Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 19:14
  #2065
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Är en sådan som är med i den svenska ungdomsfilmen Sandor slash Ida från 2004. Sandor i Göteborg träffar Ida i Stockholm på en sådan chatt. Sandor skriver på en chatt att han är ensam och får först dumma svar, sedan får han svar från Ida som vill prata med honom.

Annars så använde en del ICQ, det var väl en sådan chatt?

ICQ var väl mer för privat chatt, lite som senare MSN messenger?
Citera
2024-03-19, 19:15
  #2066
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
ICQ var väl mer för privat chatt, lite som senare MSN messenger?

De kom väl samtidigt? Jag använde MSN redan runt 2002. Använde aldrig ICQ.
Citera
2024-04-18, 00:04
  #2067
Moderator
Popesizes avatar
Ok, ni som var med och minns kanske kan berätta: Jag har fått intrycket av att det fanns någon form av vurm, eller hur man ska uttrycka det, för det italienska under slutet, eller kanske andra halvan, av 80-talet. Stämmer det?
Exempel: I musikalen "Stinsen brinner" av Galenskaparna/After Shave, så sjunger Knut Agnred och Per Fritzell "Pappa jag vill ha en italienare". Lasse Holm tonsätter menyn från den lokala pizzerian i låten "Canneloni Macaroni". Axelvaddar var på modet. Har jag delar av ett mönster här, eller var det bara slump?
Citera
2024-04-18, 00:53
  #2068
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
En sak som framstår bra märklig så här i efterhand är att inte fler skaffade så stort tv kanalutbud som det gick. Visst var inte 199 kr samma då som nu och så vidare .

Men en familj var ju helt beroende av tv på 90 talet. Tv och dator spel var sämre och riktade till en mindre målgrupp. Internet var precis i sin linda. Smartphones, youtube , instagram, flashback och ändlöst scrollande fanns inte och var inte nära att finnas. Torrent eller nedladdning fanns inte . Inte heller fulstreaming för sport.

Om vi tar en familj på 4 så blir det en månadskostnad på 50 kr per person för att lägga till hela canal digitals utbud med en massa sport, serier och film som man endast kunde få tillgång till där , eller i filmens fall fysikt åka iväg och hyra och tvunget lämna tillbaka dagen efter.
Kan bara hålla med. Det måste ha varit mycker mer värt att ha alla dyra kanaler i ett par år än att åka på en skidresa i en vecka.

Tv kanalerna borde vara det första man införskaffar efter det allra nödvändigaste.
Citera
2024-04-18, 08:15
  #2069
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Ok, ni som var med och minns kanske kan berätta: Jag har fått intrycket av att det fanns någon form av vurm, eller hur man ska uttrycka det, för det italienska under slutet, eller kanske andra halvan, av 80-talet. Stämmer det?
Exempel: I musikalen "Stinsen brinner" av Galenskaparna/After Shave, så sjunger Knut Agnred och Per Fritzell "Pappa jag vill ha en italienare". Lasse Holm tonsätter menyn från den lokala pizzerian i låten "Canneloni Macaroni". Axelvaddar var på modet. Har jag delar av ett mönster här, eller var det bara slump?

Jag har fått samma intryck. Italien var i ropet där under några år. 1990 spelades fotbolls-VM i Italien och samma år vann Italien Eurovision. Italienske Alberto Tomba minns jag också som en jävligt bra utförsåkare under de här åren.

Sen är det väl så att "Pappa jag vill ha en italienare" är en drift med Pernilla Wahlgren och hennes dansare (bröderna Ingrosso) från Melodifestivalen 1985.

Edit: En sak till. Crescent sålde cyklar där sadeln var i italienska flaggans färger. Jag vet inte varför dock. Kanske det var ett "VM 90-paket" eller nåt liknande.
__________________
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-04-18 kl. 08:19.
Citera
2024-04-18, 10:27
  #2070
Medlem
HasseBanans avatar
Har något svagt minne av att en klasskompis i 1:an brukade leka med något som liknade små björnar som kallades Mon- chi chi, eller liknande.

Ett TV-program som många inte verkar minnas från runt 1987 är Torra Fakta som en viss Bengt Bedrup höll i. Det handlade om alkoholism och i varje avsnitt gjordes en brevfilm, precis som i Bullen, av en anhörig till en missbrukares berättelse. Dessa brevfilmer hade hög igenkänningsfaktor när man jämförde med alkisar som fanns i ens omgivning. Minns bl.a. en brevfilm där en mor till en dotter ringde till henne och bönade och bad att hon skulle komma och hälsa på henne då hon mådde så dåligt (abstinens), och när dottern väl kom så satt mamman och drack och frågade "Vad faan gör du här"?
Citera
Igår, 08:48
  #2071
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Har något svagt minne av att en klasskompis i 1:an brukade leka med något som liknade små björnar som kallades Mon- chi chi, eller liknande.

Såna hade jag! Jag kan inte ha varit gammal när jag fick dem så det måste ha varit tidigt 80-tal, typ 81-82 eller så.

Citat:
Ett TV-program som många inte verkar minnas från runt 1987 är Torra Fakta som en viss Bengt Bedrup höll i. Det handlade om alkoholism och i varje avsnitt gjordes en brevfilm, precis som i Bullen, av en anhörig till en missbrukares berättelse.

Ett program jag knappt heller minns men nu när du nämner det så ringer det faktiskt en klocka. Bedrup var väl själv gammal alkis?
Citera
Igår, 11:45
  #2072
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Såna hade jag! Jag kan inte ha varit gammal när jag fick dem så det måste ha varit tidigt 80-tal, typ 81-82 eller så.



Ett program jag knappt heller minns men nu när du nämner det så ringer det faktiskt en klocka. Bedrup var väl själv gammal alkis?

Ja, han har ju även skrivit några böcker om alkoholism.
Citera
Igår, 14:47
  #2073
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Ok, ni som var med och minns kanske kan berätta: Jag har fått intrycket av att det fanns någon form av vurm, eller hur man ska uttrycka det, för det italienska under slutet, eller kanske andra halvan, av 80-talet. Stämmer det?
Exempel: I musikalen "Stinsen brinner" av Galenskaparna/After Shave, så sjunger Knut Agnred och Per Fritzell "Pappa jag vill ha en italienare". Lasse Holm tonsätter menyn från den lokala pizzerian i låten "Canneloni Macaroni". Axelvaddar var på modet. Har jag delar av ett mönster här, eller var det bara slump?

Sen hade du ju hela Italo disco vågen som kom i mitten av 80 talet, Scotch från Italien blev Sverige vänner och åkte på folkparksturne här
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback