Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-04, 22:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Du kan ju fortfarande köpa de enskilda aktierna i respektive ETF, visst lite mer jobb, men möjligtvis också en bättre affär. Jag håller med om att det är tråkigt att inte kunna köpa amerikanska ETFer för tillfället och jag hoppas verkligen det löser sig inom kort. Mest troligt genom en "Kunskapsprövning" eller ansvarsfriskrivning som de börjat införa nu också i snarlikt syfte bl.a. för att kunna blanka.

Sen tillhör jag dem som inte tycker de ska vara så jävla svårt att placera sina pengar på ett vettigt och ärligt sätt, och information som alla avgifter ska man inte behöva gräva efter. Av de sakerna som listas här https://www.avanza.se/mifid.html är det svårt att hitta något som skulle ge en mindre effektiv marknad.

Sen att de bakom Allra, Solidar och Falcon Funds har betett sig på ett sätt som de allra flesta andra fondbolag lyckas rätt bra med att inte göra, och myglat bort miljardbelopp av kundernas kapital är ju en diskussion i sig...
Som någon med insyn, som i sitt yrke kommer regleras mycket hårdare genom mifid2, kan jag säga att det finns mycket ni inte ser och troligen inte ens kommer att märka av. Så tänk er för innan ni kritiserar mifid2 (inte riktat specifikt mot personen jag nu citerar) då lagen bland annat ökar er säkerhet och rätt gentemot all form av finansiell rådgivning. Vissa här gnäller över att ni inte kommer kunna handla vissa värdepapper och skyller på den del av befolkningen med mindre intresse för placeringar, men detta är ju något som med säkerhet kommer avhjälpas inom kort. För min del, på grund av rötägg i branschen som skor sig på andra, så blir det en jävla massa extra jobb och det kommer aldrig att avhjälpas.

Med det sagt, håll er till fakta om ni skall slänga er med stora meningar som att miljarder har förskingrats av vissa av dessa rötägg. Falcon Funds stal pengar, korrekt, men gällande Allra och Solidar så finns det än så länge inga bevis över huvud taget, vilket gör er glada deltagare i en häxjakt. Men det är kanske ok att bränna folk utan bevis. Kan mycket möjligt vara kopior av Falcon, men tills det bevisas så ta det lite lugnt.
Citera
2018-01-06, 19:19
  #14
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Du kan ju fortfarande köpa de enskilda aktierna i respektive ETF, visst lite mer jobb, men möjligtvis också en bättre affär. Jag håller med om att det är tråkigt att inte kunna köpa amerikanska ETFer för tillfället och jag hoppas verkligen det löser sig inom kort. Mest troligt genom en "Kunskapsprövning" eller ansvarsfriskrivning som de börjat införa nu också i snarlikt syfte bl.a. för att kunna blanka.

Sen tillhör jag dem som inte tycker de ska vara så jävla svårt att placera sina pengar på ett vettigt och ärligt sätt, och information som alla avgifter ska man inte behöva gräva efter. Av de sakerna som listas här https://www.avanza.se/mifid.html är det svårt att hitta något som skulle ge en mindre effektiv marknad.

Sen att de bakom Allra, Solidar och Falcon Funds har betett sig på ett sätt som de allra flesta andra fondbolag lyckas rätt bra med att inte göra, och myglat bort miljardbelopp av kundernas kapital är ju en diskussion i sig...
Absolut kan man det. Och med fonder där innehaven är få så går ju detta alldeles utmärkt. Detta fungerar dock inte med fonder som t.ex. ETFMG Video Game Tech ETF som har sjukt många olika innehav (alla under 3% utav totala portföljen): http://www.etfmgfunds.com/gamr/
Så vad är alternativet här egentligen? Inga. Möjligen öppna konto hos utländsk mäklare (i staterna) och slussa över pengar dit - och sen hem... och då blir det skoj med skatter. ISK är ju en svensk lyx.
Citera
2018-01-06, 20:23
  #15
Medlem
orvar2014s avatar
Om jag förstått det rätt så är grundproblemet att informationen måste översättas till det lokala språket. Lösningen inom EU (som jag för övrigt numera anser vi ska lämna...) är att öppna depå på engelska Degiro. All efterfrågad information för RTF'er ska finnas där, men på engelska.... Att det kommer översättas till svenska ser jag som osannolikt. I alla fall var det den info jag fick när jag pratade med degiros engelska kundtjänst. Surt med ISK möjligheten...
Citera
2018-01-07, 10:42
  #16
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Om jag förstått det rätt så är grundproblemet att informationen måste översättas till det lokala språket. Lösningen inom EU (som jag för övrigt numera anser vi ska lämna...) är att öppna depå på engelska Degiro. All efterfrågad information för RTF'er ska finnas där, men på engelska.... Att det kommer översättas till svenska ser jag som osannolikt. I alla fall var det den info jag fick när jag pratade med degiros engelska kundtjänst. Surt med ISK möjligheten...

Om det är så att allt bara hänger på språket så är det fruktansvärt löjligt. Man har lärt ut engelska som språk i grundskolan sen 50-talet och de allra flesta exponeras för det dagligen...
Citera
2018-01-07, 21:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Om det är så att allt bara hänger på språket så är det fruktansvärt löjligt. Man har lärt ut engelska som språk i grundskolan sen 50-talet och de allra flesta exponeras för det dagligen...

Är tydligen inte bara språket som ställer till det utan även hur ETF-aktörerna redovisar (eller inte redovisar) kostnaderna för sina produkter. ETF-bloggen skrev ett inlägg kring detta.
https://www.etfsverige.se/etfbloggen...vaarar-handeln
Citera
2018-01-08, 20:41
  #18
Medlem
Briggsjos avatar
Kan inte köpa Nordeas Småbolagsfond Norden utan endast sälja den.
Har även detta med ovanstående att göra eller bara ett tillfälligt fel?
Citera
2018-01-08, 20:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Kan inte köpa Nordeas Småbolagsfond Norden utan endast sälja den.
Har även detta med ovanstående att göra eller bara ett tillfälligt fel?
Försöker du fylla på befintligt innehav eller försöker du köpa den i en helt annan försäkring/konto än där du redan har pengar i den?

https://www.nordea.se/privat/sparand...rans-hojs.html
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-01-08 kl. 20:57.
Citera
2018-01-08, 21:16
  #20
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Försöker du fylla på befintligt innehav eller försöker du köpa den i en helt annan försäkring/konto än där du redan har pengar i den?

https://www.nordea.se/privat/sparand...rans-hojs.html

Ville köpa den utan tidigare ägt något och då kom det upp information att man bara kunde sälja den.
Sen har den ingen historik på Avanza längre ser jag nu trots 5 stjärnor morningstar.
Citera
2018-01-08, 22:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Ville köpa den utan tidigare ägt något och då kom det upp information att man bara kunde sälja den.
Sen har den ingen historik på Avanza längre ser jag nu trots 5 stjärnor morningstar.
Följ då länken jag postade så ser du varför du inte kan köpa fonden.
Citera
2018-01-14, 22:54
  #22
Medlem
Någon som testat öppna konto på någon amerikansk handlare?
Såg t.ex. att interactivebrokers.com ska funka.
Citera
2018-01-15, 19:39
  #23
Medlem
svampdamps avatar
Hur får jag nu exponering mot Vietnam utan att betala hutlösa förvaltningsavgifter?
Citera
2018-01-15, 20:45
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nvm
Du menar väl VNM, https://www.vaneck.com/etf/equity/vna/overview/
Förvaltningsavgift på 0,66% får väl ses dom bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback