Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 19:50
  #1
Medlem
KchefenLs avatar
Hej FB! gott nytt år!

Jag har gjort ett DNA test på 23andme. Resultatet var ju lite kul men inte så "nyttigt" jag hade tänkt mig att det skulle vara lite "skarpare". Ge mig risker för olika sjukdomar och andra genetiska särskildheter med mig.

Som jag förstått det så delar inte 23andme så mycket sån information, inte vad jag kunde se, utan man kan ladda upp sin rådata på andra ställen. vilka? jag är på särskild jakt efter specifik mutation jag vet jag bär på, vill kolla av testet genom att hitta den i min egna data.
Citera
2018-01-02, 20:27
  #2
Medlem
De gjorde det innan. Jag hann lyckligtvis ta testet för länge sedan när man kunde se rubbet. Men det förbjöds.

Det var i vissa fall väldigt känslig information, typ om du bär på en genetisk sjukdom som gör att du lär dö ung, eller saker som släktingar kanske inte borde veta. De hade 1858140 varningar i stora röda bokstäver innan man fick se rapporterna, men det räckte tydligen inte för de känsliga och nyfikna.

Men jag kan erkänna att jag blev orolig när jag först fick se ett av resultaten. Men jag läste inte så noga och det visade sig att endast en av de nödvändiga generna var aktiva, så jag insåg först någon vecka senare har inte sjukdomen jag blev orolig för. Antar att det funnits folk som blivit lika oroliga och kontaktat sina läkare eller whatever.

Du kan dock ladda ner ditt DNA i rådataform och ladda upp på något annat ställe för att se. Om det nu finns något annat ställe. Mig veterligen var 23andme på den tiden den enda som gav såpass djupa resultat.

För ett par år sedan så fick man ett mail där de berättade att de måste sluta att avslöja sådan information på grund av lagstiftning. Det bollades fram och tillbaka, det försvann och dök upp igen (i reducerad form), för att sedan försvinna helt


Edit:
Holy fuck, vänta lite! Vad glad jag blev nu, jag trodde att rapporterna var för alltid försvunna. Jag skummade igenom nu och såg att det finns en liten länk där det står

"Looking for reports from our previous website experience?
Download Archived Reports"

Den går till https://you.23andme.com/reports/report_archive/

Når du den länken? Jag vet inte om det bara är jag som kan nå den eftersom jag tog mina prover för länge sedan, men om du kan nå den så är ju biffen ordnad.

Där borde man kunna se mer, särskilt i mappen "Inherited Conditions" och "Health Risks"

Edit 2:
Det står dock också:
Citat:
We have preserved access to all of the health and traits reports you received prior to the transition of your account to the new 23andMe experience. We are unable to modify any content within the reports.

Så jag misstänker väl att du tyvärr inte kan se dem.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-01-02 kl. 20:48.
Citera
2018-01-03, 22:50
  #3
Medlem
KchefenLs avatar
Oerhört tacksam för svar! välskrivet dessutom, jag har fått ner hela koden nu, men här tar mina medicinska och tekniska kunskaper slut,

har du någon aning var i koden jag ska leta? eller något ställe som kan filtrera min data, har hittat https://www.snpedia.com/ men det är på långa vägar över min kunskap att söka där.

måste finnas en hel del som sitter i min sits, där man önskade veta mer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback