Tre nya ska in, samtliga har fått 3.5/5 i betyg. Kastar även om ordningen lite. Vissa filmer växer efter några dagar samtidigt som andra inte lämnar det avtryck man trott direkt efteråt. Så är det. Av nykomlingarna lyfter jag fram
Il giorno della civetta (The Day of the Owl 1968) som var sevärd över förväntan. Coola Franco Nero spelar snut på Sicilien som utreder ett mord. Tystnadskultur, tjallare, Claudia Cardinale, Lee J. Cobb som mafioso är några av ingredienserna och jag kommer inte på så mycket negativt att skriva om filmen. En rekommendation.
Således:
4/5
1. Khane-ye doust kodjast? (Where Is My Friends House, Kiarostami 1987)
2. The Shape of Water (Del Toro, 2017)
3. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (McDonagh, 2017)
4. Der kommer en dag (Nielsen, 2016)
3.5/5
5.Letyat zhuravl (The Cranes Are Flying, Kalatozov 1957)
6. Zire darakhatan zeyton (Through the Olive Trees, Kiarostami 1994)
7. The Night of the Hunter (Laughton, 1955)
8. Bird People (Ferran 2014)
9. Il giorno della civetta (The Day of the Owl, Damiani 1968)
10. Blue Velvet (Lynch 1986)
11. The Square (Östlund, 2017)
12. Perfetti sconosciuti (Perfect Strangers, Genovese 2016)
13. Divines (Benyamina, 2016)
14. The Lady from Shanghai (Welles, 1947)
15.
16.
17.
18.
19.
20.