Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-03, 00:17
  #1
Medlem
Hej!

Beställde min Seiko skx007 från Creationwatches och fick hem den med äkthetsintyg osv (ska inte vara en sida som säljer fake förövrigt.)

Problemet är att den har ju funktionen att den "vilar" när den inte används tex över natten. Sedan på morgonen när jag ger den ett ruskande börjar den ticka igen. MEN den går ju aldrig ikapp till tiden som är nu utan tickar vidare från där den stannade. Ska jag behöva manuellt ställa in tiden varenda natt?
Citera
2018-01-03, 00:23
  #2
Medlem
Det är automatisk, så ja... Så är det
Citera
2018-01-03, 00:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geminiclipper
Det är automatisk, så ja... Så är det


Okej, laddas den av armens rörelser? Så har jag den på mig en hel dag bör den inte stanna på natten? Eller är det normalt att dom stannar på natten och man sedan behöver ställa in dom igen?

Är en nybörjare inom klockor
Citera
2018-01-03, 00:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minilivs
Okej, laddas den av armens rörelser? Så har jag den på mig en hel dag bör den inte stanna på natten? Eller är det normalt att dom stannar på natten och man sedan behöver ställa in dom igen?

Är en nybörjare inom klockor
Ja det är normalt, de lite billigare automatiska klockorna stannar efter att man inte "laddat" de på ett tag. De flesta dyra mekaniska klockor är självuppdragande
Citera
2018-01-03, 00:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geminiclipper
Ja det är normalt, de lite billigare automatiska klockorna stannar efter att man inte "laddat" de på ett tag. De flesta dyra mekaniska klockor är självuppdragande

Alla automatiska klockor borde stanna efter att man inte "laddat" de på ett tag. Men har man använt klockan en hel dag så ska den väl inte stanna under natten. Vilka gör det? Inte min billiga Seiko 5 Automatic i alla fall.
Citera
2018-01-03, 01:19
  #6
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minilivs
Hej!

Beställde min Seiko skx007 från Creationwatches och fick hem den med äkthetsintyg osv (ska inte vara en sida som säljer fake förövrigt.)

Problemet är att den har ju funktionen att den "vilar" när den inte används tex över natten. Sedan på morgonen när jag ger den ett ruskande börjar den ticka igen. MEN den går ju aldrig ikapp till tiden som är nu utan tickar vidare från där den stannade. Ska jag behöva manuellt ställa in tiden varenda natt?

Seikos skx007 ska ha ungefär 40 timmars gångdrift (power reserve) när den är fulladdad.
Den ska naturligtvis inte stanna under natten om du använt klockan under dagen.
Dock verkar det vara ett problem med skx007 att den har kort gångdrift, när man läser på olika klockforum.
Prova att använda klockan under hela dagen, stannar den under natten ja då har du fått ett måndagsexemplar!
Citera
2018-01-03, 05:51
  #7
Medlem
Bartender1s avatar
Om du använder klockan varje dag så bör du inte behöva ställa om den varje morgon. Eftersom gångreserven bör vara 40 timmar.

Bra klocka!
Citera
2018-01-03, 18:28
  #8
Medlem
Antar att SKX007 har kaliber 7S26, med gångreserv >40 tim. Vet inte hur mycket den behöver bäras för att en kontorsråtta ska ladda upp den helt, om det ens är möjligt. Kräver inte windingen tilltagande vridmoment, ju mer laddad mainspring är? Rotorn är inte tung och diametern måttlig.

Det störiga med denna av Seiko vida använda kaliber är att den saknar manuell uppdragning (!); vilket i gengäld kräver att uret måste bäras för jämnan, sitta i en uppdragare eller innehavaren acceptera att få ställa om tiden ofta.
Citera
2018-01-19, 11:32
  #9
Medlem
ZexeLs avatar
Jag har 4st skx:er i olika utföranden, alla med 7s26-verket. Ingen har någonsin krånglat, dock är det som tidigare inlägg säger, störigt att det inte finns möjlighet att manuellt vrida upp klockan.
Men använder du klockan normalt under en dag (10-12 timmar) så bör du ha vridit upp den tillräckligt för att den skall fortsätta ticka under natten då den ligger på nattduksbordet.

Ha för vana att ta klockan i handen, håll huset (boetten, casen etc.) mellan tummen o pekfinger och se till att länken eller bandet inte floppar runt, snärta sedan bestämt, men inte våldsamt några ggr med handleden så att du hör hur klockan vrider upp sig. Gör detta innan du lägger dig o när du vaknar så bör du bygga upp en ok reserv på någon dag eller två.

Dock skall den hålla sig vid normalt användande. Gör den inte det så lämna den till en Seiko-urmakare som får titta på den.

Sen skall du också veta att en automatisk klocka som skx:en är aldrig håller tiden lika bra som en klocka med batteri. Så oroa dig inte om den går 5 minuter fel efter några veckor, bara att ställa om tiden.

En annan sak du kan låta bli att göra är att ställa tid eller datum mellan 9 på kvällen och 3 på morgonen. Detta gäller alla mekaniska klockor med datumfunktion (klockor utan batteri). Det har att göra med hur datum och tiden hänger ihop inne i urverket. För att undvika att man sabbar "alignment" av datumkuggarna så skall man ställa datum/tid vid andra tider än dom jag nämnde.

Hoppas detta hjälper!

/ZexeL
Citera
2018-01-19, 12:35
  #10
Medlem
Tjyvass avatar
Det är bara att runka den lite innan du lägger dig så går den hela natten.
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2018-01-19 kl. 12:37.
Citera
2018-01-19, 12:55
  #11
Medlem
ZexeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det är bara att runka den lite innan du lägger dig så går den hela natten.
Hahaha! Jadu, det var ju typ det jag beskrev (omedvetet) med mitt råd. Fyfan...
Citera
2018-01-22, 20:50
  #12
Medlem
Timedealers avatar
Har två SKX och aldrig haft det bekymret. Kontakta CW, men jag har hört att dom inte är direkt hjälpsamma vid reklamationer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback