Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-04, 02:40
  #1
Medlem
Jag söker efter mina drömmars täcke, jag sov med det när jag var på språkresa till England i trettonårsåldern (typ 18 år sen) så jag är medveten om att mina minnen kan vara något överdrivna.
Men jag minns att det var ett ovanligt tjockt sommartäcke i nåt väldigt fluffigt, luftigt material som iallafall inte var dun och det gick i princip att dra det över ansiktet och sova med eftersom det andades så pass bra.

Familjen som jag bodde hos var ingen rikemansfamilj så jag kan inte tro att det var nåt dyrt täcke, ändå har jag aldrig hittat nåt liknande i Sverige. De flesta täcken som har beskrivningen "fluffig" ser ofta rätt platta ut tycker jag, jag söker efter det fluffigaste av de fluffiga- nästan samma tjocklek som en kudde! (men inte lika kompakt)

Är det nån här som har ett täcke som passar in på den beskrivningen så tar jag tacksamt emot tips!
Citera
2018-01-04, 03:46
  #2
Medlem
maxatdunders avatar
Jag har ett sånt täcke man känner inte täcket typ, de känns som man drunknar i den.
Citera
2018-01-04, 04:08
  #3
Medlem
Jag misstänker att det är ett gammaldags bolster du söker. Sådana kan man med fördel köpa i Österrike, fluffiga täckens hemvist alla kategorier. Har du någonsin ckeckat in på ett gasthaus så vet du vad bolster innebär. Det är som att ligga på ett molntäcke, och svepa ett annat moln omkring sig.
Citera
2018-01-05, 17:30
  #4
Medlem
maxatdunder: kul för dig, vad är det för sort då?

DisaUlv: Tack! Där gav du mig ett bra ord att söka på


(men jag tar gärna emot tips om märken och affärer som säljer riktigt bra täcken fortfarande)
Citera
2018-01-07, 01:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanaKissu
maxatdunder: kul för dig, vad är det för sort då?

DisaUlv: Tack! Där gav du mig ett bra ord att söka på


(men jag tar gärna emot tips om märken och affärer som säljer riktigt bra täcken fortfarande)

Titta på denna länk, bara för att se typer av täcken som du kan vara intresserad av. http://www.independent.co.uk/extras/...-a7928521.html
Kolla in nr. 9 - kanske är det något för just dig. Det är ju fyllningen som avgör, men man ska ju också kunna tvätta täcket många ggr. utan att det förlorar sin fluffighet.

Det finns en fyllning som heter Mikrodun, och består av syntetiskt dun av polyester. det ger extra fluffighet, men tål kanske inte 60 graders tvätt (har inte testat själv). Norska Hoie tycker jag håller bra kvalitet och är slitstarka. Jysk säljer flera typer av täcken från detta märke, oftast till bra priser. Har ett Hoie täcke själv som jag är mkt nöjd med, det väger ganska lite men är varmt och gosigt.

Men, inget slår ett bolster från Österrike. Inte att förväxla med yogamattor!
Citera
2021-12-02, 07:54
  #6
Medlem
rosa_humlas avatar
Ber att få låna tråden; jag söker ordentliga, tjocka täcken modell Österrikiska alp-hotell, dvs sådana som är 15-20 cm höga/tjocka när de ligger ovanpå sängen.

Några tips?
Citera
2022-01-01, 00:54
  #7
Medlem
FF0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosa_humla
Ber att få låna tråden; jag söker ordentliga, tjocka täcken modell Österrikiska alp-hotell, dvs sådana som är 15-20 cm höga/tjocka när de ligger ovanpå sängen.

Några tips?

Dyra som tusan, men är säkert värt det.
https://happyfluffycloud.se/collections/all
Citera
2022-01-01, 14:33
  #8
Medlem
rosa_humlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FF0000
Dyra som tusan, men är säkert värt det.
https://happyfluffycloud.se/collections/all

Tack, har sett dem samt testat men de uppfyllde ej kraven. De är mer kompakta och ganska tunga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback