• 8 355 online
  • 1 153 490 medlemmar
  • 59 669 128 inlägg
2018-01-04, 19:20
Medlem
Hej! Jag kommer åka ner till Sydamerika för att genomföra ett Ayahuasca Retreat i år. Men jag vill även veta att det jag gör är säkert för mig, och vill därför kolla upp mitt hjärta om jag har några eventuella hjärtfel/skador.

Hur som helst, så är jag för ung för att vårdcentralen ska anse att det kan vara något fel på mitt hjärta. Så de vill varken göra ekg eller skicka remiss vidare så jag kan göra arbets-ekg och ultra/röntgen. Jag gick dit, pga jag faktiskt har haft smärtor omkring bröstet och domningar. Även magproblem och ryggproblem vilket skulle kunna vara tecken på hjärtfel. Men chansen är väl dock fortfarande liten, och kan istället förklaras av att jag lider av ångest, stress osv.

Kan man prata öppet med vården om att man kommer ta Ayahuasca och därför behöver undersöka hjärtat? Eller kan man få till en undersökning på något annat sätt? Har kollat på privatkliniker och det kostar ju 20 000-50 000 kr vilket är mycket mer än vad hela resan till Peru kostar...
Senast redigerad av safeandsound 2018-01-04 kl. 19:51.
Citera
2018-01-04, 19:39
Medlem
kumlafucker84s avatar
Gör en undersökning först innan du tar det.
Citera
2018-01-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Gör en undersökning först innan du tar det.
Ja, jo, det skrev jag ju. Frågan var ju hur jag ska göra den utan att betala 20000-50000 kr.
Citera
2018-01-04, 19:42
Medlem
Kuivakangass avatar
Har jag fattat dig rätt nu?

Du har bestämt dig för att dra utomlands för att knarka, och du oroar dig för din hälsa. Där skär det sig i min skalle första gången - om du bestämt dig för att droga, skiter du ju följdaktligen i din hälsa?

Du berättar att du lider av ångest och stress och nämner kroppsliga besvär som ofta är psykosomatiska. Med denna kunskap om dig själv, på vilket sätt är det en bra idé att knarka loss på psykotropa substanser?

Och slutligen det mest fascinerande - du vill att skattemedel avsedda för folk som faktiskt behöver medicinsk hjälp, skall bekosta de undersökningar du vill ha gjorda för att våga köra ditt drograce? Du vet ju redan vad undersökningarna faktiskt kostar - tror du inte att sjuka människor behöver de pengarna bättre?

Hur i helvete undviker du att skämmas ögonen ur dig?
Citera
2018-01-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas

Du har bestämt dig för att dra utomlands för att knarka, och du oroar dig för din hälsa. Där skär det sig i min skalle första gången - om du bestämt dig för att droga, skiter du ju följdaktligen i din hälsa?

Du berättar att du lider av ångest och stress och nämner kroppsliga besvär som ofta är psykosomatiska. Med denna kunskap om dig själv, på vilket sätt är det en bra idé att knarka loss på psykotropa substanser?

Och slutligen det mest fascinerande - du vill att skattemedel avsedda för folk som faktiskt behöver medicinsk hjälp, skall bekosta de undersökningar du vill ha gjorda för att våga köra ditt drograce? Du vet ju redan vad undersökningarna faktiskt kostar - tror du inte att sjuka människor behöver de pengarna bättre?

Intressanta åsikter du har. Men då har du inte så mycket koll på Ayahuasca och dess positiva effekter!

Detta hör inte till ämnet, men kort sagt så är Ayahuasca tillsammans med olika plantor, en schaman och när man befinner sig på ett retreat avsett för just detta. Det är något som hjälp många människor ur depressioner, ångest, PTSD osv. Tänker inte lägga mer energi på att förklara mig, utan du borde helt enkelt börja söka mer ang. det. Jag bryr mig om min hälsa. Kramkram
Citera
2018-01-04, 19:46
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safeandsound
Ja, jo, det skrev jag ju. Frågan var ju hur jag ska göra den utan att betala 20000-50000 kr.
Det måste ju inte kosta 20-50 000. Det är ju gratis att kolla hjärtat. Sjukvården är ju gratis.
Citera
2018-01-04, 19:46
Medlem
Citat:

Men snälla människa, vet du överhuvudtaget vad Ayahuasca är?
Citera
2018-01-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Det måste ju inte kosta 20-50 000. Det är ju gratis att kolla hjärtat. Sjukvården är ju gratis.

Ja, det vet jag. Men jag är så pass ung att de inte gör hjärtundersökningar på mig, då man inte anser att man har hjärtfel.
Citera
2018-01-04, 19:55
Medlem
526s avatar
Citat:

Dumma jävla idiotjävel . . du har ingen aning om vad du pratar om. Du vet inte vad Ayahuasca är eller varför man gör det. Det är för att bota sig.
Ingen är intresserad av att höra på vad en aspie sockärring som du tycker.
Citera
2018-01-04, 19:57
Medlem
526s avatar
Till TS
Boka en tid med din vanliga doktor och säg att du vill göra en hälsoundersökning med EKG för att kolla dina värden.
Eller gå till en privat läkare. Kostar ca 1500-3000kr.
Citera
2018-01-04, 20:10
Medlem
Kuivakangass avatar
Rubbade jag era små cirklar nu?

Fakta om ayahuasca och dimetyltriptylin, med verkan- och biverkningar finns readily available på nätet. Att ni inbillar er att det är nyttigt har lika mycket fog som exempelvis homeopati.

Fast av homeopatvatten kräks man åtminstone inte av eller hallucinerar som fan i timmar.

Alldeles oavsett vad man tycker om drogen eller inte (er pundarinställning är ju redan given) så förklara gärna varför TS ska ha ekonomiskt stöd genom att få sin medicinskt onödiga undersökning gratis - när folk som vill ha silikontuttar, tuppkamsläppar och annat för att "må bra" vackert får betala för sig?

Varför skall Svensson på sin skattsedel betala för TS kalas?
Citera
2018-01-04, 20:18
Medlem
Citat:
Rubbade jag era små cirklar nu?

Fakta om ayahuasca och dimetyltriptylin, med verkan- och biverkningar finns readily available på nätet. Att ni inbillar er att det är nyttigt har lika mycket fog som exempelvis homeopati.

Fast av homeopatvatten kräks man åtminstone inte av eller hallucinerar som fan i timmar.

Alldeles oavsett vad man tycker om drogen eller inte (er pundarinställning är ju redan given) så förklara gärna varför TS ska ha ekonomiskt stöd genom att få sin medicinskt onödiga undersökning gratis - när folk som vill ha silikontuttar, tuppkamsläppar och annat för att "må bra" vackert får betala för sig?

Varför skall Svensson på sin skattsedel betala för TS kalas?

Jag har aldrig rökt eller tagit psykedeliska droger innan. Ja, jag betalar väl skatt som vem som helst jag med. Det ända som är så synd med västvärldens många länder är att bara de negativa om droger lyfts upp. Jag anser mig också få ha rätten till en undersökning om jag så vill, för jag bor i Sverige och betalar skatt. Det är vad jag tycker. Tråkigt att du inte tycker samma, och har en skev bild av detta. Intressant att du anser dig själv som en högre människa än oss andra. Jag lyckas nog annars ganska bra i livet ska du se.
Citera