Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 13:31
  #1
Medlem
AndersM79s avatar
Hej!
Det är en typ av kraftöverföring som var vanlig på bl.a. vältar och andra tyngre maskiner: Motorn gick alltid med konstant hastighet, och drev ett stort hjul. Utväxlingen/framdriften skedde via ett mindre hjul som gick i 90 graders vinkel mot detta, och fordonets hastighet ändrades genom att med en vev flytta detta mindre hjul längre från (snabbare) eller närmre navet (långsammare) på 'motorhjulet'. Fram/back reglerades genom att det mindre hjulet passerade över navet på 'motothjulet' (stopp) och ut på andra sidan, för att då gå åt motsatt håll. Finessen (?) var att motorn alltid gick med samma hastighet, samt att gången blev mycket mjuk.

Känner inte till det mer än så, och det är främst det svenska namnet jag söker.
Citera
2018-01-03, 13:34
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Hej!
Det är en typ av kraftöverföring som var vanlig på bl.a. vältar och andra tyngre maskiner: Motorn gick alltid med konstant hastighet, och drev ett stort hjul. Utväxlingen/framdriften skedde via ett mindre hjul som gick i 90 graders vinkel mot detta, och fordonets hastighet ändrades genom att med en vev flytta detta mindre hjul längre från (snabbare) eller närmre navet (långsammare) på 'motorhjulet'. Fram/back reglerades genom att det mindre hjulet passerade över navet på 'motothjulet' (stopp) och ut på andra sidan, för att då gå åt motsatt håll. Finessen (?) var att motorn alltid gick med samma hastighet, samt att gången blev mycket mjuk.

Känner inte till det mer än så, och det är främst det svenska namnet jag söker.

Variator?
Citera
2018-01-03, 13:44
  #3
Medlem
Mack-Bolans avatar
Friction drive
På snöslungor pratar man om friction wheel drive.
Exakt benämning på Svenska har jag inte.
Citera
2018-01-03, 16:25
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Variator?
Nja, både variatorn och den här mojängen är steglösa transmissioner men variatorn, i alla fall den klassiska som på gamla "rej-Johan" hade ju ingående och utgående axlar parallella med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Friction drive
På snöslungor pratar man om friction wheel drive.
Exakt benämning på Svenska har jag inte.
Där satt den! Det här ser ju ut som det TS beskriver https://en.wikipedia.org/wiki/Friction_drive

Friktionsväxel ger en del träffar på svenska, bl a på snöslunga.
Citera
2018-01-04, 12:44
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Friction drive. På snöslungor pratar man om friction wheel drive. Exakt benämning på Svenska har jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Där satt den! Friktionsväxel ger en del träffar på svenska, bl a på snöslunga.

Tackartackar. 'Evighetsväxel' hade jag ett svagt minne av, men det ger bara träffar på handbollsfinter, så Friktionsväxel får det bli. Googlar man på det får man många exempel: Bildexempel <-- Här är till exempel ett tydligt exempel :-P
Motorn till vänster driver skivan under den tvärgående trälisten. Hjulet med ekrarna för kraften vidare. Hastighet och riktning regleras genom att detta hjul förs i sidled (som jag tidigare skrev) med den åt höger gående hävarmen vid navet.
Denna bilden är från en personbil, vilket jag inte sett förr, då jag bara hört talas om systemet på tyngre jordbruks- och entreprenadmaskiner.
Orsaken till det hela var att när (om) man väl fått igång motorn var det bäst att låta denna gå med konstant varvtal tills arbetsdagen var slut...
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2018-01-04 kl. 12:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback