-01-04, 20:38
  #15
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är en vanlig hälsoundersökning. Sjukvården ska inte betala för kuren (men de borde).
Hälsoundersökningar bör alla göra med regelbundna mellanrum.
Att du är en pojkrumsliberal med aspie är inte relevant för någonting, särskilt inte för tråden.

Som TS redan har sagt i trådstarten så är inte en EKG-undersökning på en ung människa utan kardiella symptom medicinskt motiverad.

Och du har helt korrekt konstaterat att mina personliga drag, oavsett du uppfattat dem korrekt eller inte - är irrelevanta för tråden. Mina frågeställningar är det däremot:

* Är det en bra idé att en person som angett ångestproblematik med möjliga psykosomatiska symptom skall inta ej kontrollerad drogblandning där effekten är grava hallucinationer, ångest (!) och illamående som kan vara i flera timmar?

*Är det rimligt att skattefinansierad sjukvård skall bidra med resurser för att förbereda TS för denna tripp?
Citera
2018-01-04, 20:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Droger som bevisligen fungerar och har avsedd effekt har genomgått klinisk prövning och säljs på apotek som "läkemedel". Och till subventionerat pris och högkostnadsskydd för de patienter som behöver dem. Och DMT-kryddade växtdekokter hör inte till dessa.

Vad du anser dig ha rätt till "om du så vill" är irrelevant när det kommer till den gemensamma resurs som svensk allmän sjukvård innebär. Du har rätt till den sjukvård som du medicinskt motiverat behöver, men det är ingen gratis godiskiosk av vårdåtgärder fritt att välja ur "om du så vill". Förklara gärna vad som är skevt med detta, och att jag har synpunkter på det? Det är trots allt skattemedel jag varit med och pungat ut som du önskar bränna i onödan.

Att jag skulle anse mig vara en högre stående varelse än dig är ett strawmanargument. Googla gärna detta samtidigt som du kollar upp hur DMT fungerar och varför det INTE används som antidepressivum.

Tråkigt att prata med dig när du inte medför något. Du får gärna länka några intressanta sidor, för när jag googlar så får jag inte fram sådant. Det är inte bara du som betalar skatt i detta landet.
Citera
2018-01-04, 20:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Som TS redan har sagt i trådstarten så är inte en EKG-undersökning på en ung människa utan kardiella symptom medicinskt motiverad.

Och du har helt korrekt konstaterat att mina personliga drag, oavsett du uppfattat dem korrekt eller inte - är irrelevanta för tråden. Mina frågeställningar är det däremot:

* Är det en bra idé att en person som angett ångestproblematik med möjliga psykosomatiska symptom skall inta ej kontrollerad drogblandning där effekten är grava hallucinationer, ångest (!) och illamående som kan vara i flera timmar?

*Är det rimligt att skattefinansierad sjukvård skall bidra med resurser för att förbereda TS för denna tripp?

Jag hade gärna betalat skatt för att människor i Sverige som anser att droger kan hjälpa dem, att de också ska ha rätten att få en kroppslig undersökning. Det tycker jag är värt att lite av mina skattepengar ska gå till. Vi tycker olika. Och det är fel av dig att anse att det är en helt skruvad tanke.
Citera
2018-01-04, 21:01
  #18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Som TS redan har sagt i trådstarten så är inte en EKG-undersökning på en ung människa utan kardiella symptom medicinskt motiverad.
Det är motiverat att alla känner till sitt hjärtas kondition. Det behöver inte vara kardinala symptom (blåsljud). För en person som äter tex antidepressiva mediciner så är det viktigt att veta om det påverkar QTC värdet. Dvs tiden mellan hjärtklaffarnas rytm. Den kan ändas om man använder SSRI eller SNRI preparat. Oansvarigt av sjukvården att inte ha det som standard för alla som använder såna mediciner. TS verkar vara den målgruppen.

Och jag tror det är QTC värde de vill av TS. Viktigt att fråga om en utskrift av doktorn, eller be att de skriver ner det.

https://en.wikipedia.org/wiki/QT_interval

Citat:
Och du har helt korrekt konstaterat att mina personliga drag, oavsett du uppfattat dem korrekt eller inte - är irrelevanta för tråden. Mina frågeställningar är det däremot:

* Är det en bra idé att en person som angett ångestproblematik med möjliga psykosomatiska symptom skall inta ej kontrollerad drogblandning där effekten är grava hallucinationer, ångest (!) och illamående som kan vara i flera timmar?

*Är det rimligt att skattefinansierad sjukvård skall bidra med resurser för att förbereda TS för denna tripp?
Det är en annan fråga som du tar upp nu för att verka seriös.

Jag kan inte svara på det här. Tycker TS ska göra ordentlig research innan och helst prata med någon kunnig i Sverige med erfarenheter.

Och ena sida är Ayahuasca bra just för psykiska besvär. Om man gör det rätt så kan man bli botad, eller åtminstone bättre. Det är som psykoterapi och KBT delux i kvadrat. Och det är därför jag blir så sur när socialpersoner från svenska nazinarotikavården ska lägga sig i och döma. Om A gjordes under okontrollerade former i statlig regi skulle massor kunna bli botade på riktigt. För att inte tala om Ibogain som botar opiatmissbrukare och alkoholister. Men det är inte tillåtet. Det är djupt omoraliskt att det inte testats kliniskt och används inom vården.

Och andra sidan kan det bli mycket fel. Att vara en psykotisk person, åka till en annan kontinent (vilket bara det är en jobbig grej), lägga sig i en koja och ta A. Det kan bli en psykos utan like. Särskilt om det är en dålig person som håller i det och ger för mycket. Tror omständigheterna är viktiga. Vilka som är där, vad TS får för stöd innan och efter. Är det bara en skum shaman i djungeln skulle jag inte rekommendera TS att göra det. Men kanske om det är ett seriöst retreat center. Eftersom de frågat efter EKG så verkar de veta vad de håller på med.

Men men . .
__________________
Senast redigerad av 526 2018-01-04 kl. 21:11.
Citera
2018-01-04, 21:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är en vanlig hälsoundersökning. Sjukvården ska inte betala för kuren (men de borde).
Hälsoundersökningar bör alla göra med regelbundna mellanrum.
Att du är en pojkrumsliberal med aspie är inte relevant för någonting, särskilt inte för tråden.

Hur var det nu, sockärring eller aspieliberal? Känns ju som olika sidor på skalan. Du bör ju hamna närmare sockärringdelen, med åsikten att staten ska ta pengar av mig för att finansiera hälsoundersökningar samt eventuellt även drogresor (!).
Citera
2018-01-04, 21:20
  #20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverreDengroth
Hur var det nu, sockärring eller aspieliberal? Känns ju som olika sidor på skalan. Du bör ju hamna närmare sockärringdelen, med åsikten att staten ska ta pengar av mig för att finansiera hälsoundersökningar samt eventuellt även drogresor (!).
Man behöver inte vara sockärring för att anse att sjukvården ska göra ordentliga hälsoundersökningar av alla medborgare.

Du ska vara glad att folk som mår dåligt psykiskt botar sig själva. Det minsta sjukvården kan göra är att ta EKG.

Ta alla idrottsskador. Varför ska de betalas av sjukvården?
__________________
Senast redigerad av 526 2018-01-04 kl. 21:25.
Citera
2018-01-04, 21:20
  #21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Fakta om ayahuasca och dimetyltriptylin, med verkan- och biverkningar finns readily available på nätet. Att ni inbillar er att det är nyttigt har lika mycket fog som exempelvis homeopati.

Den medicinska delen av ayahuasca är inte DMT utan just växten ayahuasca som är en MAO-hämmare och därav lite problematisk för vissa. Ayahuascas positiva medicinska effekter är sedan länge vetenskapligt dokumenterade, inte bara för mentalt välbefinnande (som permanent minskad risk för att bli drogberoende bara efter en session) utan också fysiskt. Den ökar neurogenesis. Att du jämställer ayahuasca med homeopati är skrattretande.
Citera
2018-01-04, 21:22
  #22
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Det måste ju inte kosta 20-50 000. Det är ju gratis att kolla hjärtat. Sjukvården är ju gratis.
Är maskinerna gratis?
Jobbar läkarna gratis?
Var kommer pengarna ifrån?
Citera
2018-01-04, 21:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Man behöver inte vara sockärring för att anse att sjukvården ska göra ordentliga hälsoundersökningar av alla medborgare.

Och för att klargöra: De pengar som dras i skatt är inte dina. Det är därför det finns skattelagar. För att reglera äganderätten av resurserna i samhället. Om du inte gillar det får du flytta till ett land som inte har skatt. Eller rösta på ett parti som vill anskaffa skatt och sjukvård. Men innan det är klart så är det så det funkar. Staten har fri sjukvård. Jag personligen är stolt över det.
Flytta till en skattebefriad bananrepublik eller till låtsats-flum-fantasilandet liberterianien utopia som aldrig funnits i verkligheten utan bara i aspieliberaler inskränta hjärnor. Get real.

Nej du, jag vill också ha en skattefinansierad sjukvård. Steget därifrån till att den ska ge förutsättningar för folk att åka till Peru och nyttja psykedelia är däremot jävligt långt.
Citera
2018-01-04, 21:26
  #24
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den medicinska delen av ayahuasca är inte DMT utan just växten ayahuasca som är en MAO-hämmare och därav lite problematisk för vissa. Ayahuascas positiva medicinska effekter är sedan länge vetenskapligt dokumenterade, inte bara för mentalt välbefinnande (som permanent minskad risk för att bli drogberoende bara efter en session) utan också fysiskt. Den ökar neurogenesis. Att du jämställer ayahuasca med homeopati är skrattretande.

Trevligt att det finns vetenskapligt stöd för drogen. Givetvis kan du styrka detta med peer-reviewed publikationer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback