Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-04, 13:58
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
En nära anhörig till mig sitter i en tämligen svår sits, no pun intended.
Hon är nämligen förlamad under armarna, samt fingrarna, så träning utöver handledsvikter är i princip omöjligt.
Därtill väger hon 160kg p.g.a. många års okynnesätande, men nu har det börjat gå så långt att även hjälpmedlen börjar tryta. Hon kan inte komma in på bion för att hissen sviktar, och bussarnas golv är inte godkända för vikten tillsammans med permon.
Nu hotar de även med att dra in permobilen för att den helt enkelt inte håller, och enda alternativet är en gigantisk manuell stol. Eftersom alla hennes assistenter utom jag är kvinnliga så är det helt enkelt inget alternativ, eftersom de är korta och svaga. Jag tvivlar på att ens jag kommer orka med det vid minsta uppförsbacke, vilket är otympligt i en stad formad som ett mindre san fransisco.

Så alternativet är någon form av svältkur skulle jag tro. Hon har hoppat mellan diverse dieter redan innan olyckan, men de hjälper knappt när sötsuget ändå pockar på varannan dag.

Någon som har några rekommendationer?
Finns det några vitaminpiller hon kan leva på någon månad bara för att underhålla det viktigaste? Hon har inte direkt några nämnbara muskler att tappa ändå kan man tycka.
Citera
2018-01-04, 14:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
En nära anhörig till mig sitter i en tämligen svår sits, no pun intended.
Hon är nämligen förlamad under armarna, samt fingrarna, så träning utöver handledsvikter är i princip omöjligt.
Därtill väger hon 160kg p.g.a. många års okynnesätande, men nu har det börjat gå så långt att även hjälpmedlen börjar tryta. Hon kan inte komma in på bion för att hissen sviktar, och bussarnas golv är inte godkända för vikten tillsammans med permon.
Nu hotar de även med att dra in permobilen för att den helt enkelt inte håller, och enda alternativet är en gigantisk manuell stol. Eftersom alla hennes assistenter utom jag är kvinnliga så är det helt enkelt inget alternativ, eftersom de är korta och svaga. Jag tvivlar på att ens jag kommer orka med det vid minsta uppförsbacke, vilket är otympligt i en stad formad som ett mindre san fransisco.

Så alternativet är någon form av svältkur skulle jag tro. Hon har hoppat mellan diverse dieter redan innan olyckan, men de hjälper knappt när sötsuget ändå pockar på varannan dag.

Någon som har några rekommendationer?
Finns det några vitaminpiller hon kan leva på någon månad bara för att underhålla det viktigaste? Hon har inte direkt några nämnbara muskler att tappa ändå kan man tycka.
I samarbete med hennes läkare, kanske en VLCD diet skulle kunna fungera. Man får då i sig ca 450-500 kcl per dag samt nödvändiga vitaminer och spårämnen. Men detta bör naturligtvis genomföras med personens fulla samtycke, annars är det ett mycket grovt övergrepp. Om du som anhörig inte kan övertala bör du be om hjälp från läkare och dietist.
Lycka till.
Citera
2018-01-04, 14:13
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
En nära anhörig till mig sitter i en tämligen svår sits, no pun intended.
Hon är nämligen förlamad under armarna, samt fingrarna, så träning utöver handledsvikter är i princip omöjligt.
Därtill väger hon 160kg p.g.a. många års okynnesätande, men nu har det börjat gå så långt att även hjälpmedlen börjar tryta. Hon kan inte komma in på bion för att hissen sviktar, och bussarnas golv är inte godkända för vikten tillsammans med permon.
Nu hotar de även med att dra in permobilen för att den helt enkelt inte håller, och enda alternativet är en gigantisk manuell stol. Eftersom alla hennes assistenter utom jag är kvinnliga så är det helt enkelt inget alternativ, eftersom de är korta och svaga. Jag tvivlar på att ens jag kommer orka med det vid minsta uppförsbacke, vilket är otympligt i en stad formad som ett mindre san fransisco.

Så alternativet är någon form av svältkur skulle jag tro. Hon har hoppat mellan diverse dieter redan innan olyckan, men de hjälper knappt när sötsuget ändå pockar på varannan dag.

Någon som har några rekommendationer?
Finns det några vitaminpiller hon kan leva på någon månad bara för att underhålla det viktigaste? Hon har inte direkt några nämnbara muskler att tappa ändå kan man tycka.

En månad klarar hon antagligen på vatten utan några komplikationer. Tar hon Tiamin (vitamin B1) klarar hon sig klart längre. "Världsrekordet" innehas av en man som bantade sig från 207 kg till 82 kg genom att inte äta - det tog 382 dagar. Han fick en tesked salt, en tesked socker och multivitamintabletter varje dag. Är man så fet som han, eller som din släkting, klarar sig kroppen utmärkt på fettreserverna. Vitaminer måste dock tillföras, men det är framför allt B1 som är viktigt. Personligen hade jag kanske tagit några teskeder EAA några gånger i veckan också.

Om 382 dagarsfastan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...00315-0056.pdf

Självklart kräver en diet samtycke, när det rör sig om en rörelsehindrad person. Vidare är problemet nog inte att överleva på lite mat - utan att klara det mentalt. Allt ovanstående förutsätter att hon inte har några andra hälsoproblem vi inte känner till.
Citera
2018-01-04, 14:41
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback