Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-07, 09:48
  #13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Ett exempel är att jag ibland blandar ihop Arnold S och Sylvester S

Ibland kunde jag svära på att Arnold spelade Judge Dredd och Sylvester spelade i running man. (Heter den väl om jag inte missminner mig)

Kan det vara så att i andra universum så har rollsättningen sett annorlunda ut?
Eller kan det vara så att det är snarlika skådespelare på alla sätt? Och kan det vara så att hjärnan inte hanterar specifika bilder utan snarare mönster? Och kan det därför vara så att de snarlika skådespelarna Stallone och Schwarzenegger är lätta att förväxla, då de är av samma typ?

För det är ju lustigt att det bara är paralella universa som nästan liknar vårt som folk "influeras" av. Men om 1000 pers påstår att Palme aldrig blev mördad, så är de foliehattar och inte alls något bevis för ett parallellt universum.
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-05-07 kl. 09:52.
Citera
2018-05-08, 00:05
  #14
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Eller kan det vara så att det är snarlika skådespelare på alla sätt? Och kan det vara så att hjärnan inte hanterar specifika bilder utan snarare mönster? Och kan det därför vara så att de snarlika skådespelarna Stallone och Schwarzenegger är lätta att förväxla, då de är av samma typ?

För det är ju lustigt att det bara är paralella universa som nästan liknar vårt som folk "influeras" av. Men om 1000 pers påstår att Palme aldrig blev mördad, så är de foliehattar och inte alls något bevis för ett parallellt universum.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att människan gravt överskattar sin egen betydelse.

Vi förstår inte världen så vi hittar på historier som passar oss.

Vi förstår inte hur vi kom att bli så vi diktar upp skapelseberättelser.

Vi vet inte hur vi ska förhålla oss till varandra så vi hittar på religioner för att förena oss.

Vi förstår inte hur vi ska förhålla oss till att minnen inte är precisa och faktiska utan rätt så problematiska så vi hittar på begrepp som "mandelaeffekten" och parallella universum.

Personligen tror jag inte på olika universum. Jag tror att det finns ett universum och det påverkar inte vad människan gör för val.
Tid är också ett begrepp som vi själva har hittat på. Därför är tidsresor såklart omöjliga. Om vi är tio miljarder människor på jorden som alla påverkar varandra så måste alla tänka samma tanke och göra samma handling igen om någon människa ska kunna resa i tiden och det förstår ju alla att det skulle aldrig hålla.

Vi är som sagt tio miljarder människor. om 1% har för sig att Mandela dog mycket tidigare. Hur stor andel av världens befolkning har då "mandelaeffekten"? En liten andel men en betydande mängd.
Citera
2018-05-08, 14:52
  #15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Vi är som sagt tio miljarder människor. om 1% har för sig att Mandela dog mycket tidigare. Hur stor andel av världens befolkning har då "mandelaeffekten"? En liten andel men en betydande mängd.
Men varför kalla den för det då? Att bara 1% tar fel på en historiskt viktig men då irrelevant persons död är inget märkligt. De som säger att folk som minns fel i själva verket gör något annat vill bara göra sig själva märkvärdiga.
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-05-08 kl. 14:54.
Citera
2018-05-10, 18:49
  #16
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Jag såg i lokalblaskan en förlovningsannons för en kille jag var vän med som barn och knappt träffat sedan dess. Han har ett unikt namn så det var inga problem att förstå vem det handlade om. Berättade detta för mina föräldrar, eftersom killen ifråga är son till ett par som mina föräldrar ofta umgicks med under min barndom.

Sedare hörde dock morsan av sig och sa att hon kollat upp detta, och det visade sig att killen aldrig ens har haft en flickvän. Jag började bläddra frenetiskt i tidningar och även googla men hittade aldrig annonsen igen.
Citera
2018-05-12, 11:08
  #17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Diskussioner om det paranormala, tidsresor och parallella universum får tas någon annanstans. Här diskuterar vi Mandelaeffekten.

/Mod
Citera
2018-05-26, 01:22
  #18
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men varför kalla den för det då? Att bara 1% tar fel på en historiskt viktig men då irrelevant persons död är inget märkligt. De som säger att folk som minns fel i själva verket gör något annat vill bara göra sig själva märkvärdiga.

Varför den kallas för "mandelaeffekten" är ju på grund av att en stor grupp människor hade för sig att Nelson Mandela hade avlidit mycket tidigare.
Citera
2018-08-05, 14:17
  #19
Medlem
realmuadibs avatar
Jag har precis forskat fram att det bara finns en version på filmen Shawshank Redemption, konstigt för jag har sett 3 och det är inte den enda filmen som det är så med. Jag har fotografiskt minne ibland så det är inte där skon klämmer.

Den här tråden borde flyttas till "övriga diskussioner", finns 1 (dåligt betitlad) i paranormal underdelen och så den här i psykologi delen, passar inte.
__________________
Senast redigerad av realmuadib 2018-08-05 kl. 14:21.
Citera
2019-04-28, 05:59
  #20
Medlem
Två nya mandelaeffekter för Sverige:

1. Strofen "jag vet att jag hängde i världsomsusat träd" från Den höges sång i Erik Brates översättning av Eddan är nu "jag vet att jag hängde på det vindiga trädet".

Jag har läst den här versen jag vet inte hur många gånger sedan 90-talet. "Det världsomsusade trädet" brukade vara en klassisk metafor för Yggdrasil. Nu finns inte uttrycket över huvud taget.

2. Strofen "jag vet att du är och förblir vad du var" i svenska nationalsången är nu "jag vet att du är och du blir vad du var".

Den mandelaeffekterade strofen är obegriplig. Man kan inte bli vad man var om man redan är det.
Citera
2023-07-16, 19:43
  #21
Medlem
zombie-nations avatar
Jag vet inte om detta är en förändring i smak eller om det verkligen har bytt men.

När lasagne började bli vanligt på 90-talet hade man ostsås mellan lagren. Vare sig man åt hemma eller ute.

Nu är det vit sås mellan och ost uppepå.
Citera
2023-11-29, 08:27
  #22
Medlem
Är det bara jag som tycks minnas att det fanns en del av Kalle ankas julafton där långben åker skidor. Men mina vänner säger att den aldrig har funnits. Är det någon mer som kan minnas detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback