Jag tänkte att jag skulle försöka göra ett eget plattformsspel till SNES inom en snar framtid (en ROM-fil till SNES-emulatorer, alltså), och min plan just nu är att det ska vara ett "utforskningsspel" i samma stil som Metroid-spelen (med andra ord, en enda jättestor ickelinjär plats som ska utforskas), och jag tänkte också lägga till en del RPG-element i stil med Experience Points, Levels och liknande - spelstilen kommer alltså att vara ungefär som spelet "Castlevania: Symphony Of The Night", och till viss del som grottorna och palatsen i "Zelda 2: The Adventure Of Link" - en sorts "hack'n slash platformer with RPG elements", antar jag.
Jag kommer också eventuellt att använda en del element från helt andra genrer, och kanske exempelvis göra en del av spelet till en scroller shooter, där man måste flyga ett plan en lång sträcka och besegra fiender på vägen.
Jag har en hel del idéer i huvudet just nu.
Nu skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker att jag ska tänka på för att spelupplevelsen ska bli så angenäm som möjligt.
En sak som jag är medveten om är att många stör sig på när ett spel ger en massa tutorials över hur kontrollerna fungerar överallt hela tiden, så jag tänkte att jag kanske skulle göra kontrollbeskrivningarna som en del av spelets fysiska bakgrund, så att man kan lira samtidigt som man läser hur man använder kontrollen på olika sätt i olika typer av situationer under spelets gång - ungefär som introt till "Super Mario Kart", där bakgrunden visar texten "Push B".
Jag vet också att många gillar att känna sig "fria" och att kunna göra många olika saker (typ skjuta i alla 8 riktningar och använda en drös specialattacker osv), så den detaljen har jag också tänkt på - jag har också planer på att R-knappen ska kunna användas för att låsa riktningen som karaktären pekar med vapnet, så att man kan springa i en riktning samtidigt som man skjuter i en annan riktning.
Har ni några fler idéer som jag kan använda mig av för att maximera spelglädjen?
Jag kommer också eventuellt att använda en del element från helt andra genrer, och kanske exempelvis göra en del av spelet till en scroller shooter, där man måste flyga ett plan en lång sträcka och besegra fiender på vägen.
Jag har en hel del idéer i huvudet just nu.
Nu skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker att jag ska tänka på för att spelupplevelsen ska bli så angenäm som möjligt.
En sak som jag är medveten om är att många stör sig på när ett spel ger en massa tutorials över hur kontrollerna fungerar överallt hela tiden, så jag tänkte att jag kanske skulle göra kontrollbeskrivningarna som en del av spelets fysiska bakgrund, så att man kan lira samtidigt som man läser hur man använder kontrollen på olika sätt i olika typer av situationer under spelets gång - ungefär som introt till "Super Mario Kart", där bakgrunden visar texten "Push B".
Jag vet också att många gillar att känna sig "fria" och att kunna göra många olika saker (typ skjuta i alla 8 riktningar och använda en drös specialattacker osv), så den detaljen har jag också tänkt på - jag har också planer på att R-knappen ska kunna användas för att låsa riktningen som karaktären pekar med vapnet, så att man kan springa i en riktning samtidigt som man skjuter i en annan riktning.
Har ni några fler idéer som jag kan använda mig av för att maximera spelglädjen?
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-01-01 kl. 01:50.
Senast redigerad av Mikael861 2018-01-01 kl. 01:50.