Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 00:36
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ju mera jag har läst och försökt att få reda på om bröderna Sass var banbrytare inom brottstypen kassaskåpsinbrott med hjälp av skärbrännare så tror jag att de var det åtminstone gällande Sverige.

Har nu läst om den stora och vidsträckta inbrottsliga, under ledning av Zander och Larnerud, som härjade i början av 1950-talet för att försöka utröna ifall någon av denna ligas medlemmar ev. hade öppnat ett kassaskåp med hjälp av skärbrännare.

Det framgår tyvärr inte helt säkert om så gjordes men det verkar inte som att någon av dem utförde ett kassaskåpsinbrott på detta sätt.

Skärbrännare verkar höra till ovanligheterna, men även dynamitarder är nog lätträknade numera i alla fall. Gällande kassaskåp sägs det, att de fraktas iväg, för att sedan i lugn och ro bändas upp med spett eller annat.
Citera
2018-01-17, 21:30
  #38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika slags pionjärer.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Skärbrännare verkar höra till ovanligheterna, men även dynamitarder är nog lätträknade numera i alla fall. Gällande kassaskåp sägs det, att de fraktas iväg, för att sedan i lugn och ro bändas upp med spett eller annat.

Dessa har säkert används en hel men frågan är när detta gjordes för första gången? I Sverige skedde det troligtvis efter bröderna Sass stora och lyckade kupp i Berlin 1929.

Däremot när första gången ett kassaskåp sprängdes i Sverige går att få fram. Pionjären var den 22-årige agenten och dynamitarden Axel Bernhard Nyström hemmahörande i Vaxholm. Jättesmällen inträffade natten mot söndagen den 4 juni 1904 i centrala Stockholm.

Vare sig att öppna kassaskåp med dynamit eller skärbrännare är "gårdagens" sätt att få tag på pengar. I ett allt mera kontantlöst samhälle så förekommer sådana brott helt naturligt allt mindre.

Vi vet inte varifrån bröderna Sass fick denna idé? De kan ha läst om det? De kan själva ha funderat ut det? De kan mycket väl ha varit pionjärer inom detta område.
Citera
2018-01-18, 19:15
  #39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bröderna Sass i den danska litteraturen.

Undrar hur mycket dessa bröder kom att bli omnämnda i den danska litteraturen en gång i tiden?

I en gammal ungdomsbok vid namn Jan & Co ordnar allt skriven av författarduon Carlo Andersen och Knud Meister står bl. a. följande på sidan 16 som jag citerar:

"- Kommer du ihåg bröderna Sass?
- Ja, dem har du berättat för mig.
- Det var de, som kriminalpolisen i en rad europeiska länder sökte utan att någonsin kunna gripa och som fångades av piketen på polisgården. Det var en mycket stor bragd av den danska kriminalpolisen, så mycket törs jag säga utan att skryta. Men Karnoff och Schleisner är något i samma stil som bröderna Sass."
Citera
2018-01-18, 22:17
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessa har säkert används en hel men frågan är när detta gjordes för första gången? I Sverige skedde det troligtvis efter bröderna Sass stora och lyckade kupp i Berlin 1929.

Däremot när första gången ett kassaskåp sprängdes i Sverige går att få fram. Pionjären var den 22-årige agenten och dynamitarden Axel Bernhard Nyström hemmahörande i Vaxholm. Jättesmällen inträffade natten mot söndagen den 4 juni 1904 i centrala Stockholm.

Vare sig att öppna kassaskåp med dynamit eller skärbrännare är "gårdagens" sätt att få tag på pengar. I ett allt mera kontantlöst samhälle så förekommer sådana brott helt naturligt allt mindre.

Vi vet inte varifrån bröderna Sass fick denna idé? De kan ha läst om det? De kan själva ha funderat ut det? De kan mycket väl ha varit pionjärer inom detta område.

Jag hittade denna länk, på tyska:
www.moabitonline.de/

Enligt den, kom de över officiellt endast 150.000 riksmark vid en stora kuppen. Märkligt, att uppgifterna går isär!?
Polisen blev intresserad av dem redan när de köpte en skärbrännare, legalt. Men naturligtvis kunde de inte dömas för förberedelse till brott eller liknande enbart p.g.a. det.
Citera
2018-01-19, 17:50
  #41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför blev polisen intresserad av bröderna Sass när de inköpte en skärbrännare?

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag hittade denna länk, på tyska:
www.moabitonline.de/

Enligt den, kom de över officiellt endast 150.000 riksmark vid en stora kuppen. Märkligt, att uppgifterna går isär!?
Polisen blev intresserad av dem redan när de köpte en skärbrännare, legalt. Men naturligtvis kunde de inte dömas för förberedelse till brott eller liknande enbart p.g.a. det.

Det är märkligt att dessa uppgifter går isär men jag tror att det var betydligt mera än 150 000 riksmark. Bröderna öppnade ju de flesta av dessa bankfack och de som ägde dem var nog inte alltid så villiga att berätta vad dessa exakt innehöll. Förutom kontanter så rensade de rent i facken på allt som de ansåg som värdefullt.

I den fetstilsmarkerade texten tar du upp något intressant. Antar att bröderna var kända av polisen innan den stora kuppen 1929 men varför blev polisen intresserad när Sass köpte en skärbrännare? Tycker detta kan tyda på att liknande kupper hade tidigare begåtts i Tyskland?
Citera
2018-01-19, 18:26
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är märkligt att dessa uppgifter går isär men jag tror att det var betydligt mera än 150 000 riksmark. Bröderna öppnade ju de flesta av dessa bankfack och de som ägde dem var nog inte alltid så villiga att berätta vad dessa exakt innehöll. Förutom kontanter så rensade de rent i facken på allt som de ansåg som värdefullt.

I den fetstilsmarkerade texten tar du upp något intressant. Antar att bröderna var kända av polisen innan den stora kuppen 1929 men varför blev polisen intresserad när Sass köpte en skärbrännare? Tycker detta kan tyda på att liknande kupper hade tidigare begåtts i Tyskland?

Skärbrännare kanske hade använts till andra typer av inbrottskupper? Det är så mycket uppgifter, som saknas. Gällande bytet låter naturligtvis 150.000 alldeles för lågt. Wikipedia kan man dock inte heller alltid lita på.
Citera
2018-01-19, 22:55
  #43
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket stor undre värld i Berlin 1928-29.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Skärbrännare kanske hade använts till andra typer av inbrottskupper? Det är så mycket uppgifter, som saknas. Gällande bytet låter naturligtvis 150.000 alldeles för lågt. Wikipedia kan man dock inte heller alltid lita på.

Jag tolkar polisens intresse för bröderna Sass när de helt legalt köpte en skärbrännare, att en sådan var känd för att ha använts tidigare vid inbrott kanske i Berlin. Behöver inte vara exakt i stil med kuppen 1929 men utifrån polisens intresse så kände de troligtvis till vad skärbrännare kunde användas till. Speciellt i händerna på kriminella personer som bröderna Sass.

Det fanns en mycket stor undre värld i Berlin då bröderna gjorde sin stora kupp. Bröderna kände troligtvis en hel del personer där. Kanske fick de uppslaget av någon yrkesbroder? Som du också skriver så saknas tyvärr mycket uppgifter.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-01-19 kl. 23:00.
Citera
2018-01-20, 19:09
  #44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slutet av 1920-talet var bröderna Sass mycket aktiva.

I slutet av 1920-talet låg verkligen dessa bröder inte på latsidan. De lär ha varit välkända i Berlins stora undre värld.

Enligt den här länken http://blofelds-krimiwelt.de/Wahre-V...uder-sass.html så begick de följande kupper i Berlin:

Den 27 mars 1927, den 4 december 1927, i mars 1928, den 10 maj 1928 och slutligen deras verkligt stora kupp i slutet av januari 1929.
Citera
2018-01-20, 20:05
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I slutet av 1920-talet låg verkligen dessa bröder inte på latsidan. De lär ha varit välkända i Berlins stora undre värld.

Enligt den här länken http://blofelds-krimiwelt.de/Wahre-V...uder-sass.html så begick de följande kupper i Berlin:

Den 27 mars 1927, den 4 december 1927, i mars 1928, den 10 maj 1928 och slutligen deras verkligt stora kupp i slutet av januari 1929.

Det var fina bilder från Berlin! Tyvärr finns ju inte bankerna kvar.
Citera
2018-01-22, 14:59
  #46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ca 90 år.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det var fina bilder från Berlin! Tyvärr finns ju inte bankerna kvar.

Ja tyvärr var allt borta. Gick inte alls att känna igen sig. Inte så konstigt med tanke att ca 90 år har gått sedan bröderna Sass var i farten.
Citera
2018-01-22, 17:20
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja tyvärr var allt borta. Gick inte alls att känna igen sig. Inte så konstigt med tanke att ca 90 år har gått sedan bröderna Sass var i farten.

Nja, Savignyplatz t. ex. är alltjämt ganska väl bevarad, dock har den aktuella banken försvunnit. Jag läste lite om bytets storlek vid deras stora kupp. Det verkar som att 150.000 RM var den av kunderna angivna summan, men att polisen(?) uppskattat det verkliga bytet till bortåt 2,5 miljoner RM.
Citera
2018-01-22, 23:42
  #48
Medlem
DoktorNos avatar
Intressant tråd. Hade tidigare ingen aning om dessa bröder. Jag blev att fundera lite och jag tänker kanske helt fel men kan depressionen efter börskraschen 1929 haft påverkan på värdet av bröderna Sass byte?

Kanske pengarna de kom över drastiskt minskade i värde på något vis, ungefär som då tyska besparingar minskade kraftigt och till och med försvann helt under hyperinflationen i början av 1920-talet? Spekulerade bröderna på nåt vis bort rånbytet på börsen, förutsatt att rånet utfördes innan börskraschen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback