Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 20:14
  #1
Medlem
Hej,

Har ett irriterande problem som någon kanske kan hjälpa mig med. Sitter på en fiberuppkoppling (100/100) med en TP-Link C7 Archer som router samt en homeplug WPA8630.
Mitt problem är följande: Då och då (oftast flera gånger dagligen när man råkar sitta inne och uggla med paddan en hel dag) så fryser min uppkoppling. Både router och homeplug har 2.4 samt 5.0 GHz aktiverat och om man t.ex. är uppkopplad på 2.4 så kan det helt plötsligt vara tvärstopp (full WiFi styrka enligt indikator på paddan). Det kan då ta flera minuter innan uppkopplingen kommer tillbaka. Men switchar man över till 5.0 så är det bara att tuta på och köra direkt. Samma problem om man sitter på 5.0 och den hänger sig, bara att switcha till 2.4 och det funkar direkt. När man surfar är problemet mindre irriterande då det går enkelt att byta band. Värre med andra uppkopplade enheter som t.ex. PS4, Apple TV samt högtalare där byte inte är ett direkt alternativ.
Uppkopplingen ut mot världen är inget problem då ett byte av WiFi band ger en direkt lösning på problemet (dock så sitter man ofta och väntar ut frysningen såsom man lärt sig från begynnelsen).
BBK ger mig 115/105 med 3 ms ping (något slöare på 2.4 ~100/105, 5 ms ping).

Någon som haft liknande problem? Finns det någon enkel lösning utan att behöva byta ut befintlig hårdvara? Hade aldrig dessa problem tidigare med Telia ADSL och Thomson gateway.
Citera
2018-01-02, 22:10
  #2
Medlem
Har Homeplugen (verkar vara någon slags räckviddsförlängare via elnätet) samma SSID (dvs synligt namn på nätverken) som på Archern?

Isåfall misstänker jag att homeplugen tappar kontakten med Archern. När datorn roamar (switchar över) till homeplugen utan att du märker det, har du inte längre ngn uppkoppling. En återanslutning till andra bandet kopplar till Archern då denna har högst skenbar signalstyrka av de båda.

Ett möjligt scenario jag kommer på på rak hand, kan vara helt galet...
Citera
2018-01-02, 22:43
  #3
Medlem
Japp, det är sama SSID. Anledningen till att det blev en homeplug var just räckviddsproblem från routern. Jag vet således inte mot vad jag är uppkopplad. Det som jag kan se är en längre svarstid enligt BBK när jag tror mig vara uppkopplad mot homeplug (5-6 ms).
Citera
2018-01-03, 07:12
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Installera appen WiFi Analyzer eller motsvarande på mobilen.
Du kan då se alla WiFi i omgivningen. Den visar kanal och signalstyrka.

Om någon granne använder samma 2.4 GHz kanal som du och har hög signalstyrka så kan den störa dig.
Det gäller inte bara för samma kanal utan även de närmaste kanalerna då de överlappar varandra på det här viset:

https://i.stack.imgur.com/STBTK.jpg

Kanalerna 1, 6 och 11 kan inte störa varandra men kan störa eller bli störda av andra.
Citera
2018-01-03, 10:38
  #5
Medlem
Absolut är det värt att kolla närliggande störande nät, men det är inte troligt att det dödar anslutningen totalt, som i TS fall. Det faktum att ett bandbyte, spelar ingen roll åt vilket håll, löser problemet gör det än mer osannolikt att detta är boven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback