Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-29, 18:10
  #121
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Leif G. W. skrev väl en bok om ett mord i vilken Olof Palme beskrivs ha varit en agent för CIA och vari den där snuten som utförde rånet dödades i Spanien? Eller var det en tv-serie Leif G.W. skrev manuset till där den där snuten dog?

Okej, har inte läst böckerna.
Citera
2021-10-30, 02:09
  #122
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Anmärkning: Det här om Ekborg i rollistan fanns inte att finna i Wikipedia-artikeln ifråga då när ni hade er diskussion om det var han eller inte, utan det tillkom först senare. Sen kan förstås både Wikipedia och IMDb ha fel om det hela, men jag tror inte att det är fallet här.

Jo det är fel. Egentligen är det vansinne att kreti och pleti kan redigera Wiki. Hursomhaver, det är inte Dan Ekborg.
Citera
2021-10-31, 21:30
  #123
Medlem
LKC269 är registrerat på en EU-moped i Norrland, kan ge mig faan på att den outbildade idioten inte har en aning om vad han kör runt på.
Citera
2022-05-16, 22:12
  #124
Medlem
För den som kronologiskt vill bilda sig kulturellt så utgår det första tredelade kapitlet i sagan om Jarnebring, Profitörerna (1983) på SVTPlay nu den 31 Maj. Varning utfärdas för känsliga tittare pga följande replik: "-Hörru du, om Majsan vill ha fittan slickad får hon göra det själv!"

https://www.svtplay.se/profitorerna

Jag såg en sunkig VHS-rip på Youtube förra året inför del 2, Mallorca, men ska se om den nu med lite bättre bildkvalitet, eftersom jag gärna ser om Mallorca(finns på CMore) ytterligare en gång till direkt efteråt. Sen är frågan vart man kan hitta del 3, I Lagens Namn (1986) eftersom jag vill plöja vidare den här gången.

Del 4, Den Vite Riddaren (1994) finns också på SVTPlay, plus ytterligare lite Nina Holt, men jag är osäker på om det är allt eller om något möjligtvis saknas på SVTPlay ur Jarnebring-sagorna från 90-talet.

https://www.svtplay.se/anna-holt-den-vite-riddaren

Edit!! I Lagens Namn ska sändas på SVT om bara fyra dagar såg jag nu, 20 Maj, och kommer sen ligga uppe i en månad tills 19 Juni, så då har man möjligheten att se allt från 80-talet omgående, ihop med första kapitlet från 90-talet.

https://www.svtplay.se/video/35265897/i-lagens-namn
Citera
2022-05-28, 00:24
  #125
Medlem
Är det någon som är expert på trilogin och böckerna som har koll på alla smådetaljer och vet om manusskriptet till filmen är anpassat så ingen kronologi blir felaktig, då romanen Grisfesten (1978) faktiskt skrevs före Profitörerna (1979). Funderar på om det kunde finnas något värde i att se Mannen från Mallorca (1984) före Profitörerna (1983) då jag ska trilogisera mig Jarnebringskt i dagarna.

Insåg även nu att En Pilgrims Död (2013) och efterföljarna hänger ihop(utöver allt med Anna Holt), finns det någon möjlig Machete-order att krångla till det med ytterligare?
Citera
2022-05-30, 11:25
  #126
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Är det någon som är expert på trilogin och böckerna som har koll på alla smådetaljer och vet om manusskriptet till filmen är anpassat så ingen kronologi blir felaktig, då romanen Grisfesten (1978) faktiskt skrevs före Profitörerna (1979). Funderar på om det kunde finnas något värde i att se Mannen från Mallorca (1984) före Profitörerna (1983) då jag ska trilogisera mig Jarnebringskt i dagarna.

Insåg även nu att En Pilgrims Död (2013) och efterföljarna hänger ihop(utöver allt med Anna Holt), finns det någon möjlig Machete-order att krångla till det med ytterligare?
Nej du behöver inte se filmerna i någon särskild ordning för att ha behållning av dem.
Citera
2022-06-23, 16:40
  #127
Medlem
Om inte annat så gör detta mästerverk en jävligt sugen på korv med mos, stekt makrill, portvin och hamburgare, oavsett om det är McDonalds eller Sibylla, beroende på vilken sida man håller på.

Utöver att jag nu förvarnad av tråden la märke till bandaget på idiotens hand, så missade jag ändå Fylking, eftersom fokus låg på den man visste vem det var(det är inte första gången jag ser den).

ABAB-lappen om telefonmeddelandet från alkisen Olsson till Hedberg som dom brände(på Skansen?) hade jag inte reflekterat över förut.

En frustrerande detalj är ju att dom inte nämnde iakttagelsen av hundkoppel-inköpet till chefen Dahlgren, så han missade kopplingen när han sitter och tittar på hundkopplet hos den högklackade Golf-förerskan.

Det minimala soundtracket som finns i filmen är jäkligt skarpt, ger lite Carpenter-vibbar.

Stor bonuspoäng till den postanställda som förgäves försöker få den kylige rånaren att inse vad den håller på med.

Kvarstår gör I Lagens Namn (1986), den tar jag nog imorgon, sen blir det Goltuppen (1991) som jag inte sett sen premiärsändningen.

Blir även lite sugen på att se Råttornas Vinter (1988), Kopplingen (1991) och Villospår (2001)
Citera
2022-06-23, 21:05
  #128
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Villospår (2001)

Bra story men bedrövligt utförd film, hackigt manus, undermåligt skådespeleri, pinsamt tafflig klippning. Kan vara det sämsta som någonsin fått namnet Wallander på sig.
Citera
2023-06-08, 22:13
  #129
Medlem
Det är inte Dan Ekborg som blir nerslagen av rånaren, ej heller Nisse Hellberg från Wilmer X eller någon annan kändis 🙂 utan istället en kille som heter Pehr Arte som numera jobbar på medieföretaget Seven frames, här är hans egna ord om händelsen (från Vimeo):

"I förberedelserna till filmen Mannen från Mallorca runt 1983, fick jag höra av Niels Jensen att Bo Widerberg skulle regissera filmen. Jag lyckas då ta reda på Bosses telefonnummer i Båstad, tror jag och börja ringa honom typ varje dag. Efter ett par dagar kom jag fram och han var då ganska irriterad och helt ovillig att diskutera några rollerna just nu. Han ber mig ringa några veckor senare.
Jag börjar ringa igen och får tag i honom och nu vill han definitivt inte snacka om den kommande filmen.
Jag ringer på och tjatar om och om igen under flera månader, till slut ger Bosse upp och säger - Visst du ska få en liten jävla roll, bara du slutar ringa för helvete! - Harald Hamrell hör av sig till dig framöver om tid, plats och pengar OK.
Det går några månader, så hör Harald av sig och vi gör upp allt. Jag skulle infinna mig på location den 18 maj kl.09.00. Jag kommer dit och träffar Bosse och Harald och de nickar och ler säger att jag får vänta ett tag, därför att scenen där jag ska vara med ska de filma sist. De blir mycket försenade och drar över, till slut runt 19.30 så skriker Harald, - Bra då var vi klara här, checka gaten.
Då utbrister Bosse
- Nej för Helvete nu ska vi filma Arte, när han kommer in genom dörren och Rico ska slå han imagen, så in i helvete och Arte ska falla handlöst till marken. Ett slag i magen för varenda jävla telefonsamtal som han ringde och störde mig när jag satt och skrev i vintras.
- Det här ska bli riktigt roligt, hur mycket film har vi kvar? Jag vill filma som fan nu....
Efter 22 tagningar är Bosse äntligen nöjd och jag stapplar hem. Dagen efter är jag helt blåslagen och känner mig helt förstörd, men jag fick mina två sekunder i Mannen från Mallorca en film av Bosse Widerberg." 🙂

Fick reda på detta nu ni som undrat länge med om detta. Finns en Facebook grupp som heter vi som gillar Mannen Från Mallorca. Händer mycket roligt i den gruppen rekommenderas
Citera
2023-06-10, 13:56
  #130
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy-seagal
Fick reda på detta nu ni som undrat länge med om detta.

Tack för att du nystat upp detta, och googlar man Pehr Arte finns det en bild där man direkt ser att det är samma person, även om han är flera decennier äldre på bilden.
Citera
2023-11-17, 14:32
  #131
Medlem
Oakenshields avatar
Ekborg står fortfarande listad på wiki-sidan för filmen och filmen är listad på hans wiki-sidas filmografi. Det är högst troligt att nån härifrån lagt till denna info då hans namn tydligen dök upp efter att vi börjat diskutera detta. Det vore fan på sin plats att densamme korrigerar falsariet!!
Citera
2023-11-17, 16:10
  #132
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Ekborg står fortfarande listad på wiki-sidan för filmen och filmen är listad på hans wiki-sidas filmografi. Det är högst troligt att nån härifrån lagt till denna info då hans namn tydligen dök upp efter att vi börjat diskutera detta. Det vore fan på sin plats att densamme korrigerar falsariet!!

Det är fixat nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback