2018-01-03, 12:38
Medlem
Är alltid extremt noga med att se till att jag stängt av lampor och spis innan jag åker iväg. Men igår efter jag varit på ett ärende kommer jag hem till en totalt rökfylld lägenhet. Luktar redan i trapphuset. Hade glömt spis och ugn på med mat i ugnen. Springer och slår av, öppnar fönster och dörrar. Sätter på fläktar. Röken är borta efter ca tio minuters vädring men nu idag känner jag att det fortfarande finns en viss röklukt. Det är en liten enrumslägenhet och jag hyr i andra hand så jag vill verkligen få bort lukten. Tror ni det försvinner av sig själv efter ett tag eller finns det några andra tips på hur man kan göra?
Citera
2018-01-03, 12:48
Medlem
Sqrbankens avatar
Du har gjort vad du kunnat initialt. Öppna alla fönster helt och låt det så vara under eftermiddan. Jacka, mössa och vantar inomhus får du nog bära beroende på vart du bor.

Sen senare i eftermiddag så städar du med citrusallrengöring på alla ytor. Typ Ajax lemon. Mkt stekos som laminerat ytorna i kvarten kan jag tänka mig.

Efter detta bör det räcka med att ha nått fönster öppet eller två fast bara glipande under natten.
Citera
2018-01-03, 12:51
Medlem
Banangurkazzs avatar
Axe Africa brukar jag använda när det luktar bajs på toan efter någon har haft dålig mage, det kanske fungerar även i detta fallet. Annars finns ju andra lite billigare sprayer att köpa. ÖB har en del av den varan. En doftgran av vanilj har stark vaniljlukt. Kanske det kan fungera?
Citera
2018-01-03, 12:52
Medlem
Readyfreddies avatar
Tipsas allmänt om ättika mot röklukt på diverse huskurssidor.
https://www.minhembio.com/forum/inde...owtopic=153147
Citera
2018-01-03, 12:56
Medlem
Frater_Frags avatar
Jag har själv varit ute för en liknande händelse. Vad som verkligen fungerar, bortsett från vädringen och tvätt av alla textilier, är att sätta ut fat med ättika överallt i lägenheten. Ättikan neutraliserar lukten nästan helt.
Citera
2018-01-03, 12:59
Medlem
welcometorealitys avatar
Ättika är väl de första som alla tänker på, även jag.
Citera
2018-01-03, 15:54
Medlem
100x234s avatar
Lägg ut massa små glas med vinäger i lite överallt och vädra som fan
Citera
2018-01-03, 16:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Proffsen kör med ozon, alltså en elektrisk ozongenerator som man ställer i rummet ett par dagar. Ozon i hög halt är dock inte nyttigt varken för människor, andra djur eller växter så man ska inte vistas där när saneringen pågår. Det finns små sådana att köpa för några hundra spänn men det är tveksamt om de räcker till en lägenhet.

Men säger du att du bara känner en viss röklukt och det bara gått ett dygn så kanske det inte är så farligt utan du kan vänta tills det försvinner av sig självt.
Citera
2018-01-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Proffsen kör med ozon, alltså en elektrisk ozongenerator som man ställer i rummet ett par dagar. Ozon i hög halt är dock inte nyttigt varken för människor, andra djur eller växter så man ska inte vistas där när saneringen pågår. Det finns små sådana att köpa för några hundra spänn men det är tveksamt om de räcker till en lägenhet.

Men säger du att du bara känner en viss röklukt och det bara gått ett dygn så kanske det inte är så farligt utan du kan vänta tills det försvinner av sig självt.
Ozon i höga halter är onyttigt för nästan allt utom sten och rostfritt stål. Plast, gummi, textilier med mera bryts ner i större eller mindre omfattning. Men visst det funkar, har själv en ozongenerator som jag använt till sunkiga innersulor och lite annat.
Citera
2018-01-03, 21:38
Medlem
Tack för tipsen! Nu har jag haft sju stycken skålar med ättika utställda hela dagen samt vädrat, och tycker det är mycket bättre nu. Tror inte det var så jättefarligt eftersom jag kom på det i hyfsat tid. Det var som sagt helt rökfyllt i lägenheten men jag tror jag kom på det i tid. Verkar inte ha hunnit sätta sig i väggar och möbler så mycket.
Citera
2018-01-03, 21:53
Medlem
SilentVictorys avatar
Låt skålarna med ättika stå några dagar.
Troligtvis har det satt sig i textiler också, bara det att du kanske inte känner doften så väl just nu.

Låt någon utomstående med bra luktsinne besöka dig.

Och du... Skaffa dig en brandvarnare, om du redan har en så köp en ny som faktiskt fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in