Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-01, 08:07
  #1
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
https://www.dn.se/nyheter/varlden/ma...ll-narkomaner/

Den autonoma kinesiska spelhålan Macao driver ett framgångsrikt skademinimeringsprojekt där man ger Macao´s narkomaner runt 5000 kr i månaden utan att behöva arbeta, plus 10000 kr i slutet av varje år, och de får rena sprutor i ett sprututbytesprogram där de får mat och kaffe för sina inlämnade gamla sprutor.
Utöver det får man även ett bidrag om man väljer att studera.

Psykologen Inês Lousa som jobbar på centret är mycket nöjd med programmet:
Citat:
"– Vi vill locka in dem hos oss. Den sociala samvaron är viktig. När drog*användare hamnar utanför blir deras missbruk bara värre, säger psykologen Inês Lousa.

Hon arbetar med projektet sedan flera år tillbaka och är nöjd med resultatet.

– På nästan tre år har vi inte haft ett enda nytt hiv-fall, säger hon."

Kombinationen med en form av "medborgarlön" känns mycket fräsch och bidrar till att narkomanerna inte i lika stor utsträckning behöver begå brott för att finansiera sina drogvanor.
Påminner om projektet som fanns/finns i Schweiz där narkomanerna inte heller behövde betala för sitt heroin vilket hade en positiv effekt på deras brottsaktivitet, vilket märktes på minskad brottslighet bland heroinisterna som var med i projektet.
Sen känns det även kul att den som startade detta program är en Portugis som själv blev drogfri från sitt heroinmissbruk genom Portugals framgångsrika skademinimeringsprogram.
En portugisisk succé-export med andra ord!

Att diskutera:
Finns det fler länder där projekt likt detta finns i dagsläget?
Hur skulle detta fungera i Sverige?
Är det kanske som vanligt att "vi svenskar är inte som dom och därför skulle det inte fungera här bla bla bla bla....."?
Kan vi med start detta nya år nu kanske få en narkotikapolitik som baseras på vad som visat sig fungera på andra håll i världen eller är det, som jag tror, alldeles för mycket att hoppas på?

Gott nytt år allihopa!
__________________
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2018-01-01 kl. 08:39.
Citera
2018-01-01, 09:01
  #2
Medlem
Mullrets avatar
I Danmark finns liknande program där narkomaner får tillgång till rena sprutor, sjuksköterskor och vård. Dessutom syntetiska ersättningar för narkotikan.

Mycket bra, hjälp till självhjälp är vägen framåt.

Importörerna av narkotika kan de hänga i närmsta lyktstolpe.
Citera
2018-01-01, 09:09
  #3
Medlem
Låter ju jävligt chill och jävligt logiskt. Men finns det någon baksida på detta? Ska vi verkligen ge varje kriminell en fast inkomst på 5.000 kr, tänker bara själv vad jag hade kunnat göra med dom, haha.

Men var kommer heroinet ifrån då? Är det verklig smart att garantera en inkomst för en "knarkbaron" för att du ger en missbrukare en fast inkomst till att köpa dennes knark?


Hur många slutar knarka av ett sådant program?
Citera
2018-01-01, 11:31
  #4
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Det hade ju varit jävligt gött. Jag vet ju själv vilket helvete det är att leva på socbidrag som sprutnarkoman. Visst, ingen superduperskillnad i "lön", ca 1500/mån. Men på ett år+10.000 så snackar vi ju skillnad. Vet inte hur mycket brott jag begått under alla mina år, men det är närmare oändligt.
Citera
2018-01-01, 12:03
  #5
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I Danmark finns liknande program där narkomaner får tillgång till rena sprutor, sjuksköterskor och vård. Dessutom syntetiska ersättningar för narkotikan.

Mycket bra, hjälp till självhjälp är vägen framåt.

Importörerna av narkotika kan de hänga i närmsta lyktstolpe.
I Sverige har vi också sprututbytesprogram där man kan få rena sprutor, samt olika substitutprogram.
Danmark har väl tagit detta ytterligare ett steg med fk fixrum där man kan ta sina droger i en övervakad lokal där sjukvårdspersonal finns tillgänglig, vilket resulterar i färre överdoser bl.a.
Detta börjar det snackas om i Sverige nu bland de olika partierna.
Inga partier har än så länge vågat ta tag i detta ordentligt, men det tas upp på deras partikonvent och debatteras i alla fall, och det är ju alltid något. Det är ju trots allt Sverige vi talar om, narkotikapolitikens Nordkorea.
Citera
2018-01-01, 12:12
  #6
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Låter ju jävligt chill och jävligt logiskt. Men finns det någon baksida på detta? Ska vi verkligen ge varje kriminell en fast inkomst på 5.000 kr, tänker bara själv vad jag hade kunnat göra med dom, haha.
Helst bör man ju inte betrakta dom som "kriminella" då drogbruk inte bör vara illegalt, men det är en diskussion för en annan tråd.
Det är dock betydligt bättre ur en samhällsekonomisk synvinkel att se till att sprutnarkomaner inte behöver begå brott för att få ihop till sina droger.
Kriminaliteten som denna grupp människor står för kostar samhället betydligt mer per månad än 5000 kr.

Citat:
Men var kommer heroinet ifrån då? Är det verklig smart att garantera en inkomst för en "knarkbaron" för att du ger en missbrukare en fast inkomst till att köpa dennes knark?
Samhället har ju också¨ett val att göra här. Vill man fortsätta att finansiera dessa "knarkbaroner" genom att hålla narkotikan illegal, eller bör man kanske ta och ta kontrollen själva över både produktion och försäljning och på så sätt stärka sina statsfinanser ytterligare?

Citat:
Hur många slutar knarka av ett sådant program?
Betydligt fler än utan program likt detta.
I dessa sprututbytesprogram/fixrum som finns i västvärlden vet jag att den sjukvårdspersonal som arbetar på dessa centraler också aktivt arbetar för att få missbrukarna att sluta droga och erbjuda dom behandling för att få ett drogfritt liv.
Och det säger sig självt att det är betydligt större chans att en sådan missbrukare nappar på ett sådant erbjudande än om samme missbrukare hade varit tvungen att gömma sig och ta sin fix under en bro eller på en toalett någonstans.
Citera
2018-01-01, 12:14
  #7
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Det hade ju varit jävligt gött. Jag vet ju själv vilket helvete det är att leva på socbidrag som sprutnarkoman. Visst, ingen superduperskillnad i "lön", ca 1500/mån. Men på ett år+10.000 så snackar vi ju skillnad. Vet inte hur mycket brott jag begått under alla mina år, men det är närmare oändligt.
Icke att förglömma att de också erbjuder bidrag för att utbilda sig, vilket är en mycket bra sak.
Citera
2018-01-01, 17:49
  #8
Medlem
FETochFULs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Det hade ju varit jävligt gött. Jag vet ju själv vilket helvete det är att leva på socbidrag som sprutnarkoman. Visst, ingen superduperskillnad i "lön", ca 1500/mån. Men på ett år+10.000 så snackar vi ju skillnad. Vet inte hur mycket brott jag begått under alla mina år, men det är närmare oändligt.


Där är jag idag. Men har fått gjort utredning på behandling och medicin är på gång. Samt uppgradering till försäkringskassan så slipper iaf snål-soc.
Citera
2018-01-01, 20:19
  #9
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Låter ju jävligt chill och jävligt logiskt. Men finns det någon baksida på detta? Ska vi verkligen ge varje kriminell en fast inkomst på 5.000 kr, tänker bara själv vad jag hade kunnat göra med dom, haha.

Men var kommer heroinet ifrån då? Är det verklig smart att garantera en inkomst för en "knarkbaron" för att du ger en missbrukare en fast inkomst till att köpa dennes knark?


Hur många slutar knarka av ett sådant program?
Fundera på vad ett brott kostar. Troligen mer än 5k plus en massa besvär.
Kan månadspengen få bort ett par brott blir det ju vinst i slutänden

Drogberoende är ju en sjukdom som ger biverkningen att du måste stjäla, människan behöver ju i sig inte vara en skurk.
__________________
Senast redigerad av pollenper 2018-01-01 kl. 20:23.
Citera
2018-01-02, 09:29
  #10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Icke att förglömma att de också erbjuder bidrag för att utbilda sig, vilket är en mycket bra sak.

I det danska fallet så var det att många jobbade som hantlangare på byggen eller hade egna jobb som snickare, vvs-montör eller liknande.

Som tråden även avhandlar så spar samhället mycket då småbrotten minskar. En narkoman behöver ju bara sin fix för kunna leva som vanligt. Är den gratis så minskar småbrotten.

Danskarna har en helt annan pragmatisk förhållning till narkotika. Svenskarna är tvehågsna, fega och vill vara PK utan veta hur.
Citera
2018-01-02, 18:41
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Låter ju jävligt chill och jävligt logiskt. Men finns det någon baksida på detta? Ska vi verkligen ge varje kriminell en fast inkomst på 5.000 kr, tänker bara själv vad jag hade kunnat göra med dom, haha.

Men var kommer heroinet ifrån då? Är det verklig smart att garantera en inkomst för en "knarkbaron" för att du ger en missbrukare en fast inkomst till att köpa dennes knark?


Hur många slutar knarka av ett sådant program?
Problemet är att det kostar så mycket mer att inte ge dessa pengar, så själva verket en besparing.
Sen är heroin extremt billigt om det går via sjukvården.
Och du tror väl inte att andra opiater/opioider går via någon "knarkbaron"?
Det finns stora fält med opiumvallmo tex i Danmark, och liknade i andra länder.
Om vi har vet jag inte, men eftersom Heroinet redan finns i sjukvården i andra länder.
Så är det rätt uppenbart de har en leverantör.
Även så hade inte Irankokt heroin accepterats då det inte har medicinsk kvalité.

Och fördelen med sådant här program, är att man istället för polis som inte har kompetens för sjukvårdsfrågor.
Så har man kvalificerad personal och hjälpa de som vill sluta eller vad det nu är.
Men tex i Schweiz där återgår en del till arbetslivet och blir produktiva medborgare fast än de går på heroin.

Danmark fick en 80% nedgång av vissa brott vid införandet av injektionsrum och heroin.
Då blir nån tusenlapp en fis i rymden, och slippa ta hand om alla dessa brott och försäkringskostnader.
Citera
2018-03-16, 08:34
  #12
Medlem
Jag tycker det är helt rätt, varför trycka ner dom redan svaga och beroende människorna ännu mer? Sen får ma ssuccessivt hjälpa till att bygga upp människorna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback