Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 13:04
  #241
Medlem
MaryGoores avatar
Idag blev min fermenterade sås klar och helvete vad stark den blev!!
Testade ca 2 droppar på en tesked för en timme sen och sitter typ ännu och ångrar mej..
Denna djävulens diarré lär ju i alla fall räcka med råge tills nästa skörd!! Haha.

Kan tillägga att jag egentligen inte ens använt några superstarka chilis till den heller.
Chenzo, Condors Beak och Aji Benito i huvudsak. Blev ca 1L.
Citera
2018-11-04, 18:45
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Idag blev min fermenterade sås klar och helvete vad stark den blev!!
Testade ca 2 droppar på en tesked för en timme sen och sitter typ ännu och ångrar mej..
Denna djävulens diarré lär ju i alla fall räcka med råge tills nästa skörd!! Haha.

Kan tillägga att jag egentligen inte ens använt några superstarka chilis till den heller.
Chenzo, Condors Beak och Aji Benito i huvudsak. Blev ca 1L.

Hehe gött. Jag har blivit beroende, har min på typ allt. Roligast är när någon testar och bara "jaja så starkt kan det väl inte vara" och snabbt får ångra sig
Citera
2018-11-08, 12:31
  #243
Medlem
Odlat chili för första gången i år... utan en slump..

Satt på fyllan och råkade se en torr chili som låg i lagret så jag stack ner lite frön i en kruka som stod i ett sydfönster.

Glömde bort det men så efter någon månad så kom det upp massa skott som jag planterade om i en liters krukor 2 och två.

Vattnat dem när de varit torra och inte rört dem mer.

Nu blommar det fortfarande och har väl hittills skördat i alla fall 500 chilis på 4 plantor som står kvar i sina enliters krukor..

Polarna som är chili freaks sedan många år fattar inte hur jag kan få sådan skörd i så små krukor

Vet inte sort men de är brutal starka och lila i början.
Citera
2018-11-08, 19:38
  #244
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Odlat chili för första gången i år... utan en slump..

Satt på fyllan och råkade se en torr chili som låg i lagret så jag stack ner lite frön i en kruka som stod i ett sydfönster.

Glömde bort det men så efter någon månad så kom det upp massa skott som jag planterade om i en liters krukor 2 och två.

Vattnat dem när de varit torra och inte rört dem mer.

Nu blommar det fortfarande och har väl hittills skördat i alla fall 500 chilis på 4 plantor som står kvar i sina enliters krukor..

Polarna som är chili freaks sedan många år fattar inte hur jag kan få sådan skörd i så små krukor

Vet inte sort men de är brutal starka och lila i början.

En polare till mig fick en chiliplanta som han satte i sin balkonglåda. Fröet kom ifrån en thai-chili jag köpt i mataffären och den lilla plantan, som aldrig vart särskilt stor, var konstant illröd av frukter! Min erfarenhet är att små chiliplantor som producerar små frukter, i vissa fall kan vara närmast explosivt produktiva även med liten jordmån. Du tycks ha hittat rätt helt enkelt! Grattis!

Jag gjorde intressanta fynd på en matmarknad i Mexiko i somras! Jag köpte några små tunnväggiga chilifrukter som bara var typ 1,5-2cm stora som tycks torka lätt och smakar precis som jag vill ha dem. Jag misstänker att de också är små kompakta plantor, men vi får se!
Citera
2018-12-02, 22:32
  #245
Medlem
Insett att jag måste skaffa någon sorts växtbelysning till min ensamma planta så snabbt som möjligt.
Plantan har hunnit bli ganska stor. Kanske drygt en meter hög.

Hur kommer jag undan så billigt som möjligt med en belysning för min lilla kompis nu för vintern?
Har försökt googla runt men får inte fram någon vettig lösning.
Citera
2018-12-08, 19:31
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Så, har ni stängt ned säsongen än? Blir nog på söndag för mig.

Tänkte börja peta ned några Rocoto-frön i jorden. Ska jag ställa i rumstemp eller med värme?

Ska försöka med en blandad kompott i år, men det blir nog svårt att få ihop en bra kombination. Har du testat några andra sorter? Vore kul att försöka odla några med riktigt högt scoville-värde!
Citera
2018-12-09, 07:55
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesecondcoming
Ska försöka med en blandad kompott i år, men det blir nog svårt att få ihop en bra kombination. Har du testat några andra sorter? Vore kul att försöka odla några med riktigt högt scoville-värde!

Kan tillkomma något om det ser intressant ut men blir en salig blandning. På höga scoville-skalan Carolina Reaper, 7Pot Bubblegum, 7Pot Lava Chocolate och Scotch Brain. Har lite andra chinense-sorter också. Rocoto Giant och Rocoto Canario. Bland det lite mildare några cayennesorter, jalapeno, Jamaican Bell och Aji Pineapple. Har nog glömt nåt. Iaf tänkt mig runt 20 plantor.
Citera
2019-01-22, 23:45
  #248
Medlem
När man läser om alla trevliga odlingar blir man rätt så inspirerad att själv prova chili och lite annat.
Citera
2019-01-27, 16:03
  #249
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMountain
När man läser om alla trevliga odlingar blir man rätt så inspirerad att själv prova chili och lite annat.

Kör hårt! Jag satte mina frön alldeles nyss för att ha fina plantor till sommaren när jag kan sätta ut dem på balkongen.
Citera
2019-01-28, 19:53
  #250
Avstängd
wazzobazzos avatar
Satte mina för ett tag sedan (1-2 veckor kanske) och nu börjar de ploppa upp. Måste fråga då om jag gjort något fel? De är väldigt långa i förhållande till bladstorleken.

Har haft dem i låda på värmematta nonstop (för mycket?) men nu plockat av dem. Kanske 5-6 cm på 0.5-1 cm blad. Ingen extra belysning men tänkte plantera om och börja ge dem nu. Förra året blev sticklingarna korta och gröna. Nu ser de betydligt mer vingliga ut. Bra eller anus?

Främst Chinense det handlar om i år förutom ett par baccatum. Förutom criolla sella och aji pineapple (som ser bränd ut; kan behöva sätta om den) är det 7pots och bonnets med variationer och korsningar som skjutit upp som fan. Trodde dessa skulle bli svåra (satte i April förra året och fick inte upp en enda).

Vad göra? Plantera om redan rätt idé?

För sent att sätta om aji ifall jag råkat ha ihjäl någon?

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Scotch Brain (...) Aji Pineapple.

Har satt båda dessa. Testat de förr? Värda?

Citat:
Ursprungligen postat av abbish
Insett att jag måste skaffa någon sorts växtbelysning till min ensamma planta så snabbt som möjligt.
Plantan har hunnit bli ganska stor. Kanske drygt en meter hög.

Hur kommer jag undan så billigt som möjligt med en belysning för min lilla kompis nu för vintern?
Har försökt googla runt men får inte fram någon vettig lösning.

Sent svar men...

Jag skaffade riktigt billigt från kinasäljare på Ebay innan horan Andersson och Postmord bestämde sig för att skinna vanligt folk lite extra. Kan eventuellt fortfarande vara värt trots straffavgift(?). Finns mer erfarna odlare i tråden som kan svara bra på det antagligen.

Fast om det handlar om en planta du vintrar så är det väl bara att sätta den inne i ljust läge? Min aji lemon har producerat hela vintern.
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2019-01-28 kl. 20:06.
Citera
2019-03-31, 10:47
  #251
Medlem
Någon som har erfarenhet av bolivian rainbow ? Är dem lättskötta ? Hur stora blir dem ? Ger de mycket skörd ?
tänkte sätta i balkonglådor men vill ha låga plantor då det inte ska skymma solen för mycket.

MVH

Tänkte sätta ett gäng olika korsningar mottar gärna tips på låga "buskiga" plantor.
Tänkte också använda chililovers growhelper och sedan ha dem på balkongen tills skotten kommer.
Har inglasad balkong med fm sol och har redan runt 22c om jag håller det stängt så fröna borde gro bra där?
Tips mottages gärna!
__________________
Senast redigerad av firmahasten 2019-03-31 kl. 10:54.
Citera
2019-04-01, 10:28
  #252
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Någon som har erfarenhet av bolivian rainbow ? Är dem lättskötta ? Hur stora blir dem ? Ger de mycket skörd ?
tänkte sätta i balkonglådor men vill ha låga plantor då det inte ska skymma solen för mycket.

MVH

Tänkte sätta ett gäng olika korsningar mottar gärna tips på låga "buskiga" plantor.
Tänkte också använda chililovers growhelper och sedan ha dem på balkongen tills skotten kommer.
Har inglasad balkong med fm sol och har redan runt 22c om jag håller det stängt så fröna borde gro bra där?
Tips mottages gärna!

Om du ställer dina frågor i årets tråd är det nog större chans att du får svar...

(FB) Chiliodlarsäsongen 2019
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback