Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-03, 16:16
  #13
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Och du tror inte att intelligenta är mer benägna att anskaffa kunskap än icke-intelligenta? Du tror att de med IQ 70, i snitt vet precis lika mycket om politik som de med IQ 130? Har du några belägg för detta?

Sluta lägga ord i mun.

Jag hävdar att iq och kunskap inte är samma sak. Denna enkla sanning bör även du fatta.
Citera
2018-01-03, 16:18
  #14
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Sluta lägga ord i mun.

Jag hävdar att iq och kunskap inte är samma sak. Denna enkla sanning bör även du fatta.
Svara på frågan istället. Eller den kanske var för komplicerad för dig att förstå?
Citera
2018-01-03, 16:26
  #15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En undersökning som gjordes 2012 & som citerades flitigt i media, även i Sverige ofta ganska hånfullt, visade att högerfolk var mer psykotiska & faktaresistenta än vänsterfolk.

Det festliga var att man några år senare fick gå ut med en rättelse, resultaten var fullständigt omkastade. Av någon anledning fick inte detta riktigt samma genomslag i Svensk ljugmedia.

https://www.washingtontimes.com/news...y-possess-psy/
Citera
2018-01-03, 16:40
  #16
Medlem
Trumpväljare och Fox Newstittare ska generellt vara smartare än genomsnittet har jag hört.
Citera
2018-01-03, 19:36
  #17
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Svara på frågan istället. Eller den kanske var för komplicerad för dig att förstå?

Som sagt, jag uppskattar inte sättet du tillskriver mig åsikter och dessutom sedan ifrågasätter dom. Ställ din fråga på ett hövligare sätt så kanske jag svarar.

Kan också konstatera att du helt ignorerar intressanta poänger tidigare i tråden från mig och europe. Varför? Mer sugen på att gräla?
Citera
2018-01-03, 20:37
  #18
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Som sagt, jag uppskattar inte sättet du tillskriver mig åsikter och dessutom sedan ifrågasätter dom. Ställ din fråga på ett hövligare sätt så kanske jag svarar.

Kan också konstatera att du helt ignorerar intressanta poänger tidigare i tråden från mig och europe. Varför? Mer sugen på att gräla?
Eftersom att det ju faktiskt var du som började med att bemöta mig på ett ohövligt sätt så tänker jag inte omformulera någonting. Jag väljer att koncentrera mig på det mest uppenbara felet i ditt resonemang. Tills du har bemött det så skiter jag i dina övriga poänger.
Citera
2018-01-03, 21:31
  #19
Medlem
dödsknivens avatar
Då du, som självutnämnd högintellektuell, verkar oerhört intresserad av att ta reda på ett eventuellt samband föreslår jag att du söker anslag för att genomföra en sån studie. Får du avslag så har du svaret på din fråga, att det är en ointressant och meningslös frågeställning, får du pengar så är det väl fritt fram att undersöka? Men det är klart, jag som alldeles uppenbart har lägre IQ än vad du har har säkert missat ett uppenbart argument mot detta
Citera
2018-07-31, 15:50
  #20
Medlem
Därför att:

1. Folk byter åsikter hela tiden.

2. Folk sympatiserar med partier som de inte håller med om allt.
Citera
2018-08-01, 14:18
  #21
Medlem
IQ-testerna har själva allvarliga problem. Bara en sådan sak som att tvillingstudier påstår att IQ till största delen är ärftligt medan mätningar över tid påstår att IQ steg för fort under 1900-talet för att förändringen ska kunna vara ärftlig till någon stor del. Det är en matematisk motsägelse som visar att det är något fel med IQ-måttet.

Anmärkningsvärt med IQ-tester är att de mäter svar på frågor vars "korrekthet" avgörs av ett facit samt att testet är på tid. Kritiskt tänkande, förmågan att skilja mellan vilka falsifierbara förutsägelser som följer från en teori och vad empiriska observationer visar samt att hålla isär olika teorier och deras förutsägelser, mäts inte alls av IQ-tester.
Citera
2018-08-23, 19:02
  #22
Medlem
Bravidas avatar
IQ mäter matematisk-logisk intelligens, som inte har något ö.h.t. med pokitik att göra - därför är jämförelsen ganska meningslös.

Mer intressant hade varit att mäta partitillhörighet för människor som baserar beslut på känslor, kontra ren fakta.
Citera
2021-02-23, 16:05
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Trumpväljare och Fox Newstittare ska generellt vara smartare än genomsnittet har jag hört.

Nej, konservativa har betydligt lägre IQ än liberala, i genomsnitt i USA.

Se http://www.panderingpoliticians.com/...ientation.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback