Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 18:26
  #1
Medlem
Goldmanns avatar
Har en Telia Thompson som inte riktigt räckte till. Bryggade den (själv via gränssnittet) och kopplade in en ny Linksys router. Denna fungerar som ett nytt nät med ett nytt namn. Det konstiga är att det gamla nätverket också fungerar. Skall inte routern stängas av i Thompson eller är det bara på port 4 som den stängs av. Skall man koppla all övrig utrustning på portarna i Linksys?
Har koppalt in en Ubiquity acesspunkt till Linksys routern med en kabel men de står kvar på det gamla nätverket.
Vad gör jag för fel?
Citera
2018-01-04, 08:37
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Lite förvånad att du kunde brygga den själv till att börja med. Normalt gör Telia detta. Är du säker på att dina inställningar står kvar efter inkopplingen?

Ja, det är bara port 4 som bryggas.

Byt adress på Linksys till något annat är Thomson. Om Thomson har adress 192.168.0.1 byter du adress på Linksys till 192.168.1.1. Då får du två nät, 192.168.0 och 192.168.1.
Citera
2018-01-04, 22:03
  #3
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite förvånad att du kunde brygga den själv till att börja med. Normalt gör Telia detta. Är du säker på att dina inställningar står kvar efter inkopplingen?

Ja, det är bara port 4 som bryggas.

Byt adress på Linksys till något annat är Thomson. Om Thomson har adress 192.168.0.1 byter du adress på Linksys till 192.168.1.1. Då får du två nät, 192.168.0 och 192.168.1.
Fick ngn länk fr Telia för brygg. Det var bara att ändra en switch "enable DMZ" men wifi var kvar ringde dem sedan och e skulle stänga av wifi. Men dte finns kvar. Nu är hela nätet fuckat. Har ändrat iP på Linksys. Men det finns nu två nät som konkurerar. Linksys tappar kontakten hela tiden. Mina acesspunkter skickar bara ut det gamla nätet. Dvs tot kaos. Ibland undrar man varför man inte kör Apple.
Port 4 går till Linksys som sänder ut signal men som sagt blir inte av med Thompsonsignalen o acesspunkterna loggar in på Thompson vad jag än gör.
Citera
2018-01-05, 01:08
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Fick ngn länk fr Telia för brygg. Det var bara att ändra en switch "enable DMZ" men wifi var kvar ringde dem sedan och e skulle stänga av wifi. Men dte finns kvar. Nu är hela nätet fuckat. Har ändrat iP på Linksys. Men det finns nu två nät som konkurerar. Linksys tappar kontakten hela tiden. Mina acesspunkter skickar bara ut det gamla nätet. Dvs tot kaos. Ibland undrar man varför man inte kör Apple.
Port 4 går till Linksys som sänder ut signal men som sagt blir inte av med Thompsonsignalen o acesspunkterna loggar in på Thompson vad jag än gör.

DMZ har inget med bryggning att göra.
Du kan se om bryggningen har tagit genom att ansluta en dator till port 4 po Thomson och kolla med kommandot ipconfig i kommandtolken vilken IP-adress du får. Är det bryggart ska du få någon annan adress än 192.168.xx.xx.
Du ska få en publik adress om det är bryggat.


Finns en tråd här i samma ämne men ingen lösning vad jag kan se. En förklaring på vad DMZ är får du iallafall. De måste ha ändrat några rutiner eller anställt noobs.

https://forum.telia.se/forums/topic/...#comment-61780


Fler trådar om bryggning.
https://forum.telia.se/search/?q=brygga&sortby=newest

Här har en användare tagit bort bryggningen som gjorts av Telia och kör sin egen router som accesspunkt. Han får dock ett råd att göra på ett annat sätt av Christer S
https://forum.telia.se/forums/topic/...#comment-65347

Det tyder iallafall på att Telia ska kunna göra en bryggning av port 4.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-05 kl. 01:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback