Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-02, 18:38
  #1
Medlem
trailblasers avatar
Jag köper en lägenhet, jobbar som en röv med att få den i toppskick, marknaden går samtidigt upp, säljer den sedan 2017 med en rejäl vinst.
Nu ska jag betala staten 22% på vinsten. Jag har inte sett någon statlig representant som hjälpte mig med renoveringen eller som bidrog med värdeökningen över huvud taget.

Det går inte ihop! Har jag missat något?
Citera
2018-01-02, 18:45
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Statens behov av pengar och allmän avundsjuka. Var glad att du inte betalar statlig fastighetsskatt (jo, det gör du egentligen) som villaägare gjorde förr. Där kunde det gå åt en månadslön om året bara för att äga ett hus. Lägg därtill reavinstskatt och 10 % ränta på lånet och egentligen hade du inte tjänat en krona på ditt hus.
Citera
2018-01-02, 18:48
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Det motiveras på samma sätt som kapitalvinstskatten. Du investerar på börsen, du tar risken du tjänar pengar - då vill staten ha en del av kakan, 30% i skatt. Staten har inte gjort ett skit men tjänar pengar på dig, trots att du redan betalar skatt på ditt arbete.

#VadFanFårJag?

Editerad.
Citera
2018-01-02, 19:02
  #4
Medlem
Trillskes avatar
Det är så skatter fungerar. Du har blandat ihop det med avgifter. Visserligen har staten gjort sitt bästa för att förvilla er (e.g. en stor del av arbetsgivaravgiften är inte en avgift, osv), men det är ändå svårt att begripa hur snittsvensken kan vara så välrdsunikt dum i huvudet när det kommer till ekonomi och finansiering.

Det som är "konstigt" är att vi tonar ned världens minst dåliga skatt (fastighetsskatt) till förmån för oerhört destruktiva skatter (tex reavinsskatt, även om vi har bra mycket värre exempel). Huruvida det beror på att vi har haft lågstadieelever vid makten eller om det helt enkelt handlar om att makthavare givit sig själv fördelar får du själv utreda.
Citera
2018-01-02, 19:22
  #5
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det motiveras på samma sätt som kapitalvinstskatten. Du investerar på börsen, du tar risken du tjänar pengar - då vill staten ha en del av kakan, 30% i skatt. Staten har inte gjort ett skit men tjänar pengar på dig, trots att du redan betalar skatt på ditt arbete.

#VadFanFårJag?

Editerad.

Man blir ju rosenrasande. Nära att flytta ut i vildmarken bara för att slippa göda staten med pengar för diverse satsningar som bara kommer rasera landet i slutändan. Jag vill inte betala för skäggbarn, jag vill inte betala för diverse flummiga kultursatsningar eller genuspedagoger. Trots denna massiva skatteintäkt behöver personal på sjukhus säkerhetsvakter (talar från egna erfarenheter).
Uppgivenhet är ledordet...
Citera
2018-01-02, 19:34
  #6
Medlem
Flytta till ett vettigt land istället än bo i Sverige så du slipper beskattas till döds.
Citera
2018-01-02, 19:43
  #7
Medlem
Om du hade gjort en förlust på försäljningen så hade du fått dra av 50% av förlusten mot vinst på kapital. På underskott får du 30% skattereduktion upp till 100k. Över det så är det 21% skattereduktion.

Så en motivering till skatt på kapitalvinst är att man får göra avdrag vid förlust och skattereduktion på underskott.
Är det någon som klagar på det?
Citera
2018-01-02, 22:34
  #8
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Stefan brukar inte dyka upp på mitt jobb heller för att hugga i så varför skall han ha någon inkomstskatt av mig?

Jag ser väl kapitalvinstskatt precis som löneksatt. Det är en avgift man betalar för att få bedriva sin verksamhet i ett organiserat samhälle. Ju större verksamhet man bedriver desto högre blir avgiften. Det är precis som när man hyr en affär i en galleria. Ju större affär desto mer hyra men man tjänar också mer på högre omsättning.

Om det vore stenålderskaos så skulle det vara svårt att tjäna några pengar alls.

Nivån kan man förstås alltid diskutera. Progressiv skatt är också för mig svår att motivera.

De enda jag kan respektera rent intellektuellt där är totalkommunister som tycker att skatten skall vara 100% och att alla sedan får lika mycket att leva på. Det fungerar naturligtvis inte men det finns en logisk idé.
Citera
2018-01-02, 23:11
  #9
Medlem
Staten har utgifter, de behöver finansieras.
När du gör en stor transaktion där pengarna hanteras av en bank beroende av tillstånd från staten, samt att de ändrade ägarförhållande på fastigheten registreras, då erbjuds ett ypperligt tillfälle att dra in skatt. Om du vägrar att betala så kan såklart fastigheten säljas, försök ta med den utomlands...
Citera
2018-01-03, 00:22
  #10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag ser väl kapitalvinstskatt precis som löneksatt. Det är en avgift man betalar för att få bedriva sin verksamhet i ett organiserat samhälle. Ju större verksamhet man bedriver desto högre blir avgiften. Det är precis som när man hyr en affär i en galleria. Ju större affär desto mer hyra men man tjänar också mer på högre omsättning.
Du motsätter dig alltså vinstskatt på allt som saknar förankring till Sverige? Eller har du inte helt tänkt igenom detta?
Citera
2018-01-03, 00:34
  #11
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du motsätter dig alltså vinstskatt på allt som saknar förankring till Sverige? Eller har du inte helt tänkt igenom detta?

Jodå, jag har tänkt igenom detta och jag tycker inte investeringar i utlandet som inte är beroende av det svenska samhället skall beskattas här. Hur skulle man motivera det?

De bör beskattas i utlandet enligt det aktuella landets gottfinnande.
Citera
2018-01-03, 00:37
  #12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jodå, jag har tänkt igenom detta och jag tycker inte investeringar i utlandet som inte är beroende av det svenska samhället skall beskattas här. Hur skulle man motivera det?

De bör beskattas i utlandet enligt det aktuella landets gottfinnande.
Okej, men så är det ju inte nu, det är ju samma vinstskatt på saker som inte berör Sverige överhuvudtaget. Men då är jag med på resonemanget.

Det är halva anledningen att fastighetsskatt fungerar så bra. Den andra halvan är att det minimerar toppstyrning av ekonomin, varför det är en mycket bättre lösning än vinstskatt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback