Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-02, 11:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Tack för svar.

Jag har ett par SOL Republic hörlurar och jag tycker det blir jäkligt bra ljud när jag lyssnar i de men sen när jag tar av de och lyssnar i högtalarna så blir det inte detsamma.

Det är därför jag är tveksam till datorhögtalare i detta sammanhang.

Det är inte högtalarna du ska vara tveksam till, det är hörlurarna till 100%. Jag hade hellre mixat i några kassa logictech högtalare för 400 kr än enbart i hörlurar.

När jag inte har tillgång till studio utan bara random datorhögtalare + mina audio technica ath-m50 hörlurar så skapar jag ofta musiken och upplägget först i högtalare. Då får man en naturlig aura och grundmixning som är väldigt svår att få till i hörlurar, sedan kan jag för det mesta finslipa en hel del i hörlurar men sedan måste jag ta projektet in i en ordentlig studio för att kunna göra en bra mixdown.

Sedan tror jag att dina hörlurar är kassa.
__________________
Senast redigerad av anjuna5 2018-01-02 kl. 11:57.
Citera
2018-01-02, 12:05
  #14
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
I de flesta fall kan du trava in med ett USB-minne, en bränd skiva eller skicka en fil till återförsäljaren som denne kan spela upp från sin mobil i de högtalare du önskar prova. De brukar bara bli taggade och tycka det är roligt att lösa ditt "ljudproblem" - så mycket kul händer inte på HiFi-klubben, Pause eller Hembiobutiken en vanlig tisdag och bare in mind att de flesta är ljudbesserwisser's och älskar att delge sin kunskap kring AUDIO.

Tack för tipset. Nu är det bara det att jag bor i "obygden" så det är inte bara att trava in. Det krävs lite reseplanering :-)
Citera
2018-01-02, 12:11
  #15
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Det är inte högtalarna du ska vara tveksam till, det är hörlurarna till 100%. Jag hade hellre mixat i några kassa logictech högtalare för 400 kr än enbart i hörlurar.

När jag inte har tillgång till studio utan bara random datorhögtalare + mina audio technica ath-m50 hörlurar så skapar jag ofta musiken och upplägget först i högtalare. Då får man en naturlig aura och grundmixning som är väldigt svår att få till i hörlurar, sedan kan jag för det mesta finslipa en hel del i hörlurar men sedan måste jag ta projektet in i en ordentlig studio för att kunna göra en bra mixdown.

Sedan tror jag att dina hörlurar är kassa.

Det var sköt att höra att mina hörlurar är kassa :-)
Jag har inte så mycket kunskap om den tekniken heller.

En sak som jag inte nämnt här tidigare som är MYCKET VIKTIGT ATT KÄNNA TILL.

Jag har kolossalt lätt att få höjda tinnitus-nivåer vid hörlurslyssning. Jag har tinnitus sen tidigare och är mycket känslig för vissa ljud.

Det borde vara den största orsaken till att sluta använda hörlurar. Eller åtminstone decimera användningen av de så mycket det bara går.

Jag måste använda de ibland med hänsyn taget till övriga familjen som bor i samma hus :-)
Citera
2018-01-02, 12:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Det var sköt att höra att mina hörlurar är kassa :-)
Jag har inte så mycket kunskap om den tekniken heller.

En sak som jag inte nämnt här tidigare som är MYCKET VIKTIGT ATT KÄNNA TILL.

Jag har kolossalt lätt att få höjda tinnitus-nivåer vid hörlurslyssning. Jag har tinnitus sen tidigare och är mycket känslig för vissa ljud.

Det borde vara den största orsaken till att sluta använda hörlurar. Eller åtminstone decimera användningen av de så mycket det bara går.

Jag måste använda de ibland med hänsyn taget till övriga familjen som bor i samma hus :-)

Det går inte att skapa bra musik med hörlurar ändå
Citera
2018-01-02, 12:23
  #17
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Tack för tipset. Nu är det bara det att jag bor i "obygden" så det är inte bara att trava in. Det krävs lite reseplanering :-)

I see! Reseplanera och fixa nått bra för dig själv sedan!
Citera
2018-01-02, 16:16
  #18
Medlem
Crabalockers avatar
Jag fick tips om ett par Yamaha HS7 till ett bra pris från DLX Music i Stockholm.

Kan det va nåt?
Citera
2018-01-07, 20:03
  #19
Medlem
Crabalockers avatar
Det blev de Yamaha HS7.

Fast jag har ett problem. Läs:

(FB) Hur får jag högtalarna att låta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback