Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 14:24
  #1
Medlem
Loadings avatar
Hej!

Jag satt precis och byggde en hemsida och behövde publicera lite kunder.
Då dök frågan upp:

får man citera text från ex. mail, och lägga upp en bild man själv tagit på sin hemsida utan att behöva fråga om ett godkännande? (det är ju direkt en form av marknadsföring)
Citera
2018-01-03, 14:28
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Nej. Varför har du svarat på redan.
Citera
2018-01-03, 14:55
  #3
Medlem
Loadings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej. Varför har du svarat på redan.

Har du nån källa på detta?
Det är ju sällan så att man har med sig papper där kunder skriver på att det är ok att dem används som referenser (undantag ifall det står på ev offert).
Annars gäller väl, tänker jag den eventuellt muntliga överenskommelsen?
Citera
2018-01-03, 16:56
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loading
Har du nån källa på detta?
Det är ju sällan så att man har med sig papper där kunder skriver på att det är ok att dem används som referenser (undantag ifall det står på ev offert).
Annars gäller väl, tänker jag den eventuellt muntliga överenskommelsen?

I detta fallet skulle jag inte lita på muntliga avtal. För foto är man mycket hårdare och där krävs ett modellkontrakt i princip till varje bild (serie). Några kan se det som en väg till stora skadestånd att stämma ett företag som inte kan visa ett kontrakt. Så se till att ha ett bra kontrakt med kunden om du ska ha deras berättelser på hemsidan. Ännu bättre ska det vara om du vill ha deras ansikte med.
Citera
2018-01-03, 23:02
  #5
Medlem
Går ju även att köra stockbilder med citat. Då menar jag inte trötta bilder med nån lirare i oversized skjorta som gör tummen upp och säger ”Företag AB är det bästa som hänt mig” skrivit i nån bubbla.
Vet att finansbolaget Qred körde, kanske fortfarande gör, en bild på nån brud på splashen som ”inte finns”.
Orkar inte gå in på desktop för att se om den är kvar nu.
Citera
2018-01-04, 09:14
  #6
Medlem
Psydexs avatar
Om du faktiskt har en nöjd kund, så fråga om lov istället.
Det ger en bättre känsla i magen om inte annat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback