Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 00:58
  #1
Medlem
Jag har funderat på att ta gitarr lektioner eller om det är värt det, jag har spelat i ca 5 år och det känns som jag har fastnat lite, det går för sakta framåt, vill lära mig mer. Jag spelar mestadels metal (thrash, heavy) om det har någon betydelse. Och ni som har tagit lektioner innan, vad lär man sig? är det värt det?
Citera
2018-01-02, 01:01
  #2
Avstängd
På gitarrlektioner är det mycket fokus på att lära sig och bli bättre på att spela gitarr!
Citera
2018-01-02, 01:19
  #3
Medlem
petolvans avatar
Klart det kan vara bra att ta gitarrlektioner men personligen hade jag inte tyckt att det var värt det för mig. Kan ge dig lite tips som hjälper mig när jag känner att jag "fastnar" eller inte utvecklas som jag tycker att jag borde.

Först och främst, allt finns att hitta på Youtube. Du har tusentals gitarrlärare och musiker som sitter och lär ut sina knep och metoder för att göra dig bättre.

När du spelar, försök att inte känna någon press över att du måste bli bättre eller att du har fastnat, jag vet att det kan vara lätt och sitta och spela samma skit hela tiden. Spela med känsla, du kan sitta och spela två ackord men försök att lägga in så mycket känsla i dom två ackorden som möjligt och det blir genast roligare.

Spela till en backing track på youtube (en vanlig låt funkar också). Detta är kul och otroligt bra träning. Du upptäcker nya sätt att spela på och du kommer förstå bättre hur gitarren är uppbyggd. Vad du kan göra och inte kan göra osv.

Vidga din genre. Spelar du metal blir du troligen snabb m.m men prova på nya grejer också. Nu gillar jag att spela blues och gammal rock men experimentera med olika stilar. Var kreativ och nytänkande. Musik handlar mycket om kreativitet.

Och final statement: Att vara en snabb gitarrist gör dig inte till en bra gitarrist.
Citera
2018-01-02, 01:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petolvan
Klart det kan vara bra att ta gitarrlektioner men personligen hade jag inte tyckt att det var värt det för mig. Kan ge dig lite tips som hjälper mig när jag känner att jag "fastnar" eller inte utvecklas som jag tycker att jag borde.

Först och främst, allt finns att hitta på Youtube. Du har tusentals gitarrlärare och musiker som sitter och lär ut sina knep och metoder för att göra dig bättre.

När du spelar, försök att inte känna någon press över att du måste bli bättre eller att du har fastnat, jag vet att det kan vara lätt och sitta och spela samma skit hela tiden. Spela med känsla, du kan sitta och spela två ackord men försök att lägga in så mycket känsla i dom två ackorden som möjligt och det blir genast roligare.

Spela till en backing track på youtube (en vanlig låt funkar också). Detta är kul och otroligt bra träning. Du upptäcker nya sätt att spela på och du kommer förstå bättre hur gitarren är uppbyggd. Vad du kan göra och inte kan göra osv.

Vidga din genre. Spelar du metal blir du troligen snabb m.m men prova på nya grejer också. Nu gillar jag att spela blues och gammal rock men experimentera med olika stilar. Var kreativ och nytänkande. Musik handlar mycket om kreativitet.

Och final statement: Att vara en snabb gitarrist gör dig inte till en bra gitarrist.
Tack för tipset, ska försöka lära mig något helt nytt kanske några rush låtar förmodligen
Citera
2018-01-02, 08:08
  #5
Medlem
Z2361s avatar
Prövade det en gång själv. Var inte värt pengarna. Däremot att bara spela ilag med kompisar som är bättre har gett mig mycket!
Citera
2018-01-02, 08:22
  #6
Medlem
Bulkninjas avatar
Beror ju vem läraren är. Är det någon som är väldigt duktig kan han säkert ge fingervisningar om
du har dåliga ovanor, eller hur du ska spela bättre.

Men tänk att alla spelar inte på samma sätt. Bara för att något fungerar för en person betyder inte att det är bra för alla.
Ta bara som exempel Van Halen håller plektrumet med tre fingrar eller Marty Friedmans handposition.
Bägge spelar som de är utvecklingsstörda men lyckas ju ganska bra ändå.

Spela olika artister och träna alltid på något som är svårare än vad du klarar av.

Du blir bättre av att spela 3timmar i sträck än 30min 6dagar i rad.
Bäst blir du givetvis av att spela 3tim/dag
Citera
2018-01-02, 21:39
  #7
Medlem
Det är ett stort misstag att inte ta lektioner anser jag, att envist sitta själv och traggla sig igenom sånt andra redan vandrat vägen före och kan lära ut mycket snabbare känns bara trotsigt. Det blir precis som du beskriver här, man fastnar, man spelar långsammare, pushar inte sig själv lika snabbt. Efter 6 månader inser man att man fortfarande lirar samma låtar som innan. En lärare hade gått igenom hela böcker med dig på 6 månader. Så även om det finns mycket youtube och det är oftast rådet här så anser jag att dom inte vet ett skit vad dom pratar om. Det är svårt att progressivt pusha sig framåt med precis det du behöver ensam via youtube. När man kommit längre så kan man komplettera med youtube men att börja med youtube eller ha det till sin lärare anser jag vara väldigt dåligt.

Lärare är definitivt värt det!
Citera
2018-01-04, 00:23
  #8
Medlem
Jag har både gett och tagit lektioner. När jag ger lektioner utgår jag från vad eleven vill lära sig. Sedan skräddarsyr vi tillsammans vad som är vägen mot målet. Jag brukar förklara varför jag anser att vissa steg behövs. Detta gäller oavsett genre, tycker jag.

Jag har tagit olika typer av lektioner. För ca tio år sedan ville jag slipa mitt solospel och satte upp en vända med en kille som är erkänt duktig och som dessutom hade gett en del lektioner. Med just honom funkade det inte för mig så jag la ner efter två lektioner.

Idag spelar jag mycket på 8- och 9-strängade gitarrer och försöker lära mig att spela med båda händerna likt man gör på ett piano. Tar inga konkreta lektioner men följer en snubbe via Patreon. Så brukar jag kolla på hans videor och lägger till olika saker till min övningsrepertoar.

Youtube är annars bra. Som nån annan sa så finns det hur mycket som helst där. Identifiera vad du vill lära dig och slå in det som sökord plus "how to play" så är du hemma.
Citera
2018-03-11, 13:52
  #9
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
Jag har funderat på att ta gitarr lektioner eller om det är värt det, jag har spelat i ca 5 år och det känns som jag har fastnat lite, det går för sakta framåt, vill lära mig mer. Jag spelar mestadels metal (thrash, heavy) om det har någon betydelse. Och ni som har tagit lektioner innan, vad lär man sig? är det värt det?


Absolut värt det om du har en bra lärare. En sådan skall ta vara på dina styrkor och få dig att utveckla din nyfikenhet och hjälpa dig inte bara rent tekniskt, utan även filosofiskt.
Citera
2018-03-11, 13:54
  #10
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Marty Friedmans handposition.


Har dock ändrat den över tid, och ser mindre utvecklingsstört ut nuförtiden, då han själv insåg begränsningarna med att hålla plektrumet som han gjorde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback