Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-01-19, 11:17
  #73
Medlem
Jag är övertygad om att den naturvetenskapliga eran i mänsklighetens historia har passerat bäst-före-dag.

Mänsklighetens problem idag kan inte lösas med naturvetenskap. 2000-talet kommer att bli samhällsvetenskapens och politikens århundrade.
Citera
2018-01-19, 11:52
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag är övertygad om att den naturvetenskapliga eran i mänsklighetens historia har passerat bäst-före-dag.

Mänsklighetens problem idag kan inte lösas med naturvetenskap. 2000-talet kommer att bli samhällsvetenskapens och politikens århundrade.

Politiken har totalt misslyckats med att presentera lösningar på den enda viktiga frågan; klimatförändringarna. Om inte enorma framsteg görs på detta område av just naturvetare har vi ingen chans för samhällsvetarna och politikerna har visat sig vara lika handikappade här som på alla andra områden.
Citera
2018-01-19, 12:11
  #75
Medlem
Callebiltes avatar
TS

Vänta till första AI:n kommer som blir superintelligent... Den lär knappast skapas av estetflummare utan av naturvetare.
Citera
2018-01-19, 12:17
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Politiken har totalt misslyckats med att presentera lösningar på den enda viktiga frågan; klimatförändringarna. Om inte enorma framsteg görs på detta område av just naturvetare har vi ingen chans för samhällsvetarna och politikerna har visat sig vara lika handikappade här som på alla andra områden.

Hur menar du att naturvetenskap ska lösa klimatförändringarna? Det går inte. Det kommer att handla om hur vi ska fördela de beboeliga områden som blir kvar och hur de som bär skudlen ska avkrävas ansvar. Hur vi ska förde resurser och hur de enorma folkvandringarna ska kunna genomföras på ett säkert och människovärdigt sätt. Kriminalitet och ekonomiska orättvisor har naturvetenskapen inte heller någon lösning på.

Alltihop är i grunden den vite mannens fel. Det är dags att lämna över rodret för det här klotet till någon annan.
Citera
2018-01-19, 14:51
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hur menar du att naturvetenskap ska lösa klimatförändringarna? Det går inte. Det kommer att handla om hur vi ska fördela de beboeliga områden som blir kvar och hur de som bär skudlen ska avkrävas ansvar. Hur vi ska förde resurser och hur de enorma folkvandringarna ska kunna genomföras på ett säkert och människovärdigt sätt. Kriminalitet och ekonomiska orättvisor har naturvetenskapen inte heller någon lösning på.

Alltihop är i grunden den vite mannens fel. Det är dags att lämna över rodret för det här klotet till någon annan.

Jag är inte intresserade av ditt trollande så jag väljer att inte kommentera delar av ditt inlägg. Att dela upp mindre och mindre resurser på fler och fler människor är omöjligt, det kommer bli krig, det kommer bli död och dom som konsumerar asmycket kommer inte sluta göra så någon gång snart. Enda möjliga utvägen är att möjliggöra fortsatt hög konsumtion fast på ett mer miljövänligt sätt och den biten står naturvetare för. Om naturvetarna misslyckas med detta har vi ingen planet kvar om 100 år, du och dina gelikar skjuter rakt över mål när ni sitter och fantiserar om kommunistiska utopier istället för att ta tag i några riktiga problem.
Citera
2019-01-02, 22:03
  #78
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag ska försöka ge ett mer uttömmande svar lite senare men ville bara säga att jag håller med om din analys.
Blir det något "uttömmande svar" någongång?
Citera
2019-01-04, 01:26
  #79
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Blir det något "uttömmande svar" någongång?

Tack för påminnelsen! Exakt ett år sedan. Ska bara läsa in mig på vad vi pratade om och se om jag kan knåpa ihop något. Hade helt glömt detta.
Citera
2019-01-05, 16:53
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Min tes är att naturvetenskapens bäst före-datum gått ut för länge sedan. Jag kommer i denna post gå igenom några exempel och sedan diskutera dem för att till slut formulera en slutsats.

Exempel

- Cutting edge naturvetenskap har blivit så bisarr och obegriplig att ingen hänger med längre eller kan dra några slutsatser om nya röns användbarhet. Det räcker med att formulera en bisarr teori om strängar och membran i olika dimensioner för att BBC eller Discovery ska rycka ut med kameran och göra en dokumentär. Dessa teorier kan naturligtvis inte bevisas, utan bygger på spekulationen "tänk om det är såhär", vilket får till följd att det faller på kritikerna att försöka motbevisa tokigheterna, vilket självklart också misslyckas eftersom galenskaper inte kan hanteras logiskt. Det värsta är att folk som ser dessa dokumentärer tror att det är på riktigt och att det finns ens ett uns av vetenskaplig stringens i dem.

- Trots alla framsteg i kvantmekanik, raketforskning och strängteori kan vi idag, i postrymdålderns tid, inte längre bygga ett tak som håller för 10 cm snö, tåg som man kan stänga dörrarna på eller genomföra en direktsänd intervju i radio eller TV utan att ljudet och bilden hackar och försvinner. Vi har byggnader som stått i 1.000 år i många städer i Europa utan att de rasat in vid första bästa snöfall, fram tills Alliansen tog över Sverige så gick tågen när de skulle utan att de fick bogseras bort på grund av att dörrarna inte går att stänga och Hyland kunde referera i direktsändning på 50-talet från andra sidan Atlanten utan minsta störning. Orsaker: CAD-lösningar där arkitekterna och ingenjörerna apatiskt klickar på <OK> utan att bedöma rimligheten i den ritning datorn spottat ut, värdelösa skitvagnar från Bombardier och Alstrom som inte är gjorda att framföras utomhus och det värdelösa skämtet Skype som inte kan överföra tal mellan Åmål och Mellerud utan att hacka så att 90 % av informationen faller bort.

- Det finns fabriker för allting redan. Ska du bygga en mobiltelefon behöver du inte längre ha 500 civilingenjörer som sitter och uppfinner i 5 år innan den första prototypen är färdig. Det räcker att konsultera en designer som gått estetprogrammet på gymnasiet för att designa skalet och ladda ner en gratis marknadsundersökning från webben där det framgår vilka funktioner användarna vill ha och sedan skicka skisserna till en mobiltelefonfabrik i Kina så har man en säljbar produkt 2 veckor senare.

Diskussion

Naturvetenskaperna har blivit omsprungna av humanioran och de estetiska ämnena. Ingenjörer, fysiker och matematiker har inte längre någon plats i samhället. Det är de som fyller tekniken med content som är de verkliga vinnarna, inte de som knåpar ihop moderkorten. Esteten, humanisten och samhällsvetaren blir de stora vinnarna i framtiden medan naturvetarna blir förflyttade till dammiga källarlokaler på Skansen. I korthet blir Kakan Hermansson mycket, mycket mer betydelsefull än Kip Thorne. Låt den tanken sjunka in en stund...

Slutsats

Gå estetprogrammet på gymnasiet och lär dig att producera content i det alltmer robotiserade och digitaliserade samhället. Du kommer då att kunna leda samhället in i framtiden och bli chef över naturvetarna som bara kommer ha backoffice-uppdrag kvar i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Nej, jag cherrypickar inte.

Allting är i princip redan uppfunnet och kan framställas i fabriker i Kina för en billig peng. Fysiken hanterar inte längre radium i provrör, utan flummar sig långt, långt bort till osynliga dimensioner och magiska partiklar. Där har du flummet.

Jag ska utmana dig: Vad är det som behöver uppfinnas som vi inte redan har? Tillväxten sköts för övrigt genom att bostadsköparna tar på sig mångmiljonlån, och inte genom att fysiker sitter och fantiserar ihop multipla universum. Pengarna som sedan fyller på tillväxten kommer från krediterna som skapas och går till knäppskallar som gör roliga saker på TV och YouTube. Det finns ingen som vill betala pengar för att se en datatekniker sitta i morgonsoffan hos Malou von Sivers och prata om lödkolvar.

Du har delvis rätt. Det vi behöver ta fram är en tillräckligt bra AI och får det behövs kunskaper i både naturvetenskap och humaniora. Så naturvetenskapen är inte död, men det behöver hjälp av humanioran.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback