Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 02:46
  #1
Avstängd
eminent-dietists avatar
Hej jag har hört av en kompis att det finns föreningar där man kan vara med och fäktas med lasersvärd i tillhörande Jedikläder. Ska tydligen finnas internationella mästerskap också? Vad heter utövandet och hur går jag tillväga för att bli en utövare?
Lasersvärden är givetvis inte riktig laser utan fejk men de ska tydligen se mycket autentiska ut och tåla fullkontaktsfäktning.
Citera
2018-01-03, 03:31
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Hur är din Google Fu egentligen?

https://www.ludosport.net/en/light-saber-combat/
Citera
2018-01-03, 08:30
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror du tjänar på att börja med att lära dig fäkta med en riktig florett, värja eller sabel, faktiskt. Stötarna upplevs ju då mycket påtagligare, och man övar upp reflexerna av ren självbevarelsedrift. Kolla med närmaste fäktklubb! Personligen tycker jag att låtsas-laserfäktande låter fånigt, men kan det dra nytt folk till de riktiga fäktklubbarna - som lever en tynande tillvaro på många svenska orter - så kan det ju komma något positivt ur det. (Fäktade själv med florett i tonåren.)
Citera
2018-01-03, 09:16
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror du tjänar på att börja med att lära dig fäkta med en riktig florett, värja eller sabel, faktiskt. Stötarna upplevs ju då mycket påtagligare, och man övar upp reflexerna av ren självbevarelsedrift. Kolla med närmaste fäktklubb! Personligen tycker jag att låtsas-laserfäktande låter fånigt, men kan det dra nytt folk till de riktiga fäktklubbarna - som lever en tynande tillvaro på många svenska orter - så kan det ju komma något positivt ur det. (Fäktade själv med florett i tonåren.)
Fast det är inte samma sak riktigt. Visserligen ska man vinna här också men det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att det ser ut som det gör i filmerna.
Citera
2018-01-03, 09:29
  #5
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det är inte samma sak riktigt. Visserligen ska man vinna här också men det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att det ser ut som det gör i filmerna.

Hmmm... Som "showfäktning", där de lär sig att fäkta med svärd inför vikingaspel etc.? Då förstår jag. Hur eller hur, så rekommenderar jag riktig fäktning - det är något ursprungligt över det, det är lätt att bli begeistrad när man väl har börjat!
Citera
2018-01-09, 01:51
  #6
Avstängd
nils.flygels avatar
Kan man ta livet av nån med en sån där sabel?
Citera
2018-01-09, 02:10
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmmm... Som "showfäktning", där de lär sig att fäkta med svärd inför vikingaspel etc.? Då förstår jag. Hur eller hur, så rekommenderar jag riktig fäktning - det är något ursprungligt över det, det är lätt att bli begeistrad när man väl har börjat!
Showfäktning skulle man mycket väl kunna kalla det för på svenska, ja.
Citera
2018-01-13, 20:11
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Kan man ta livet av nån med en sån där sabel?
Då får man ta i ordentligt, kanske använda handtaget som batong eller köra ner det i halsen på motståndaren och kväva honom. "Klingan" består av ett lätt ljusledande plaströr. Såhär ser en fäktning ut (från Sverige faktiskt): https://www.youtube.com/watch?v=nQ6jTZ4HUbw

Hade aldrig hört talas om detta innan, jag tvivlar på att det kommer att bli särskilt stort.
Citera
2018-01-13, 20:19
  #9
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Kan man ta livet av nån med en sån där sabel?

De vapnen man använder vid riktig fäktning, kan man döda någon med. Vi hade gummitutor på floretternas spetsar minns jag, och värjorna var slöslipade. Men man hade kunnat ta av tutan och fäkta på blodigt allvar, och det var det som var grejen, det som gav känslan! - typ om en annan tjej hade fått för mycket uppmärksamhet av den stilige rumänske fäktmästaren!

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då får man ta i ordentligt, kanske använda handtaget som batong eller köra ner det i halsen på motståndaren och kväva honom. "Klingan" består av ett lätt ljusledande plaströr. Såhär ser en fäktning ut (från Sverige faktiskt): https://www.youtube.com/watch?v=nQ6jTZ4HUbw

Hade aldrig hört talas om detta innan, jag tvivlar på att det kommer att bli särskilt stort.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback