Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-02, 18:38
  #1
Medlem
trailblasers avatar
Jag köper en lägenhet, jobbar som en röv med att få den i toppskick, marknaden går samtidigt upp, säljer den sedan 2017 med en rejäl vinst.
Nu ska jag betala staten 22% på vinsten. Jag har inte sett någon statlig representant som hjälpte mig med renoveringen eller som bidrog med värdeökningen över huvud taget.

Det går inte ihop! Har jag missat något?
Citera
2018-01-02, 18:45
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Statens behov av pengar och allmän avundsjuka. Var glad att du inte betalar statlig fastighetsskatt (jo, det gör du egentligen) som villaägare gjorde förr. Där kunde det gå åt en månadslön om året bara för att äga ett hus. Lägg därtill reavinstskatt och 10 % ränta på lånet och egentligen hade du inte tjänat en krona på ditt hus.
Citera
2018-01-02, 18:48
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Det motiveras på samma sätt som kapitalvinstskatten. Du investerar på börsen, du tar risken du tjänar pengar - då vill staten ha en del av kakan, 30% i skatt. Staten har inte gjort ett skit men tjänar pengar på dig, trots att du redan betalar skatt på ditt arbete.

#VadFanFårJag?

Editerad.
Citera
2018-01-02, 19:02
  #4
Medlem
Trillskes avatar
Det är så skatter fungerar. Du har blandat ihop det med avgifter. Visserligen har staten gjort sitt bästa för att förvilla er (e.g. en stor del av arbetsgivaravgiften är inte en avgift, osv), men det är ändå svårt att begripa hur snittsvensken kan vara så välrdsunikt dum i huvudet när det kommer till ekonomi och finansiering.

Det som är "konstigt" är att vi tonar ned världens minst dåliga skatt (fastighetsskatt) till förmån för oerhört destruktiva skatter (tex reavinsskatt, även om vi har bra mycket värre exempel). Huruvida det beror på att vi har haft lågstadieelever vid makten eller om det helt enkelt handlar om att makthavare givit sig själv fördelar får du själv utreda.
Citera
2018-01-02, 19:22
  #5
Medlem
trailblasers avatar
Citat: