Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 16:38
  #1
Medlem
Stämmer det att fonder med utländska aktier måste betala källskatt på utdelningar (t.ex. 15% i USA), eller har de sätt att undvika sådant?

T.ex. https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-aktiefond-usa
Förvaltningsavgift på 0.2%, men usabörsen har ~1.8% utdelning, vilket skulle innebära ytterligare 0,27% förlorat i skatt.

Jag tänker att det då vore bäst att själv köpa utländska aktier i min KF så att man slipper skatten och får behålla mer själv.

Om detta stämmer, finns någon lista på vilka länder som inte tar ut källskatt?
Citera
2019-06-15, 14:03
  #2
Medlem
r4ll3s avatar
Hej! Jag uppar denna tråd då jag vill belysa samma fråga.

Jag har en fråga om källskatt inom utländska fonder. Brukar fondbolag kunna göra avdrag för källskatt på utdelningarna vid innehav av exempelvis amerikanska aktier eller inte?

T.ex. skriver Henhag följande:
" Värdepappersfonder har inte den fördelen. De fondbolag vi varit i kontakt med uppger att det dras mellan noll och 35 procent i skatt på de utdelningar som fonden får från sina aktieinnehav, men ofta hamnar källskatten till slut på 15 procent. Hur mycket det blir beror på eventuella skatteavtal mellan landet där fonden finns och landet där aktien är noterat. "

https://www.privataaffarer.se/articl...V43bpnScHjDK24
Innebär detta att fonder som t.ex. Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära de facto får viss avbränning på ca 15% på utdelningarna för sina amerikanska innehav? Om direktavkastningen genomsnittligt är 1.9% för S&P 500 blir avbränningen på hela fonden egentligen 0,285% extra. Det ser inte alls bra ut i mina ögon och var något helt nytt för mig. Om ja, varför sker det på detta vis och vart går dessa 15%, till amerikanska staten eller fondbolagen?

Tacksam för svar ifall någon har insikt i detta och om det fortfarande gäller.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback