Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-04, 17:57
  #1
Medlem
Ratozs avatar
Jaha, då var man här. Mina åsikter har börjat få fler och fler inslag av anarkistiskt tänkande.

Jag menar missförstå mig inte, jag är fortfarande rasist och inte direkt någon fredsdrömmare. Men jag börjar se stater som allt sämre lösning på världsproblemen.

Demokratin har många fördelar då den ger upphov till nyckfulla regelverk som är svårare att avsätta än en diktator. Men tyvärr förvandlas det lätt till de smartas oligarki.

Diktatur är också ett förträffligt statsskick om det inte vore för kapacitetsbristen hos ledningen.

Den globala tidsålder vi nu gått in är en slags anarki för de rika. Man köper tillgång till de lagar man vill ha när man vill ha dem.

Jag vill också ha tillgång till anarkin. Hur gör vi den tillgänglig för medelklassen?

Finns det några teorier om anarki byggd uppifrån som inte är kommunistiska? Är det OK att vara egoist och anarkist?
Citera
2018-01-04, 19:00
  #2
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Det du letar efter är nationalanarkism, alternativt anarkokapitalism. Hans-Hermann Hoppe är en tänkare som du borde kolla upp. Stefan Molyneux och Christopher Cantwell är två andra kända självutnämnda anarkister som flirtar med nationalismen.
Citera
2018-01-04, 21:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det du letar efter är nationalanarkism, alternativt anarkokapitalism. Hans-Hermann Hoppe är en tänkare som du borde kolla upp. Stefan Molyneux och Christopher Cantwell är två andra kända självutnämnda anarkister som flirtar med nationalismen.
Men är inte anarkokapitalism en ideologi som går ut på att miljardärer ska kunna göra
vad de vill?
Men samtidigt kanske anarkokapitalism lätt kan bli en uppdaterad form av nazism

Varför inte försöka förstå betydelsen av klasskamp om ni som varit nationalister
vill utmana härskar klassen. Är det inte bättre att ni byter sida helt?
Citera
2018-01-04, 21:25
  #4
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det du letar efter är nationalanarkism, alternativt anarkokapitalism. Hans-Hermann Hoppe är en tänkare som du borde kolla upp. Stefan Molyneux och Christopher Cantwell är två andra kända självutnämnda anarkister som flirtar med nationalismen.

Jag har bara tittat lite raskt än så länge (verkar finnas en del att läsa). Jag tycker mer det verkar vara någon slags feodalism utan någon kung snarare än anarki man beskriver.

Finns det inget som är närmare ren anarki i sin teoribildning?
Citera
2018-01-04, 21:28
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Varför inte försöka förstå betydelsen av klasskamp om ni som varit nationalister
vill utmana härskar klassen. Är det inte bättre att ni byter sida helt?

Jag har egentligen inget emot en härskarklass. De är bara så jävla dåliga på att faktiskt härska nuförtiden. Jag tror jag och min släkt löper mindre risk i längden om makten försvinner helt enkelt. Några ideer om lika värde hyser jag inte.
Citera
2018-01-04, 21:59
  #6
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Jag har bara tittat lite raskt än så länge (verkar finnas en del att läsa). Jag tycker mer det verkar vara någon slags feodalism utan någon kung snarare än anarki man beskriver.

Finns det inget som är närmare ren anarki i sin teoribildning?
Vad är det den klassiska eller "rena" anarkismen har som du tycker att anarkokapitalismen saknar?

Här har du en guide till anarkokapitalism:
https://www.youtube.com/watch?v=3OAWEk9EIzg
Citera
2018-01-05, 01:10
  #7
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Vad är det den klassiska eller "rena" anarkismen har som du tycker att anarkokapitalismen saknar?

Här har du en guide till anarkokapitalism:
https://www.youtube.com/watch?v=3OAWEk9EIzg

Hm... Mycket snack om rättigheter.

Vad ska rättigheter fylla för funktion? Kan vi inte klara oss utan dem?
Citera
2018-01-05, 02:59
  #8
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Hm... Mycket snack om rättigheter.

Vad ska rättigheter fylla för funktion? Kan vi inte klara oss utan dem?
Rättigheternas funktion är att du ska kunna försvara dig och din familj mot våld. Det låter som att du vill ha ett laglöst samhälle, en slags återgång till stenåldern politiskt?
Citera
2018-01-05, 03:04
  #9
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Rättigheternas funktion är att du ska kunna försvara dig och din familj mot våld. Det låter som att du vill ha ett laglöst samhälle, en slags återgång till stenåldern politiskt?

De stenålderskulturer jag känner till hade samtliga en hiarki i samhället och beslutsfattandet.

På vilket sätt skulle rättigheter skydda min familj utan maktdeligering? Jag behöver ingen rättighet för att rent fysiskt kunna utöva försvar.

Låter som du förespråkar en nattväktarstat snarare än anarki.
Citera
2018-01-05, 03:29
  #10
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
De stenålderskulturer jag känner till hade samtliga en hiarki i samhället och beslutsfattandet.

På vilket sätt skulle rättigheter skydda min familj utan maktdeligering? Jag behöver ingen rättighet för att rent fysiskt kunna utöva försvar.

Låter som du förespråkar en nattväktarstat snarare än anarki.
Anarkokapitalism är tänkt att fungera ungefär som en nattväktarstat med skillnaden att allt sköts i privat regi och ingen har monopol på någonting. Om du fysiskt försvarar dig i dagens samhälle så är risken stor att statens lakejer kommer och kidnappar dig. Jag är egentligen fel person att svara på ytterligare frågor då jag inte är anarkist. Flashback har en forumdel tillägnad anarkokapitalism, där finns det nog personer med expertis på området.
Citera
2018-01-05, 03:32
  #11
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Anarkokapitalism är tänkt att fungera ungefär som en nattväktarstat med skillnaden att allt sköts i privat regi och ingen har monopol på någonting. Om du fysiskt försvarar dig i dagens samhälle så är risken stor att statens lakejer kommer och kidnappar dig. Jag är egentligen fel person att svara på ytterligare frågor då jag inte är anarkist. Flashback har en forumdel tillägnad anarkokapitalism, där finns det nog personer med expertis på området.

Nah. Nattväktarstat är inte det jag söker info om.

Jag vill ha information om riktig anarki. Studier gjorda på områden där stater av olika skäl fallit och ingen ny kommit i deras ställe. Teorier grundad på sådan data det är vad jag helst vill ta del av.
Citera
2018-01-05, 03:58
  #12
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Nah. Nattväktarstat är inte det jag söker info om.

Jag vill ha information om riktig anarki. Studier gjorda på områden där stater av olika skäl fallit och ingen ny kommit i deras ställe. Teorier grundad på sådan data det är vad jag helst vill ta del av.
Tror att det här kan vara av intresse i så fall:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anarch...cho-capitalism

Somalia är nog det exemplet som är mest relevant för din frågeställning. Du får scrolla ner en bit för att komma till texten om Somalia.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback